Przeniesienie biznesu, pracy, zakupów i rozrywki do ?wiata online, rosn?cy popyt na chmur? obliczeniow? i rosn?ca liczba cyberataków. Te czynniki nap?dzaj? sprzeda? rozwi?za? w obszarze ci?g?o?ci dzia?ania i ogólnie bezpiecze?stwa informatycznego. Sam rynek business continuity ma urosn?? o 15%, a na niektóre rozwi?zania w obszarze cybersecurity popyt wzro?nie nawet o ponad 40%.
Je?li spojrze? na inwestycje gigantów, wszystko wskazuje na to, ?e bezpiecze?stwo informatyczne to przysz?o??. Tylko w tym roku VMware, firma specjalizuj?ca si? w wirtualizacji, przej??a Octarine, Datrium i SaltStack, a wi?c przedsi?biorstwa specjalizuj?ce si? w obszarze bezpiecze?stwa IT oraz Disaster Recovery. Co wi?cej, na najwi?kszej konferencji technologicznej VMworld 2020 w przypadku ka?dej z prezentowanych nowo?ci produktowych zwracano uwag? na temat bezpiecze?stwa.
?ó?ta kartka
Popyt na rozwi?zania w tym obszarze najlepiej jednak obrazuj? liczby. 3,3 mld dolarów – tyle wynios?a warto?? sprzeda?y rozwi?za? Disaster Recovery as a Service w 2018 r. W 2026 r. ma ona wynie?? ju? 57,1 mld dolarów – wynika z analiz firmy Research Dive. Na chwil? przed pandemi? szacowano, ?e globalny rynek rozwi?za? DRaaS ma rosn?? w tempie 40,6% do 2026 r. W efekcie pandemii zaktualizowano prognozy. Wed?ug analityków Research Dive warto?? rynku DRaaS ma rosn?? o 42,9% rok do roku. Oznacza to, ?e sprzeda? tych us?ug w 2020 r. b?dzie wy?sza ni? prognozowano przed pandemi? COVID-19: 6,77 zamiast 6,58 mld dolarów. Nie jest to znacz?cy wzrost, niemniej w sytuacji gdy firmy wstrzymuj? inwestycje i dok?adnie analizuj? wydatki, jest to trend znamienny.
– Od momentu wprowadzenia lockdownu obserwujemy rosn?cy popyt na rozwi?zania wspieraj?ce bezpiecze?stwo operacyjne, w tym np. na zapasowe centra danych, czyli kluczowy element Disaster Recovery. Automatycznie podejmuje ono prac? w przypadku awarii podstawowego o?rodka przetwarzania danych i w odró?nieniu od us?ug DRaaS jest rozwi?zaniem wy?szego poziomu, wymagaj?cego co prawda wi?kszego zaanga?owania po stronie zespo?u IT danej organizacji, ale daj?cego wi?cej mo?liwo?ci. Na przyk?ad przy spe?nieniu pewnych warunków technicznych zapasowe data center mo?e pe?ni? te? funkcj? produkcyjn? równorz?dn? z podstawowym DC, czyli de facto zwi?kszy? dost?pn? moc obliczeniow? dwukrotnie – t?umaczy Adam Dzielnicki z Atmana.
Ci?g?o?? dzia?ania w cenie
Ciekawe s? w tym kontek?cie dane CBRE. Firma w swoim raporcie zwraca uwag?, ?e inwestorzy z rynku nieruchomo?ci przenosz? si? na rynek data center, bo zdaniem analityków ma on przed sob? du?o lepsze perspektywy. – Spowolnienie gospodarcze zmusi firmy do dok?adnej analizy wydatków na IT, ale dalsze inwestycje w infrastruktur? IT o znaczeniu krytycznym, takie jak centra danych i us?ugi w chmurze, b?d? niezb?dne do wspierania ci?g?o?ci biznesowej i pracy zdalnej – zwraca uwag? Pat Lynch, starszy dyrektor zarz?dzaj?cy w CBRE.
