Odwo?ane loty mog? sta? si? now? norm? w Europie, poniewa? linie lotnicze staraj? si? chroni? mar?e w obliczu rosn?cych cen paliwa lotniczego.
• Ochrona mar? w obliczu rosn?cych cen paliwa do silników odrzutowych (+89% od pocz?tku roku)
Przy p?acach odpowiadaj?cym 25% przychodów (w porównaniu ze ?redni? ?wiatow? wynosz?c? 19%), europejskie linie lotnicze nie maj? motywacji w krótkim okresie, na bie?aco do zajmowania si? brakiem personelu.
• Ceny biletów lotniczych w Europie rosn?: po latach spadków, a mimo to linie lotnicze trzeci rok z rz?du ponosz? straty
W Allianz Trade oczekujemy, ?e ceny biletów lotniczych w Europie wzrosn? w 2022 r. ?rednio o +21% . Chocia? zwi?kszy to przychody w 2022 r. o +102% r/r, nie wystarczy to aby zapobiec stratom netto trzeci rok z rz?du (oczekiwane przez IATA straty -9,7 mld USD przy marzy netto -1,2%, po –stracie 137,7 mld USD w 2020 roku (mar?a netto -36,0%) i -42,1 mld USD w 2021 roku (mar?a netto -8,3%).
Europejskie linie lotnicze nie osi?gn? progu rentowno?ci do 2023 roku.
• W d?u?szej perspektywie zielona transformacja oznacza jeszcze wi?ksze zak?ócenia dla linii lotniczych w Europie – mniejsz? konkurencyjno?? cenow? wobec kolei, du?e straty oraz rosn?ce koszty
Przewo?nicy kolejowi wytwarzaj? o 85% mniej CO2 ni? samoloty i s? w?asno?ci? pa?stwa
(tj. maj? wsparcie finansowe przy inwestycjach). Odnawianie floty starej generacji w kontek?cie rosn?cych stawek (op?at, ubezpiecze?) i obni?onych ratingów b?dzie kosztowne dla sektora, którego zad?u?enie ju? wzros?o 1,4 raza w 2020 r.
Dodatkowo nowe przepisy dotycz?ce stosowania w lotnictwie paliwa zrównowa?onego
(2,5 razy dro?szego) spowoduj? dalsz? erozje mar?: obowi?zkowa do 2045 r. mieszanka SAF/kerozyny w proporcji 38%/62% zwi?kszy koszty paliwa o 57%.
Ochrona mar? linii lotniczych szczególnie pal?ca w Europie
P?ace w europejskich liniach lotniczych (odpowiednik 25% przychodów w roku obrotowym 2019 w porównaniu z 19% w przypadku paliwa do silników odrzutowych) s? wy?sze nie tylko ze wzgl?du na ich wi?ksz? ni? przeci?tnie na ?wiecie liczb? pracowników, ale tak?e dlatego, ?e minimalne pensje w Europie s? stosunkowo wy?sze. To wyja?nia, dlaczego europejskie linie lotnicze mia?y najni?sz? mar?? EBITDA w 2020 roku (?rednio -44%, w porównaniu z -20% dla obu Ameryk i -10% dla Azji i Bliskiego Wschodu) i dlaczego nadal w 2021 r. redukowa?y swój personel o kolejne -8% r/r, pomimo ?e linie lotnicze rw Ameryce Pó?nocnej i Po?udniowej zwi?ksza?y ju? wtedy swój personel ?rednio o +14% r/r.
Obecnie braki kadrowe po??czone ze strajkami pracowników domagaj?cymi si? wy?szych wynagrodze? i lepszych warunków pracy spowodowa?y, ?e wiele linii lotniczych odwo?uje loty. To z kolei wywo?a?o wzrost cen (?rednie ceny biletów lotniczych w Europie wzros?y ze 193 USD w lutym 2022 r. do 215 USD w maju). Rzeczywi?cie, w krótkim okresie niedobór lotów mo?e by? korzystny dla linii lotniczych, poniewa? mog? one zwi?kszy? przychody poprzez podnoszenie cen, a nie wolumenu (lotów). W ten sposób firmy mog? zaabsorbowa? negatywne skutki rosn?cych cen paliwa lotniczego (które wzros?y o 89% od pocz?tku roku) i opó?ni? dodatkowe wydatki zwi?zane z zatrudnieniem wi?kszej liczby pracowników.
Efekt – ceny biletów w Europie „wystartuj?”
Wraz z pojawieniem si? tanich linii lotniczych w Europie wzmo?ona konkurencja zmusi?a tradycyjne linie lotnicze do obni?enia cen: od maja 2014 r., kiedy ceny kerozyny zacz??y spada?, do maja 2020 r. ceny biletów spad?y o 39%. Jednak w 2022 r. trend ten uleg? odwróceniu: od maja ceny biletów od pocz?tku roku wzros?y o +12%. W Allianz Trade spodziewamy si?, ?e wzrost cen biletów osi?gnie +21% r/r do ko?ca 2022 roku, a szczyt nast?pi dopiero w I kwartale 2023 roku.
Zielona transformacja w Europie to jeszcze wi?ksze zak?ócenia
Przed pandemi? europejskie linie lotnicze i przedsi?biorstwa kolejowe posiada?y po 50% rynku pod wzgl?dem przychodów, przy czym ka?de z nich odnotowywa?o ?rednio oko?o 118 000 mln euro rocznie. Ten podzia? zmieni? si? jednak w latach 2020-2021, gdy linie lotnicze straci?y udzia? w rynku na rzecz przedsi?biorstw kolejowych (obecnie udzia? w rynku: 30% linii lotniczych, 70% przedsi?biorstw kolejowych). W przypadku tanich linii lotniczych oko?o 38% przychodów pochodzi z dzia?alno?ci d?ugodystansowej, która najbardziej ucierpia?a podczas pandemii. Z kolei firmy kolejowe prawie nie prowadz? dzia?alno?ci poza Europ?. W efekcie ju? teraz przekroczy?y poziom przychodów na 2019 rok.
Podczas gdy jazda poci?giem jest nadal dro?sza na niektórych trasach, firmy kolejowe maj? sta? si? bardziej konkurencyjne, poniewa? rz?dy przyspieszaj? przej?cie na koleje du?ych pr?dko?ci. W tym kontek?cie, nawet je?li linie lotnicze mog? powróci? do swojego udzia?u w rynku sprzed pandemii w zwi?zku z o?ywieniem us?ug d?ugodystansowych, w Allianz Trade uwa?amy, ?e firmy kolejowe nadal b?d? mia?y dobr? koniunktur? na swoje przewozy, a nawet mog? utrzyma? udzia? w rynku powy?ej 50%.