Firmom telekomunikacyjnym coraz trudniej walczy? o polskiego klienta

Izabela Myszkowska
9 Min

W ci?gu ostatnich dwóch lat obserwujemy w Polsce szybk? cyfryzacj? i rozwój us?ug telekomunikacyjnych, spowodowane w du?ej mierze wybuchem pandemii i potrzeb? przeniesienia wielu procesów do przestrzeni cyfrowej. Firmy z bran?y telco stoj? przed trudnymi wyzwaniami, jakimi s? du?e nasycenie rynku i oczekiwane przez klientów niskie koszty us?ug. Szansami s? jednak wdro?enie standardu 5G i korzystne oferty ??czone.

Jedn? z konsekwencji pandemii okaza?o si? przyspieszenie cyfryzacji na ca?ym ?wiecie. Przyczyni?o si? do tego chocia?by nag?e, nieplanowane zamkni?cie szkó? i firm, a co za tym idzie – przeniesienie kszta?cenia i pracy do przestrzeni cyfrowej. Zmobilizowana pandemi? Unia Europejska, chc?c zapewni? wszystkim Europejczykom ?atwy dost?p do technologii cyfrowych, wyznaczy?a sobie cel, aby do 2030 r. sta? si? najlepiej skomunikowanym kontynentem. Jej nadrz?dnym celem jest opracowanie przepisów dotycz?cych us?ug komunikacyjnych. Ju? zrealizowane dzia?ania obejmuj? m.in. wspieranie rozbudowy sieci bezprzewodowych, w tym 5G, a tak?e zniesienie op?at roamingowych na terenie UE. W raporcie „Poland Telecom Sector Report 2022-2023” analitycy EMIS z ISI Emerging Markets Group przewiduj?, ?e popyt na us?ugi telekomunikacyjne b?dzie wci?? rós?, chocia?by przez wdro?on? w tak wielu firmach prac? zdaln? lub hybrydow?.

Jak ro?nie polski rynek telekomunikacyjny

W 2020 r. rynek telekomunikacyjny w Polsce wart by? 40,8 mld z? (1,8% PKB), co stanowi?o wzrost o 2,7% r/r. Rozwój wida? przede wszystkim po wynikach finansowych firm dzia?aj?cych nad Wis??. Najwi?kszy wzrost przychodów osi?gn??a Grupa Polsat Plus – zarabiaj?c w 2021 r. a? 5% wi?cej ni? w roku poprzednim, który i tak by? dla firmy rekordowym. Przychody pomno?yli tak?e pozostali giganci polskiego rynku telekomunikacyjnego – Orange Polska og?osi?o wzrost o 3,6% r/r, Play o 2% r/r, a T-Mobile o 0,9% r/r.

Jak twierdz? analitycy EMIS z ISI Emerging Markets Group, rynek wzrós?, poniewa? bardzo zwi?kszy?o si? zapotrzebowanie na szybki internet, zarówno stacjonarny, jak i mobilny. W 2020 r. pracowali?my, uczyli?my si? czy dokonywali?my zakupów z domowego zacisza, tak samo wygl?da?y nasze kontakty ze znajomymi. W Polsce liczba u?ytkowników szybkiego internetu stacjonarnego (min. 100 Mb/s) wzros?a w 2020 r. o prawie 13% r/r, a u?ytkowników internetu o min. szybko?ci 1 Gb/s o prawie 58% r/r.

Sta?y wzrost odnotowuj? w Polsce technologie IPTV (telewizji internetowej) i VoIP (telefonii internetowej). Liczba osób wykonuj?cych po??czenia telefoniczne przez internet wynios?a w 2020 r. 2,5 mln, czyli o 3,3 pkt. proc. wi?cej ni? w 2019 r. Analitycy EMIS z ISI Emerging Markets Group przewiduj? z kolei, ?e ju? w 2024 r. sygna? telewizyjny b?dzie przesy?any przez internet do 1,4 mln u?ytkowników, co stanowi?oby wzrost o ponad 6 pkt. proc. w stosunku do 2020 r. Us?ugi telekomunikacyjne dostarczane drog? internetow? stanowi? w tym momencie wa?ny obszar polskiego rynku i zgodnie z przewidywaniami, ich udzia? b?dzie si? stale powi?ksza?.

Polska zmierza w kierunku 5G

Polska wyró?nia si? na tle innych krajów Unii Europejskiej wysokim nasyceniem rynku telekomunikacyjnego us?ugami internetu mobilnego. W 2020 r. u?redniony wska?nik dla UE wynosi? 107% – oznacza to, ?e na 100 osób przypada?o 107 zakupionych pakietów us?ug internetu mobilnego. Natomiast nad Wis?? wska?nik ten osi?gn?? 190%, co uplasowa?o Polsk? na pierwszym miejscu w?ród krajów Wspólnoty, zostawiaj?c a? o 29 pkt. proc. w tyle b?d?c? na drugim miejscu Estoni? i o 34 pkt. proc. zamykaj?c? podium Finlandi?. Nale??ce do mieszka?ców Polski urz?dzenia z dost?pem do mobilnego internetu korzystaj? obecnie g?ównie z technologii 4G (ok. 84%), jednak ten procent stale maleje na rzecz nowszego standardu – 5G. Szacuje si?, ?e ju? w 2024 r. technologia 5G wyprzedzi swoj? poprzedniczk?, aby rok pó?niej osi?gn?? 66% udzia?u w ca?o?ciowym u?yciu. Szacowana ?rednia wykorzystania 5G w Unii Europejskiej to 71%, co stawia Polsk? w dobrej pozycji na tle innych krajów Wspólnoty.

