Firmy czekaj? na zap?at? 115 dni

Newsroom BrandsIT
6 Min

Najnowsze badanie „Portfel nale?no?ci polskich przedsi?biorstw” Krajowego Rejestru D?ugów i Zwi?zku Przedsi?biorstw Finansowych w Polsce przynosi drobn? popraw? pod wzgl?dem nieuregulowanych p?atno?ci. Firmy maj? w portfelach mniej przeterminowanych nale?no?ci i krócej czekaj? na zap?at?, bo „zaledwie” 3 miesi?ce i 25 dni. Wzros?y natomiast koszty, jakie ponosz? one w zwi?zku ze skutkami i przeciwdzia?aniem opó?nieniom w p?atno?ciach od kontrahentów. Obecnie to ju? 6,3% wszystkich kosztów w firmie.

Krajowy Rejestr D?ugów i Zwi?zek Przedsi?biorstw Finansowych po raz 44. zagl?daj? do portfeli polskich firm. W III kwartale br., po raz pierwszy od lipca 2018 roku, wska?nik INP (Indeksu Nale?no?ci Przedsi?biorstw) wzrós? do 86,4 pkt. Wp?yn??y na to m.in.: spadek udzia?u przeterminowanych nale?no?ci w portfelach przedsi?biorstw (z 25,4% do 22,2%) oraz krótszy czas oczekiwania na p?atno?ci (z 4 miesi?cy i 6 dni do 3 miesi?cy i 25 dni). Poprawa jest, chocia? kosmetyczna.

Biznes nie ufa kontrahentom

Z ka?dego tysi?ca z?otych wystawionego na fakturze 222 z?ote nie trafia do kieszeni przedsi?biorcy, a na zap?at? za wykonan? us?ug? lub dostarczony towar firmy czekaj? od kontrahentów ?rednio 115 dni. Lekka poprawa nie oznacza niestety, ?e problem z terminowym regulowaniem zobowi?za? znikn??. Wr?cz przeciwnie, najnowsze badanie wskazuje, ?e wzrós? odsetek firm, które deklaruj?, ?e taki problem u nich wyst?puje. Wi?cej z nich spodziewa si? równie? pogorszenia sp?ywu nale?no?ci w kolejnym kwartale – komentuje Adam ??cki, prezes Zarz?du Krajowego Rejestru D?ugów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Istotnie, w poprzednim kwartale 21,5% firm przyznawa?o, ?e kontrahenci nie p?ac? im na czas i ?e problem ten narasta. W III kwartale 2019 roku skar?y si? ju? na to 23,9% firm. Co trzecia firma spodziewa si?, ?e problemy z regulowaniem zobowi?za? przez kontrahentów wyst?pi? w wi?kszej skali ni? dotychczas. W ubieg?ym kwartale pesymizm odno?nie prognoz deklarowa?o 27,5% firm, a jeszcze wcze?niej 22,7%. Pogorszenie si? subiektywnych wska?ników sprawia, ?e spada wzajemne zaufanie w?ród przedsi?biorców, co w konsekwencji mo?e prowadzi? do ograniczenia skali kredytowania w formie odroczonych terminów p?atno?ci.

Biznes coraz mniej ufa swoim kontrahentom. Potwierdzaj? to wnioski p?yn?ce z niniejszego badania, a tak?e dane historyczne z poprzednich edycji „Portfela nale?no?ci polskich przedsi?biorstw”. Ro?nie grupa przedsi?biorców, którzy obawiaj? si?, ?e nierzetelne praktyki p?atnicze ze strony klientów zachwiej? ich p?ynno?ci? finansow?. W tej sytuacji mo?na prognozowa?, ?e wi?cej firm b?dzie sk?onnych si?ga? po skuteczne narz?dzia prewencyjne. Takim narz?dziem jest bez w?tpienia faktoring online – mówi Dariusz Szkaradek, prezes Zarz?du firmy faktoringowej NFG.

Bolesny efekt kuli ?nie?nej

Problem z regulowaniem w?asnych zobowi?za? to najpowa?niejsza konsekwencja opó?nie? w p?atno?ciach, na któr? skar?y si? dzisiaj 33,2% firm. To nie tylko psuje wizerunek firm, ale te? sprawia, ?e trac? one kontrakty, dostaj? krótsze terminy p?atno?ci lub klienci ??daj? od nich zap?aty gotówk?. Gdy skala tego prze?o?enia ro?nie, w obszarze opó?nionych nale?no?ci powstanie efekt kuli ?nie?nej.

Zatory finansowe to niejedyna konsekwencja opó?nie? w p?atno?ciach. Jak pokazuje badanie, co czwarta firma musi z tego powodu ogranicza? inwestycje, a co dziesi?ta – zatrudnienie. 10,2% firm z powodu nieuregulowanych nale?no?ci ma problem z wprowadzaniem produktów na rynek, a 4,6% przedsi?biorstw musi z tego wzgl?du podnosi? ceny.

Koszty obs?ugi nale?no?ci z?eraj? polskie firmy

Powszechnie wiadomo, ?e im wi?cej funduszy przedsi?biorstwa przeznaczaj? na walk? z nieterminowo?ci? kontrahentów, tym mniej s? one w stanie przeznaczy? na w?asn? dzia?alno?? i rozwój. Taka sytuacja ma niestety miejsce obecnie. Bo cho? ?redni odsetek przeterminowanych nale?no?ci w portfelach polskich przedsi?biorstw spad? z 25,4% do 22,2%, to wydatki na cele zwi?zane ze skutkami i przeciwdzia?aniem opó?nieniom w p?atno?ciach klientów wzros?y z 5,9% do 6,3%.

Sk?adaj? si? na to dwa wymiary kosztów zwi?zanych z analizowanymi opó?nieniami. Po pierwsze, zwi?kszy? si? udzia? przedsi?biorstw, w których opisywane koszty wynosz? 20-29%. Po drugie, wzrós? odsetek firm, dla których udzia? kosztów zwi?zanych z brakiem terminowo?ci klientów w regulowaniu p?atno?ci wynosi 30% i wi?cej.

Obecnie obs?uga zobowi?za? poch?ania w firmach 6,3 procent wszystkich kosztów. Cho? 78 procent firm na walk? z nieterminowo?ci? kontrahentów przeznacza mniej ni? dziesi?t? cz??? swoich funduszy, to warto zauwa?y?, ?e s? te? takie przedsi?biorstwa, w których koszty te wynosz? jedn? czwart? lub nawet jedn? trzeci? ca?ego bud?etu firmy. To gigantyczne pieni?dze, a takich firm przybywa. Sytuacja dodatkowo skomplikowa?a si? w sierpniu, kiedy to nowelizacja Kodeksu post?powania cywilnego spowodowa?a znacz?c? podwy?k? kosztów s?dowych w sprawach o zap?at? pomi?dzy przedsi?biorcami. Ponad trzykrotny wzrost op?at s?dowych czy kosztów apelacji od wyroku oddalaj?cego roszczenie, a tak?e wprowadzenie dodatkowych kosztów, których wcze?niej nie by?o, sprawi?y, ?e cz??? wierzycieli zrezygnowa?a ze sk?adania pozwów przeciwko d?u?nikom na rzecz korzystania z windykacji polubownej. Ta bowiem du?o taniej, bo bez anga?owania s?du i komornika, a tak?e szybciej, bo czasem w par? miesi?cy, pozwala odzyska? pieni?dze od d?u?nika – zauwa?a Jakub Kostecki, prezes Zarz?du firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Udostępnij