Firmy wykorzystuj? tylko po?ow? swoich zasobów

Newsroom BrandsIT
6 Min

Popularne sta?o si? stwierdzenie, ?e dane s? rop? XXI wieku, a informacja jest tym zasobem, który pomaga osi?gn?? przewag? nad konkurentami. Je?eli tak rzeczywi?cie jest to wygl?da na to, ?e co druga “bary?ka z danymi” chocia? wydobyta i gotowa do u?ycia – nigdy nie zostanie wykorzystana. Zgodnie z najnowszym raportem firmy TRUE Global Research na ca?ym ?wiecie oko?o 55% danych w organizacji jest niewykorzystywane.

Raport State of Dark Data 2019, przygotowany przez TRUE Global Research na grupie 1300 managerów i specjalistów IT z ca?ego ?wiata, skupia si? na stosunkowo nowym zjawisku, jakim jest Dark Data. Co oznacza ten termin? – Dark Data to okre?lenie na nieznane, niewykorzystane i nieprzypisane informacje pochodz?ce z organizacji, które generowane s? przez system, jego u?ytkowników, urz?dzenia i wszelkie interakcje pomi?dzy nimi. Ze wzgl?du na swój charakter mog? by? ?ród?em niepotrzebnych kosztów lub ?ród?em szeregu ryzyk, jak równie? szans? ze wzgl?du na ukryty i niewykorzystany wcze?niej potencja?. – t?umaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, polskiej spó?ki specjalizuj?cej si? w analizie Big Data.

?lepota informacyjna w organizacjach

Jednym z fundamentów prowadzenia nowoczesnego biznesu jest prze?wiadczenie, ?e dane nap?dzaj? wszystko – od rozwoju produktu przez produkcj? do ?a?cucha dostaw, a na budowaniu do?wiadcze? klienta ko?cz?c.

Informacja jest kluczowym elementem przy konstruowaniu ogólnej strategii biznesowej. Poszczególne dane s? jak siatka kartograficzna na mapie, która pozwala nam okre?li? precyzyjne po?o?enie na biznesowej mapie i wyliczenie azymutu do celu. – t?umaczy B?a?ej Migo? Product Manager z BPSC i kontynuuje – Jak pokazuj? badania, wielu dzisiejszych liderów biznesu nie jest w pe?ni przygotowanych na t? rewolucj?. Pe?ne wykorzystanie posiadanych danych to nie?atwe wyzwanie nawet dla najwi?kszych organizacji.

Wyniki raportu State of Dark Data 2019 jasno pokazuj?, ?e dla ponad po?owy organizacji (56%) has?o “data driven organisation”, czyli biznes nap?dzany danymi to tylko pusty slogan. Czy wobec tego firmy nie wiedz? czy nie wierz? w to co mog? zyska?? Niezupe?nie, 76% respondentów zgodzi?o si?, ?e „organizacja, która ma najwi?cej danych, wygra”. – Jak pokazuj? wyniki badania TRUE Global Research, Big Data jest kluczem do przysz?ego sukcesu w biznesie. Ponad dwie trzecie organizacji (71%) oczekuje, ?e dane stan? si? jeszcze wa?niejsze, a co za tym idzie cenniejsze w ci?gu nast?pnych 10 lat. – zauwa?a Piotr Prajsnar z Cloud Technologies i dodaje – Big Data sta?o si? kluczowym doradc? dla najwa?niejszych decyzji biznesowych w przedsi?biorstwie. A intuicja? Dzi? ju? ma?o kto podejmuje takie ryzyko.

Gdzie wobec tego szuka? realnej przyczyny takiej niegospodarno?ci, je?eli chodzi o informacje? Respondenci skupiaj? si? g?ównie na dwóch czynnikach. G?ównymi przeszkodami w wykorzystaniu Dark Data s?: ilo?? danych samych w sobie (jak pokazuje raport OnAudience, tylko w przeci?gu ostatnich 2 lat rynek danych urós? blisko dwukrotnie) oraz brak niezb?dnych umiej?tno?ci i zasobów.

?atanie braków

Pomimo rosn?cego znaczenia danych, przedstawiciele firm bior?cych udzia? w badaniu otwarcie przyznaj?, ?e ich organizacje nie dysponuj? niezb?dnymi zasobami, narz?dziami a przede wszystkim umiej?tno?ciami, aby ud?wign?? obfito?? danych, które potencjalnie mogliby wykorzysta?. Zdaniem eksperta z BPSC, Dark Data nie powinny by? traktowane po macoszemu, a wr?cz przeciwnie.

Firma nie mo?e zapomnie? o Dark Data, bo one nie s? bezu?yteczne. To poka?ne i warto?ciowe ?ród?o informacji, które mo?na wykorzysta? do odblokowania dodatkowych mo?liwo?ci biznesowych. Im wi?cej masz danych, tym wi?cej mo?esz dowiedzie? si? o ka?dym aspekcie swojej dzia?alno?ci. Im wi?kszy zestaw, tym dok?adniejsza analiza. Je?li wi?c przedsi?biorstwo postanowi?o zignorowa? te informacje, tylko utrudnia sobie zadanie. – zauwa?a B?a?ej Migo?.

Biznes ma ju? jednak swoje pomys?y na to jakie kroki powinny zosta? podj?te by poradzi? sobie z wyrw? jaka powsta?a pomi?dzy tym co firma ma, a tym co mog?aby mie? dzi?ki odpowiedniemu wykorzystaniu posiadanych informacji.. Respondenci badania State of Dark Data 2019 mieli mo?liwo?? zadeklarowania, co zamierzaj? zrobi? by poprawi? swoje po?o?enie i stopie? wykorzystania danych. Najwi?cej, bo a? 76% chce lepiej wyszkoli? swoich pracowników w zakresie Data Science i analityki. Zaledwie jeden p. p. ni?ej uplasowa?o si? zastosowanie systemów wspomagaj?cych wykorzystanie danych np. Platformy DMP czy oprogramowanie klasy ERP. Co ciekawe na 4 miejscu z wynikiem 71% znalaz?o si? wykorzystanie rozwi?za? opartych na sztucznej inteligencji.

W 2019 r. analiza danych sta?a si? istotn? cz??ci? rozwoju ka?dego podmiotu. Wed?ug International Institute for Analytics, do 2020 r. firmy korzystaj?ce z danych uzyskaj? 430 miliardów dolarów korzy?ci w zakresie produktywno?ci w porównaniu z konkurencj?, która nie wykorzystuje danych. Przedsi?biorcy, mened?erowie i w?a?ciciele ma?ych firm zdali sobie spraw?, ?e ?wiadome wykorzystanie danych nie jest wy??cznie modnym tematem, a zacz?li dostrzega? potencja? Big Data, Dark Data i AI w rozwoju swojej dzia?alno?ci.

Udostępnij