W tym momencie Polska nale?y do ostatnich pa?stw w Unii Europejskiej, w których nie rozstrzygni?to przetargów na rozbudow? sieci 5G. Analitycy EMIS z ISI Emerging Markets wskazuj?, ?e najnowsza technologia to nowe mo?liwo?ci nie tylko dla klientów indywidualnych, ale w du?ej mierze tak?e dla biznesu i przemys?u. Osoby fizyczne odczuj? zmian? w poprawie pr?dko?ci i jako?ci przesy?ania danych, natomiast polskie przedsi?biorstwa dzi?ki pod??czeniu do sieci 5G b?d? mia?y mo?liwo?? dostosowania si? do ?wiatowych standardów.

Polscy konsumenci lubi? oferty ??czone

Wysokie nasycenie rynku telekomunikacyjnego to dla Polski jednocze?nie du?e wyzwanie, ale i szansa. Jak zauwa?aj? analitycy EMIS z ISI Emerging Markets Group, taki stan pozostawia przede wszystkim niewiele miejsca na organiczny wzrost abonentów, zmuszaj?c firmy do coraz bardziej agresywnej polityki cenowej i opracowywania ofert ??czonych, które pozwol? skutecznie zabiega? o nowego klienta. Liczba konsumentów decyduj?cych si? na zakup oferty ??czonej w przeci?gu 5 lat wzros?a o 132% z 5,6 mln w 2015 r. do 13,7 mln w 2020 r.

Takie otocznie rynkowe sprzyja fuzjom i przej?ciom. Przyk?adem mo?e by? po??czenie Play i UPC. Wspólna oferta zak?ada, ?e przy zakupie pakietu us?ug jednej z tych firm, pakiet drugiej otrzymuje si? na dwa lata za darmo. Promocji towarzyszy najwi?ksza od 10 lat kampania reklamowa Playa. Kolejny przyk?ad to przej?cie przez Vectr? spó?ki Multimedia Polska w lutym 2020 roku. Transakcja umo?liwi?a ?wiadczenie us?ug na znacznie wi?ksz? skal? i oferowanie bardziej atrakcyjnej oferty zarówno klientom detalicznym, jak i biznesowym, a tak?e uczyni?a z Vectry najwi?kszego operatora kablowego w kraju.

„Rosn?ce koszty prowadzenia dzia?alno?ci telekomunikacyjnej i jej rozwoju prawdopodobnie przynios? kolejne konsolidacje rynkowe, maj?ce na celu umacnianie pozycji liderów rynku oraz synergie kosztowe potrzebne do uzyskania zak?adanej rentowno?ci. Od blisko dwóch lat obserwujemy trend sprzeda?y posiadanej przez operatorów infrastruktury pasywnej, a w niektórych przypadkach równie? aktywnej, zewn?trznym podmiotom wyspecjalizowanym w d?ugoterminowych inwestycjach infrastrukturalnych. Transakcje te dotyczy?y zarówno operatorów mobilnych, jak i oferuj?cych dost?p do sieci ?wiat?owodowych czy te? konwergentnych”mówi Jan Pilewski, ekspert ds. telekomunikacji w Business Centre Club.

Co na tle Europy ma do zaoferowania polski rynek telekomunikacyjny

W Polsce wci?? jedynie 56% osób wykorzystuje internet do wykonywania po??cze? telefonicznych lub wideo. Stawia to nas na odleg?ym 12. miejscu w?ród krajów europejskich, gdzie do b?d?cego na szczycie podium Cypru tracimy a? 29 pkt. proc., a 27 pkt. proc. do plasuj?cej si? zaraz za nim Norwegii. To pokazuje, ?e na polskim rynku wci?? s? potencjalni odbiorcy us?ug internetowych, do których firmy telekomunikacyjne mog? skierowa? swoj? ofert?.

?redni miesi?czny koszt us?ug telekomunikacyjnych w Polsce jest jednym z najni?szych w Europie. Polacy p?ac? za telefon komórkowy ?rednio 5,5 euro miesi?cznie, czyli prawie 5 razy mniej ni? p?ac?cy 26,2 euro S?owacy. W 2020 r. polskie ceny us?ug telekomunikacyjnych by?y o 18,4 euro ni?sze ni? ?rednia w Unii Europejskiej. Lepszymi cenami za telefoni? w ubieg?ym roku mog?a si? pochwali? wy??cznie Rumunia. Polscy konsumenci doceniaj? niskie ceny, a wybieraj?c ta?sze oferty zmuszaj? dostawców do dopasowywania si? do ich potrzeb i obni?ania kosztów us?ug telekomunikacyjnych. Jednak, jak wskazuj? eksperci, rosn?ca inflacja mo?e wp?yn?? na zmian? tego trendu.

„Utrzymuj?cy si? i zak?adany trend inflacyjny zmusi tak?e operatorów do rozpocz?cia dialogu rynkowego w zakresie regulacji zwi?zanych z mo?liwo?ci? indeksowania cen obowi?zuj?cych kontraktów, co obecnie skutecznie uniemo?liwia Prawo Telekomunikacyjne, a jest dopuszczalne w innych regulowanych bran?ach, takich jak np. energetyka. Pozyskane w ten sposób ?rodki pozwol? na dalsze inwestycje, w tym m.in. rozwój sieci 5G, której pe?en potencja? obecnie nie jest jeszcze w Polsce wykorzystywany w zwi?zku z brakiem rozdysponowania przez UKE cz?stotliwo?ci dedykowanych tej technologii 3,4-3,8 GHz, 700 MHz, 26 GHz” podsumowuje Jan Pilewski. 

Udostępnij