Od samochodów i rowerów z nap?dem elektrycznym (eBike), po sprz?ty gospodarstwa domowego i tzw. urz?dzenia elektroniczne do noszenia (ang. wearables) – pó?przewodniki to integralna cz??? wszystkich systemów elektronicznych. S? one motorem nap?dowym wspó?czesnego ?wiata techniki. Firma Bosch wcze?nie dostrzeg?a ich rosn?ce znaczenie i zapowiedzia?a kolejne inwestycje o warto?ci miliardów euro na wzmocnienie swojej pozycji w sektorze pó?przewodników. Dodatkowe 3 mld euro zostan? przeznaczone na rozwój segmentu pó?przewodników do 2026 roku w ramach programu finansowania IPCEI w zakresie mikroelektroniki i technologii komunikacyjnych. „Mikroelektronika to przysz?o?? i kluczowa technologia dla sukcesu wszystkich obszarów dzia?alno?ci Bosch. Otwiera nam drog? do mobilno?ci przysz?o?ci, internetu rzeczy oraz do tego, co w firmie Bosch nazywamy technologi? invented for life (technologia bli?ej nas)” – powiedzia? dr Stefan Hartung, prezes zarz?du Bosch, podczas Bosch Tech Days 2022 w Dre?nie.
Jednym z projektów, które Bosch zamierza sfinansowa? dzi?ki tej inwestycji, jest budowa dwóch nowych centrów rozwojowych – w Reutlingen i Dre?nie. Ich ??czny koszt wyniesie ponad 170 mln euro. Ponadto w ci?gu najbli?szego roku firma przeznaczy 250 mln euro na stworzenie dodatkowych 3 tys. mkw. powierzchni typu clean-room w fabryce pó?przewodników w Dre?nie. „Przygotowujemy si? do ci?g?ego wzrostu popytu na pó?przewodniki – równie? po to, aby osi?gn?? korzy?ci dla naszych klientów” – powiedzia? Hartung. „Te miniaturowe komponenty s? ogromn? szans? dla naszej dzia?alno?ci”.
Promocja mikroelektroniki w celu zwi?kszenia konkurencyjno?ci Europy
W ramach European Chips Act, Unia Europejska i niemiecki rz?d federalny zapewniaj? dodatkowe ?rodki na rozwój silnego ekosystemu dla europejskiego przemys?u mikroelektronicznego. Celem tego dzia?ania jest podwojenie udzia?u Europy w ?wiatowej produkcji pó?przewodników z 10 do 20 procent do ko?ca dekady. Nowo utworzony projekt IPCEI w obszarze mikroelektroniki i technologii komunikacyjnej ma na celu przede wszystkim promowanie bada? i innowacji.
„Europa mo?e i musi wykorzysta? swoj? si?? w przemy?le pó?przewodników” – powiedzia? Hartung. „Dzi?, bardziej ni? kiedykolwiek, celem musi by? produkcja uk?adów scalonych na konkretne potrzeby europejskiego przemys?u, a to oznacza nie tylko chipy na najni?szym poziomie nanoskali”. Komponenty elektroniczne stosowane na przyk?ad w obszarze elektromobilno?ci musz? mie? rozmiar od 40 do 200 nanometrów. Zak?ady produkcyjne Bosch powsta?y w?a?nie po to, aby wytwarza? cz??ci tego typu.
