We wtorek, 5 marca mia?a miejsce awaria mediów spo?eczno?ciowych. U?ytkownicy zostali wylogowani z kont i przez jaki? czas nie mieli do nich dost?pu. W podobnej sytuacji zdezorientowani mog? szuka? pomocy w rozwi?zaniu problemu w innych zasobach Internetu, co rodzi okazj? dla oszustów chc?cych na przyk?ad wy?udzi? ich dane do logowania. Ekspert przestrzega przed pochopnym dzia?aniem i zaleca w??czenie dwusk?adnikowego uwierzytelniania.
Awaria Facebooka, Messengera i Instagrama – zachowaj czujno??
– W sytuacji podobnej do tej, która zaistnia?a nie dzia?ajmy pochopnie. Warto zwyczajnie poczeka? a? awaria zostanie usuni?ta, a czas który jest nam dany wykorzysta?, na przyk?ad na spacer. W kontek?cie w?asnego bezpiecze?stwa nale?y przede wszystkim zachowa? spokój i uwa?a? na fa?szywe strony, które mog? si? pojawi?, oferuj?ce pomoc w logowaniu do kont spo?eczno?ciowych lub odzyskaniu hase?. Zdezorientowany u?ytkownik mo?e ulec takiej pokusie, jednak serwis, na który zostanie przeniesiony, b?dzie witryn? jedynie przypominaj?c? docelow?. W rzeczywisto?ci mo?na sta? si? ofiar? phisingu – komentuje Aleksander Kostuch, in?ynier Stormshield.
– Nie podawajmy ?adnych hase? na tego typu stronach, do których trafili?my z sieci. Lepiej poczeka?, nawet przed?u?aj?ca si? awaria z pewno?ci? zostanie usuni?ta. Próbujmy logowa? si? poprzez aplikacje zainstalowane na naszych smartfonach. Dodatkowo warto uruchomi? dwusk?adnikow? weryfikacj? (2FA), dzi?ki której nawet gdy damy si? z?apa? przest?pcom, to ostatnim elementem uniemo?liwiaj?cym im przej?cie naszego konta b?dzie w?a?nie drugi sk?adnik uwierzytelniania – podsumowuje ekspert europejskiego wytwórcy rozwi?za? z obszaru bezpiecze?stwa IT.
Dobrym dzia?aniem profilaktycznym jest równie? sprawdzenie czy wykorzystujemy odpowiedniej trudno?ci has?a (d?ugo??, znaki specjalne etc.) i dba?o?? o to by tego samego nie stosowa? do ró?nych serwisów.