Wtóruj? mu analitycy z firmy Technavio, którzy szacuj?, ?e z powodu pandemii rynek rozwi?za? business continuity wzro?nie o 15% czyli o 387 mld dolarów do 2024 r. Powodów jest kilka. Pierwszy to rosn?ca liczba cyberataków. FBI zwraca uwag?, ?e ich liczba w stosunku do okresu przed pandemi? wzros?a 4-krotnie. Alarmuje te? Interpol zauwa?aj?c, ?e na celowniku hackerów s? przede wszystkim du?e przedsi?biorstwa, instytucje publiczne i firmy zarz?dzaj?ce danymi medycznymi. Analitycy zwracaj? te? uwag?, ?e wiele firm przestawi?o si? na prac? zdaln?. Praca w rozproszonej lokalizacji wymaga znacznie lepszych zabezpiecze? i niesie ze sob? wi?cej ryzyk zwi?zanych z ci?g?o?ci? dzia?ania. Dodatkowym czynnikiem wp?ywaj?cym na rosn?c? popularno?? rozwi?za? w obszarze bezpiecze?stwa jest popyt na rozwi?zania chmurowe.
– Popyt na outsourcing IT i rozwi?zania w obszarze bezpiecze?stwa ro?nie, bo wyzwania przed jakimi stoj? dzia?y IT s? coraz wi?ksze. Jednocze?nie firmowe ?rodowiska rzadko s? przygotowane na sytuacje kryzysowe i odtworzenie danych po awarii – zwraca uwag? Adam Dzielnicki z Atmana. – Odwiecznym wyzwaniem jest godzenie dost?pu do danych z ich bezpiecze?stwem. Im wi?ksza lawina cyfrowych informacji czy z?o?ono?? IT objawiaj?ca si? m.in. mnogo?ci? systemów i sieci, w których s? one przetwarzane, tym pogodzenie dost?pno?ci danych z ich poufno?ci? i nienaruszalno?ci? jest trudniejsze. Nowe trendy chmurowe czy XaaS-owe dodatkowo komplikuj? sytuacj?, wi?c rozwój rynku powi?zanego z bezpiecze?stwem jest niezb?dny – dodaje Adam Dzielnicki.
Firmy nieprzygotowane na kryzys
Coraz wi?ksze zapotrzebowanie na rozwi?zania w zakresie bezpiecze?stwa, w tym Disaster Recovery, nie powinno dziwi? w ?wietle bada?, jakie w czerwcu br. przeprowadzi? Atman, operator centrum danych. Wynika z nich, ?e a? 45 proc. ankietowanych przedsi?biorstw nie mia?o ?adnego planu awaryjnego na wypadek wyst?pienia nag?ej sytuacji kryzysowej – wielogodzinnego braku dost?pu do Internetu lub energii elektrycznej czy awarii w serwerowni. Jednocze?nie ponad 1/4 respondentów przyzna?o, ?e plany kryzysowe, którymi dysponowali przed pandemi?, okaza?y si? niewystarczaj?ce. Nie przewidziano procedur i narz?dzi umo?liwiaj?cych p?ynne dostosowanie si? organizacji do zmian zwi?zanych z zagro?eniem epidemicznym. Z bada? wy?ania? si? jednak te? i pozytywny wniosek. 27 proc. organizacji, które podczas niedawnego lockdownu nie mia?y opracowanych scenariuszy kryzysowych, zamierza je wdro?y?.
– Atak hakerski, awaria sprz?tu czy przeci?cie kabla ?wiat?owodowego – jest wiele czynników, które mog? skutkowa? brakiem dost?pu do danych. Ju? w latach 90. Gartner zwróci? uwag?, ?e 2 na 5 firm, które do?wiadczy?y d?ugotrwa?ych problemów z dost?pem do danych, upada. 1/3 pozosta?ych przedsi?biorstw ko?czy dzia?alno?? w ci?gu 1-2 lat. Dzi? te statystyki wygl?da?yby pewnie mniej korzystnie, bo firmy s? w znacznie wi?kszym stopniu uzale?nione od nieprzerwanego przetwarzania danych cyfrowych – zwraca uwag? Adam Dzielnicki z Atmana.
Co po pandemii?
Zdaniem analityków zainteresowanie rozwi?zaniami z zakresu bezpiecze?stwa IT w tzw. nowej normalno?ci b?dzie utrzymywa?o si? na równie wysokim poziomie jak obecnie. Przyczyni si? do tego rozwój technologiczny tych rozwi?za?, np. wykorzystanie sztucznej inteligencji sprawi, ?e b?d? one doskonalsze i bardziej skuteczne. Wa?nym czynnikiem wp?ywaj?cym na rozwój rynku i wzmacniaj?cym popyt na us?ugi centrodanowe w obszarze ci?g?o?ci dzia?ania i Disaster Recovery b?dzie te? efektywno?? kosztowa outsourcingu IT.