Z bada? przeprowadzonych w 2016 r. przez IDC wska?nik osób, które maj? mo?liwo?? pracy zdalnej, wynosi? 45%. Z kolei, jak wynika z bada? przeprowadzonych w 2018 r. przez firm? Michael Page, z takiej formy mog?o ju? skorzysta? 60% zatrudnionych. Wida? wi?c, ?e trend pracy zdalnej staje si? coraz bardziej popularny i coraz wi?cej firm dojrzewa do decyzji o umo?liwianiu pracownikom pracy z domu. I dobrze, ?e tak si? dzieje, bo w zaistnia?ej sytuacji, taka mo?liwo?? staje si? wa?n? zalet?.
Zdalne realizowania zada?
Dla przedsi?biorstw, które s? ju? przyzwyczajone do takiego stylu pracy, jak np. firmy z sektora IT, taka nieprzewidziana sytuacja, jak pojawienie si? wirusa COVID-19, najprawdopodobniej nie zaburzy jej funkcjonowania. Przedsi?biorstwa, które pozwalaj? na prac? zdaln?, posiadaj? wypracowane procesy, narz?dzia i ?cie?ki komunikacji, dzi?ki którym z ?atwo?ci? mog? prze??czy? si? na zdalny tryb funkcjonowania. A co z firmami, które nie wdra?a?y wcze?niej podobnych rozwi?za??
Na wdro?enie pracy zdalnej w obliczu zaistnia?ej epidemii pozwala Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwi?zaniach zwi?zanych z zapobieganiem, przeciwdzia?aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zaka?nych oraz wywo?anych nimi sytuacji kryzysowych. Oczywiste jest, ?e przedsi?biorstwa maj? ró?ny charakter i nie ka?de z nich mo?e pozwoli? sobie na wdro?enie takiego rozwi?zania na wszystkich szczeblach organizacji, przyk?adem s? chocia?by firmy produkcyjne. Jednak nawet one mog? przenie?? cz??? dzia?alno?ci w tryb pracy zdalnej. W takich organizacjach wyst?puj? chocia?by takie dzia?y, jak administracja, kadry, ksi?gowo?? czy marketing. To w?a?nie te obszary mo?na zaadoptowa? do pracy zdalnej. Warto wi?c przeanalizowa?, które z dzia?ów rzeczywi?cie wymagaj? obecno?ci pracownika w biurze, a które nie i zminimalizowa? w ten sposób ryzyko nara?enia zdrowia pracownika.
Z pewno?ci? jednym z obszarów, które mo?na przenie?? na form? pracy zdalnej jest rekrutacja. Wspó?cze?nie istnieje wiele rozwi?za?, które u?atwiaj? procesy rekrutacyjne prowadzone w takiej formie.
Rekrutacja online – przydatne narz?dzia
Zacznijmy od najbardziej znanego narz?dzia, jakim jest Skype. Z jego pomoc? mo?emy odbywa? rozmow? twarz? w twarz z kandydatem oddalonym nawet o setki kilometrów. Mamy mo?liwo?? wspó?dzielenia ekranu z kandydatem w celu przedstawienia mu prezentacji lub materia?ów dotycz?cych naszej organizacji, mo?emy równie? przesy?a? pliki w czasie rzeczywistym, a wi?c mo?emy poprosi? kandydata o wykonanie dla nas jakiego? zadania.
Poza Skypem na rynku istnieje wiele innych dostawców podobnych rozwi?za?, jak chocia?by: Cisco Webex, ClickMeeting, Google Hangouts, Facebook Massanger i wiele innych. Wybór narz?dzia zale?y od indywidualnych preferencji.
