W Polsce z Facebooka korzysta dzi? przesz?o 16 milionów osób i pomimo wieszczonej niejednokrotnie ?mierci platformy, wci?? jest to zdecydowanie najpopularniejszy serwis spo?eczno?ciowy. Jego mo?liwo?ciami pos?uguj? si? ch?tnie zarówno u?ytkownicy prywatni, jak i firmy. W polskiej wersji j?zykowej Facebook jest dost?pny od maja 2008 roku. Co ciekawe, to d?u?ej ni? dzia?a przycisk „Lubi? to!”. Ale jeszcze zanim serwis dotar? do naszego kraju, jego za?o?yciel sta? si? najm?odszym miliarderem na ?wiecie!
Od komunikatora dla studentów do ?wiatowego giganta
Historia Facebooka w Polsce rozpoczyna si? od ciekawostki przywiezionej z zagranicy. Osoby podró?uj?ce za ocean zacz??y u?ywa? platformy do kontaktu z poznanymi w USA osobami i stopniowo wci?ga?y do serwisu kolejnych polskich u?ytkowników. Na polsk? wersj? j?zykow? portalu przysz?o nam poczeka? blisko 4 lata, kiedy to z Facebooka na ?wiecie korzysta?o ju? przesz?o 100 mln osób. Dzi? liczba aktywnych u?ytkowników serwisu wynosi 2,1 miliarda!
Oprócz mi?dzynarodowej skali do korzystania z Facebooka zach?ca? równie? prostszy ni? na konkurencyjnych wówczas polskich portalach spo?eczno?ciowych interfejs. Wyludniaj?ce si? stopniowo grono.net i odbierana jako serwis dla starszej grupy odbiorców nasza-klasa.pl stopniowo oddawa?y pierwsze?stwo zagranicznemu konkurentowi. Podobn? walk? serwis odbywa? w rodzimych Stanach, gdzie pokona? starszego brata, czyli Myspace.
Wzrost Facebooka u pocz?tków jego obecno?ci w Polsce by? gigantyczny. W 2008 roku, kiedy konkurencyjne Grono posiada?o prawie 2 miliony u?ytkowników, Facebook startowa? z zaledwie z garstk? zwolenników. Rok zaj??o mu dotarcie do pierwszego miliona u?ytkowników, drugi milion wymaga? ju? zaledwie pó? roku, a trzeci – dwóch miesi?cy. Równolegle, na poziomie globalnym, g?ównym wyzwaniem Facebooka by?o uporz?dkowanie tego, jakie posty wy?wietl? si? u?ytkownikom. Tak dynamiczny wzrost liczby tre?ci musia? prze?o?y? si? na powstanie algorytmu decyduj?cego, które wpisy warto wy?wietli? odbiorcom, a które nie b?d? dla nich interesuj?ce.
“Lubi? to” czy “Wrr”
Ka?dy, kto korzysta z Facebooka, zna przycisk „Lubi? to!”. Szacuje si?, ?e ka?dego dnia jest on u?ywany na Facebooku ok. 600 mln razy! Co ciekawe, przycisk ten zacz?? funkcjonowa? dopiero 10 miesi?cy po tym, jak serwis zaistnia? w polskiej wersji j?zykowej.
Rozwój serwisu to od lat istny wy?cig zbroje?. Wprowadzenie przycisku „Like”, mo?liwo?ci organizacji wydarze?, tworzenia grup tematycznych, publikowania tre?ci wideo, transmitowania na ?ywo, zostawiania pod wpisami jednej z sze?ciu ró?nych reakcji, publikowania wpisów 360° czy 3D, dzielenia si? z odbiorcami relacjami (stories) – to wszystko p?d do tego, by stworzy? dla rzeczywisto?ci i Internetu „nak?adk?”, w której jak najwi?cej naszych aktywno?ci b?dzie przetwarzanych przez serwis – Franciszek Georgiew, Social Tigers.
Te usilne starania o zebranie ogromnej liczby danych demograficznych i behawioralnych na temat jego u?ytkowników natrafiaj? regularnie na zdecydowan? krytyk? mediów i opinii publicznej. Wystarczy wspomnie? skandal z 2014 roku, kiedy to Facebook stara? si? manipulowa? nastrojami ludzi, podsuwaj?c im tre?ci o pozytywnym lub negatywnym wyd?wi?ku, lub niedawn? afer? Cambridge Analytica.
Tak mocno krytykowane naruszenia prywatno?ci dostarczaj? reklamodawcom i firmom skutecznych narz?dzi do dzia?a? marketingowych. Mo?liwo?? pokazywania reklam u?ytkownikom na podstawie ich miejsca zamieszkania, wieku, danych demograficznych, posiadanych urz?dze? elektronicznych czy cz?stotliwo?ci podró?y to du?y potencja? zarówno dla ma?ych firm, jak i biznesów globalnych. Opcje reklamowe Facebooka w ci?gu tych dziesi?ciu lat zosta?y niesamowicie rozbudowane i obecnie jest to jeden z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych typów reklamy – Franciszek Georgiew, Social Tigers.
W 2017 roku liczba firm u?ywaj?cych systemu reklamowego Facebooka si?gn??a 5 mln.
Facebook stawia na lokalno??
Dzi? Facebooka w Polsce u?ywa przesz?o 16 milionów osób. 7 na 10 u?ytkowników korzysta z platformy codziennie. Mimo ?e dla wielu najm?odszych Facebook nie jest ju? serwisem pierwszego wyboru, osób niepe?noletnich po 13. roku ?ycia jest tam a? 1,6 mln. M?odzi coraz wi?cej czasu sp?dzaj? na Instagramie, ale warto wspomnie?, ?e on tak?e stanowi w?asno?? firmy Marka Zuckerberga.
W 2017 roku Facebook otworzy? swoje biuro w Polsce i planuje edukowa? dziesi?tki tysi?cy ludzi z wykorzystania jego mo?liwo?ci, maj?c na celu grupy wykluczone cyfrowo, takie jak na przyk?ad seniorów. Warto jednak wspomnie?, ?e w grupie wiekowej 65+ jest dzi? ponad pó? miliona u?ytkowników serwisu!
Oprócz pod??ania za wielkimi technologicznymi trendami Facebook stawia mocno na lokalno??, a wi?c na gromadzenie spo?eczno?ci w grupach i wydarzeniach, mo?liwo?? odkrywania miejsc i zdarze? z okolicy. Ma zatem zakusy, by zast?pi? popularne portale, przez które dokonujemy rezerwacji taksówek czy zamawiamy jedzenia na wynos, a jego ambicje si?gaj? nawet bycia alternatyw? dla sklepów internetowych – Franciszek Georgiew, Social Tigers.
Co za 10 lat
Przeci?tny odbiorca mo?e si? spodziewa?, ?e Facebook b?dzie chcia? wej?? w kolejne sfery jego ?ycia. Polskie serwisy aukcyjne, p?atno?ci mobilne czy s?u??ce do zamawiania jedzenia online mog? spodziewa? si? rosn?cej konkurencji ze strony niebieskiego giganta.
Niektóre z tych nowych funkcji mog? by? testowane w?a?nie w Polsce. Jako pierwsi dostali?my na przyk?ad dost?p do opcji Messenger Day, z której dzi? mo?na ju? korzysta? na ca?ym ?wiecie i zapisywa? zdarzenia z ostatnich 24 godzin. Jednak Polska wci?? pozostaje poza g?ównym obszarem zainteresowa? Facebooka i na wi?kszo?? nowych mo?liwo?ci b?dziemy musieli poczeka?, obserwuj?c spokojnie to, co dzieje si? za oceanem.