W dobie transformacji cyfrowej przyj??a si? koncepcja, ?e zastosowanie nowoczesnych technologii daje gwarancj? sukcesu, niemal w ka?dej bran?y. W finansach jest jednak nieco inaczej. Eksperci Capgemini w raporcie „World FinTech Report 2018”, opracowanym w partnerstwie z LinkedIn oraz Efma, dochodz? do wniosku, ?e rozwi?zania technologiczne w istocie mog? zrewolucjonizowa? finanse, ale tylko pod warunkiem, ?e b?d? je wspiera? firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. Startupy z bran?y FinTech nie poradz? sobie, je?li nie b?d? mog?y liczy? na wspó?prac? z du?ymi firmami, maj?cymi zaufanie klientów.
Klienci nie ufaj? firmom bez znanej marki
Firmy z bran?y FinTech chc? zrewolucjonizowa? ?wiat finansów. Musz? mie? jednak odpowiednie narz?dzia do dyspozycji, by pozyskiwa? klientów i móc si? rozwija?. To najcz??ciej niewielkie przedsi?biorstwa, nierzadko startupy, które pracuj? nad innowacyjnymi rozwi?zaniami ??cz?cymi finanse i najnowsze technologie. Wiele z nich zmaga si? jednak z problemem, w jaki sposób pozyskiwa? klientów, co warunkuje dalszy rozwój. A? dziewi?? na dziesi?? firm twierdzi, ?e w tej walce liczy si? tzw. zwinne podej?cie i wysokie standardy obs?ugi, co pokazuje najnowszy raport ekspertów Capgemini „World FinTech Report”. Ponad trzy czwarte, 76 proc., przedsi?biorców uwa?a, ?e kluczem do sukcesu jest portfolio produktów, które powinno by? ci?gle rozwijane i udoskonalane.
Cho? FinTech rozwija si? w ostatnich latach niezwykle dynamicznie, w raporcie czytamy, ?e od 2009 roku warto?? inwestycji w sektorze wynios?a prawie 110 miliardów dolarów, to jednak sukces bran?y zale?e? b?dzie przede wszystkim od tego, czy firmom z sektora uda si? wypracowa? trwa?e partnerskie relacje z przedsi?biorstwami ?wiadcz?cymi us?ugi finansowe zgodnie z tradycyjnym modelem. To niema?e wyzwanie, bo póki co firmy te nie ciesz? si? du?ym zaufaniem ze strony bran?y finansowej. Z czego ten brak zaufania mo?e wynika? i co zrobi?, by zaistnie? na konkurencyjnym rynku? Odpowiada Marek Wo?ny, Vice President & Managing Director w Application Services w Capgemini Polska.
Bran?a finansowa, w trosce o klientów, swoj? pozycj? rynkow? i wyniki, tradycyjnie rozpatruje wszystkie decyzje pod k?tem potencjalnych ryzyk. Podej?cie to wymaga zrozumienia od zainteresowanych wspó?prac? z bran?y FinTech, ?e aby zyska? zaufanie bran?y finansowej, musz? wykaza? si? podstawow? stabilno?ci? biznesow? – mówi Marek Wo?ny.
Marek Wo?ny uwa?a, ?e powinni oni zadba? o to, by oferowane rozwi?zania jasno pokazywa?y potencjalne korzy?ci z ich wdro?enia. Oznacza to, ?e wa?ne w tej kwestii stan? si? referencje lub realne studia przypadków. Atrybutem b?dzie te? posiadanie odpowiedniego potencja?u do rozwoju i skalowalno?ci. Wa?ne b?d? poziomy kapita?ów, zabezpieczaj?ce dzia?alno?? firmy w mniej aktywnych projektowo okresach, czy te? daj?ce ich klientom podstawowe zabezpieczenie ewentualnych roszcze?. Nie bez znaczenie jest równie? dog??bna znajomo?? wymaga? sektorowych i regulacyjnych. Wszystko to wi??e si? z wcze?niejszymi do?wiadczeniami, b?d?cymi podstaw? w budowie marki, której firmy FinTech nierzadko jeszcze nie maj?.
Przepis na sukces
Budowa zaufania jest jednak wyzwaniem, któremu mo?na sprosta?. Firmy z bran?y FinTech maj? bowiem wiele zalet. S? przede wszystkim bardzo skupione na jako?ci obs?ugi klienta, a realizowane przez siebie projekty wdra?aj? szybko, na bie??co te? reaguj? na potrzeby ze strony klienta, nawet gdy konieczna jest ca?kowita zmiana za?o?e? danego wdro?enia.
Autorzy raportu zauwa?aj? tak?e, ?e sukces firm z sektora FinTech gwarantuje fakt, i? z regu?y koncentruj? si? w swojej dzia?alno?ci na obszarach niezagospodarowanych przez innych us?ugodawców w bran?y finansowej. Na linii FinTech – tradycyjne firmy, ?wiadcz?ce us?ugi na rynku finansów, w takiej sytuacji powstaj? warunki do wspó?pracy, a nie do konkurowania mi?dzy sob?. Bowiem na wspó?pracy mog? zyska? obie strony.
Kluczowym warunkiem wykorzystania potencjalnej symbiozy firm FinTech i firm tradycyjnych jest zbudowanie modelu wspó?pracy ukierunkowanego na realizacj? celów strategicznych obu stron. Wci?? najbardziej preferowanym przez FinTech modelem jest tzw. ”White-Label”, w którym firmy tradycyjne kupuj? produkty/us?ugi od FinTechów i wdra?aj? je pod w?asn? mark? w oparciu o swoj? infrastruktur? i system dystrybucji – mówi Marek Wo?ny.