Trendem zyskuj?cym na popularno?ci s? te? rozmowy video bez udzia?u rekrutera, tzw. video interview. Przygotowany wcze?niej zestaw pyta? przez rekrutera, za po?rednictwem platformy, jak np. zapraszamnarozmow?.pl, zostaje przes?any do kandydata w formie linku. Kandydat odpowiada na kolejno pojawi?j?ce si? pytania, po czym odpowiedzi zostaj? utrwalone w pliku video. Pó?niej rekruter mo?e obejrze? nagranie i na jego podstawie zdecydowa?, czy kandydat kwalifikuje si? do nast?pnego etapu rekrutacji. Takie rozwi?zanie sprawdza si? nie tylko w czasie zagro?enia koronawirusem, lecz tak?e wtedy, gdy firmy maj? du?o rekrutacji w ci?gu roku lub gdy rekrutuj? wi?ksz? liczb? osób na jeden rodzaj stanowiska, np. call center. Takie narz?dzie pozwala zaoszcz?dzi? czas rekrutera i zredukowa? liczb? spotka? z kandydatami. Na rynku mo?emy znale?? ró?ne systemy, które oferuj? takie rozwi?zania, jak cho?by: GreenJobInterview czy Interactly.
Innym narz?dziem wspieraj?cym rekrutacj? s? oczywi?cie systemy ATS, które mog? nie tylko s?u?y? jako baza kandydatów i narz?dzie do sprawnego procesowania aplikacjami, lecz tak?e jako narz?dzie selekcyjne w rekrutacji online. Na serwisie z og?oszeniami OLX Praca w panelu do zarz?dzania aplikacjami kandydatów mo?na wygodnie posegregowa? swoje og?oszenia i zweryfikowa? przes?ane odpowiedzi. W sytuacji, w której chcemy zatrudni? wi?ksz? liczb? kandydatów i nie mamy czasu na rekrutacj? lub, jak w obecnej sytuacji, nie mo?emy sobie pozwoli? na spotkanie twarz? w twarz, mo?emy skorzysta? z formularzy aplikacyjnych i zawrze? w nich np. test kompetencyjny sytuacyjny, który pozwoli nam wyselekcjonowa? najodpowiedniejsze osoby.
Zasady rekrutacji w formie video
Przeprowadzanie rozmów video rz?dzi si? swoimi prawami. Przed sam? konwersacj? nale?y przygotowa? ciche miejsce w domu czy w biurze i upewni? si?, ?e nikt nie b?dzie nam przeszkadza?. Na pocz?tku warto upewni? si?, czy obie strony dobrze si? widz? i s?ysz?. Po przywitaniu si? i udzielaniu podstawowym informacji, warto opisa?, jak b?dzie przebiega?a taka rekrutacji. Dla wielu osób b?dzie to zupe?na nowo??.
Rekrutacja jest procesem wieloetapowym. Na szcz??cie mamy dost?p do internetu i nadal mo?emy umieszcza? og?oszenia i przegl?da? odpowiedzi. To, co obecnie zmienia wielu klientów OLX Praca, to ostatni etap, jakim jest spotkanie z kandydatem, na rozmow? telefoniczn? lub w formie video. Zarówno dla rekruterów, jak i osób aplikuj?cych jest to du?a zmiana, ale sytuacja wymusza dostosowanie si? do nowych realiów. Oczywi?cie mamy do czynienia z ró?nymi bran?ami i ró?nym stopniem zaawansowania technologicznego. Dlatego jeszcze przed sam? rozmow? warto poinformowa? kandydata, w jaki sposób b?dzie ona przeprowadzona. Bardzo wa?ne jest, by?my pami?tali o empatii, zawsze mo?e okaza? si?, ?e po drugiej stronie jest osoba, która ma pod opiek? dziecko czy dwa koty – radzi Anna Janowczyk, Business Development Manager z OLX.
W zaistnia?ej sytuacji istnieje wiele dróg, które pozwalaj? na transformacj? procesów w firmie i przystosowanie ich do formy pracy zdalnej, która w tak zmiennej i nieprzewidywalnej rzeczywisto?ci mo?e si? okaza? najlepszym remedium na zapewnienie bezpiecze?stwa pracownikom, jak i przetrwania na rynku pracy. Im szybciej si? przestawimy na now? form? pracy, tym lepiej, zw?aszcza, ?e nie wiadomo, jak d?ugo taki stan si? utrzyma.