Europejskie M?P w tyle za ?wiatowymi liderami w strategii danych i AI

Izabela Myszkowska
3 Min
?ród?o: Freepik/vecstock

przez S&P Global Market Intelligence w partnerstwie z Amazon Web Services (AWS) ujawnia, ?e ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa (M?P) w Europie s? opó?nione w przyjmowaniu ukierunkowanych strategii danych i technologii sztucznej inteligencji (AI) w porównaniu z firmami z innych regionów. Wyniki badania, które obj??o ponad 2300 europejskich firm M?P, pokazuj?, ?e mniej ni? 20% z nich uwa?a si? za “kieruj?cych danymi” w podejmowaniu decyzji strategicznych.

Przepa?? w strategii danych

Dane s? kluczowym zasobem dla nowoczesnych przedsi?biorstw, a skuteczne zarz?dzanie nimi mo?e przynie?? przewag? konkurencyjn?. Niemniej jednak, tylko po?owa firm, które same okre?laj? si? jako “bardzo oparte na danych”, znajduje si? w najbardziej zaawansowanym stadium rozwoju strategii danych. W przypadku firm mniej opartych na danych, odsetek ten spada do mniej ni? jednej czwartej. Co wi?cej, ponad po?owa europejskich M?P (54%) jest dopiero na wczesnym etapie wdra?ania strategii danych.

Europa wypada blado na tle innych regionów, takich jak Ameryka ?aci?ska, gdzie 77% firm znajduje si? na zaawansowanym etapie dojrza?o?ci strategii danych. Ameryka Pó?nocna (74%) i Azja Po?udniowo-Wschodnia (66%) równie? przewy?szaj? Europ? pod tym wzgl?dem.

Inwestycje kluczem do sukcesu

Aby nadrobi? zaleg?o?ci, europejskie M?P musz? skoncentrowa? swoje inwestycje na technologii, ludziach i procesach. Firmy w Europie, które ju? s? mocno oparte na danych, inwestuj? znacz?co wi?cej w te obszary: 83% z nich zwi?ksza wydatki na technologi?, 53% na szkolenie i rozwój personelu, a 75% na udoskonalanie procesów biznesowych. Dla porównania, firmy mniej zaawansowane w zarz?dzaniu danymi inwestuj? znacznie mniej w tych kluczowych obszarach.

Przestrze? do poprawy w AI

W obszarze sztucznej inteligencji europejskie M?P równie? pozostaj? w tyle. Tylko 23% firm w Europie, które s? silnie oparte na danych, osi?gn??o zaawansowany poziom dojrza?o?ci w wykorzystaniu AI. Firmy te stosuj? AI do optymalizacji procesów, przewidywania trendów rynkowych oraz automatyzacji operacji. W innych regionach, takich jak Ameryka Pó?nocna czy Azja Po?udniowo-Wschodnia, firmy s? znacznie bardziej zaawansowane w adaptacji tych technologii.

Wyniki badania S&P Global Market Intelligence wskazuj? na potrzeb? przyspieszenia adaptacji strategii danych i AI przez europejskie M?P. Wzrost inwestycji w technologi?, rozwój umiej?tno?ci pracowników i optymalizacj? procesów jest kluczem do poprawy ich konkurencyjno?ci na globalnym rynku.

Dla europejskich M?P, które aspiruj? do osi?gni?cia przewagi konkurencyjnej, ukierunkowane dzia?ania na rzecz zaawansowanej analizy danych i adaptacji sztucznej inteligencji s? niezb?dne. Pozostawanie w tyle mo?e prowadzi? do utraty szans w dynamicznie zmieniaj?cym si? krajobrazie biznesowym, gdzie dane i AI odgrywaj? coraz wi?ksz? rol?.

Udostępnij