Wo?ny t?umaczy, ?e firmy FinTech mog? sprzedawa? swoje rozwi?zania wielu firmom tradycyjnym, które z kolei nie musz? ponosi? sporych nak?adów na rozwój innowacji. – W?ród innych praktykowanych modeli wspó?pracy z firmami FinTech wymieni? mo?na zintegrowane rozwi?zania hostowane „in house” lub oferowane jako SaaS, pe?en outsourcing, czy te? wykorzystanie akceleratorów albo inkubatorów umo?liwiaj?cych FinTechom testowanie skalowalno?ci swoich rozwi?za? lub praktyczne zrealizowanie POC. Dzi?ki oddzia?ywaniu regulatorów rynku, a w szczególno?ci dzi?ki wdro?eniu unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2), reguluj?cej rynek p?atno?ci, modelem który zyskuje w ostatnim czasie olbrzymi? popularno?? s? tzw. „open API”, czyli otwarte programistyczne interfejsy aplikacji. Model ten umo?liwi zbudowanie swoistego ekosystemu interesariuszy i uczestników rynku finansowego. Pozwoli na przyk?ad na dost?p do naszych rachunków bankowych podmiotom zewn?trznym, oczywi?cie tylko i wy??cznie za zgod? klientów. Open API, w po??czeniu z us?ugami opartymi na rozwi?zaniach chmurowych, umo?liwi? zaoferowanie klientom nowych, innowacyjnych rozwi?za?, a wsparcie ze strony platform mobilnych i urz?dze? internetu rzeczy (IoT) sprawi, ?e oferta ta b?dzie mog?a by? odpowiednio szybko spersonalizowana i dostarczona poszczególnym klientom – dodaje Marek Wo?ny.
Zbudowanie zaufania partnera biznesowego to jednak tylko jedno z wyzwa?, którym sprosta? musz? przedsi?biorstwa z sektora FinTech. Najpierw trzeba bowiem takiego partnera znale??, co mo?e wi?za? si? z pewn? trudno?ci?, która cz?sto wynika cho?by z innej kultury organizacji, panuj?cej w obu firmach. Najcz??ciej wskazywanym powodem, na poziomie 70 proc., jest jednak brak zwinnego podej?cia ze strony partnera-tradycyjnej firmy finansowej. Podkre?lali przedstawiciele sektora FinTech w raporcie Capgemini, LinkedIn i Efma. Nieco ponad 59 proc. uzna?o, ?e trudno?? sprawia brak ch?ci wspó?pracy. W?ród innych powodów wymieniono m.in. takie czynniki, jak ró?nice w stosowanych systemach IT, ró?nice w skali biznesu, czy wreszcie obaw? przed utrat? kontroli.
Jak znale?? partnera?
Zdaniem autorów raportu „World FinTech Report 2018” decyzj? o rozpocz?ciu partnerskiej relacji nale?y podejmowa? na podstawie czterech czynników.
Po pierwsze, czy do wspó?pracy zostali wskazani odpowiedni ludzie. Od nich zale?e? mo?e sukces przedsi?wzi?cia. Po drugie, nale?y wzi?? pod uwag? aspekt finansowy i znale?? odpowied? na pytanie, czy wspó?praca zapewni FinTech-owi istnienie przez najbli?sze 12 miesi?cy. Udana wspó?praca jest bowiem d?ugofalowa i ju? na etapie planowania nale?y w taki sposób o niej my?le?.
Liczy si? równie? aspekt biznesowy i ocena, czy wspó?praca ma realne szanse na sukces. Ostatni czynnik dotyczy samego rozwi?zania technologicznego, proponowanego przez FinTech, czy ma ono szans? przetrwa? i czy jest skalowalne.
Marek Wo?ny wskazuje tutaj przyk?ad udanej wspó?pracy, jakim jest partnerstwo Grupy ING oraz firmy Scalable Capital.
Ten FinTech, który jest wiod?cym dostarczycielem nowoczesnych rozwi?za? inwestycyjnych, on-line wealth management, zaoferowa?, aby ING wprowadzi? ich spersonifikowane rozwi?zania w obszarze optymalizacji portfeli inwestycyjnych klientów sektora detalicznego. Sukces na rynku niemieckim zaowocowa? decyzj? ING o wprowadzeniu tego opartego na sztucznej inteligencji rozwi?zania FinTechowego równie? na innych rynkach. Warto w tym miejscu podkre?li? rol? firm tzw. sektora BigTech, czyli np. z firm z grupy GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), które bazuj?c na swojej natywnej innowacyjno?ci, kapita?ach oraz gigantycznych zasobach wiedzy o swoich klientach, ju? wkrótce z pewno?ci? b?d? chcia?y rozszerzy? portfel swoich cyfrowych us?ug o sektor finansów – mówi Marek Wo?ny.
Przysz?o?? us?ug dla finansów le?y zatem w r?kach sektora FinTech i tradycyjnych firm, które mog? i powinny uzupe?nia? si? wzajemnie, by odpowiada? na potrzeby klientów. Nadszed? najwy?szy czas, by na nowo zdefiniowa?y one swoj? drog? do sukcesu biznesowego w ?wiecie zdominowanym przez technologi?, uwa?aj? autorzy raportu.