Znacz?ca rozbudowa produkcji 300-milimetrowych chipów w Dre?nie
Nowa inwestycja w mikroelektronik? stawia przed firm? Bosch kolejne mo?liwo?ci. „Bycie liderem innowacji zaczyna si? od najmniejszych elementów elektronicznych: chipów pó?przewodnikowych” – powiedzia? Hartung. Nowe obszary innowacji w firmie Bosch to mi?dzy innymi systemy typu on-a-chip, takie jak czujniki radarowe wykorzystywane przez pojazdy do skanowania otoczenia w technologii 360 stopni podczas zautomatyzowanej jazdy. Dzia?ania firmy Bosch skupi? si? teraz na udoskonaleniu tych komponentów, aby by?y mniejsze, inteligentniejsze i ta?sze w produkcji. Firma pracuje równie? nad dalsz? modyfikacj? w?asnych mikrouk?adów elektromechanicznych (MEMS), zw?aszcza dla bran?y dóbr konsumpcyjnych. Jednym z przyk?adów urz?dze?, wykorzystuj?cych t? technologi?, jest nowy modu? projekcyjny, który jest tak ma?y, ?e mo?na go wbudowa? w zausznik pary inteligentnych okularów. „Planujemy równie? produkcj? czujników MEMS na 300-milimetrowych uk?adach scalonych, aby ugruntowa? nasz? wiod?c? pozycj? na rynku technologii mikroelektromechanicznych” – powiedzia? Hartung. „Rozpocz?cie produkcji planowane jest na 2026 rok. Nasza nowa fabryka chipów daje nam mo?liwo?? skalowania produkcji – jest to zaleta, któr? zamierzamy w pe?ni wykorzysta?”.
Du?y popyt na chipy z w?glika krzemu z Reutlingen
Kolejnym wa?nym obszarem dzia?alno?ci firmy Bosch jest produkcja nowych typów pó?przewodników. W zak?adzie w Reutlingen, Bosch od ko?ca 2021 roku masowo produkuje chipy z w?glika krzemu (SiC). Znajduj? one zastosowanie w energoelektronice pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie ju? przyczyni?y si? do zwi?kszenia ich zasi?gu na jednym ?adowaniu nawet o 6 procent. Dzi?ki silnemu wzrostowi rynku, wynosz?cemu co najmniej 30 procent w skali roku, popyt na chipy SiC utrzymuje si? na wysokim poziomie, co oznacza dla firmy Bosch pe?ne portfele zamówie?. Aby uczyni? uk?ady energoelektroniczne bardziej przyst?pnymi cenowo i wydajnymi, Bosch bada mo?liwo?ci zastosowania tak?e innych typów uk?adów scalonych. „Przygl?damy si? równie? rozwojowi chipów opartych na azotku galu do zastosowa? w elektromobilno?ci” – powiedzia? Hartung. „Aktualnie stosuje si? je w ?adowarkach do laptopów i smartfonów”. Zanim jednak mo?liwe b?dzie ich wykorzystanie w produkcji pojazdów, b?d? musia?y sta? si? bardziej wytrzyma?e i odporne na znacznie wy?sze napi?cie, nawet do 1200 woltów. „Takie wyzwania s? cz??ci? pracy in?ynierów Bosch. Nasz? si?? jest wieloletnie do?wiadczenie w obszarze mikroelektroniki – i równie dobrze znamy si? na samochodach”.
Bosch systematycznie rozszerza mo?liwo?ci produkcyjne pó?przewodników
W ostatnich latach firma Bosch dokona?a kilku inwestycji w obszarze produkcji pó?przewodników. Najlepszym przyk?adem tych dzia?a? jest otwarta w czerwcu 2021 roku fabryka w Dre?nie. Jej warto?? wynosi 1 mld euro, co czyni j? najwi?ksz? inwestycj? firmy w historii. Systematycznie rozbudowywana jest tak?e fabryka w Reutlingen: do 2025 roku Bosch ma zainwestowa? oko?o 400 mln euro w zwi?kszenie mocy produkcyjnych i przekszta?cenie istniej?cych powierzchni fabrycznych w nowe przestrzenie typu clean-room. Obejmuje to rozbudow? obiektu, dzi?ki której powstanie dodatkowe 3,6 tys. mkw. ultranowoczesnych pomieszcze? o kontrolowanych parametrach ?rodowiskowych. ??czna powierzchnia typu clean-room ma wzrosn?? z aktualnych 35 tys. mkw. do ponad 44 tys. mkw. do ko?ca 2025 roku.