Wed?ug danych Biura Informacji Gospodarczej ERIF w pierwszym kwartale tego roku szybko ros?a liczba negatywnych wpisów na temat firm. W styczniu 2022 r. by?o ich o 35,6% wi?cej ni? w grudniu 2021 r., w lutym o 10,8% wi?cej ni? w styczniu, a w marcu o 30% wi?cej ni? w lutym. Zwi?kszaj?ca si? liczba negatywnych wpisów oznacza niesp?acone w terminie zobowi?zania, np. przeterminowane faktury.
– Dynamika nowych wpisów rzeczywi?cie w pierwszym kwartale 2022 r. by?a bardzo du?a. Od stycznia do ko?ca marca zanotowali?my a? o 58% wi?cej negatywnych wpisów ni? w ostatnim kwartale 2021 r. Dla porównania w grudniu 2021 r. wpisów negatywnych na temat firm by?o tylko o 4% wi?cej ni? w listopadzie 2021 r., a w listopadzie by?o ich nawet mniej ni? w pa?dzierniku. W pandemii nie zauwa?yli?my t?pni?cia i gwa?townego wzrostu liczby negatywnych wpisów, ale teraz problem mocno narasta. Rosn?ca liczba wpisów mo?e ?wiadczy? o tym, ?e firmy M?P czekaj? naprawd? trudne miesi?ce. Cz??? z nich mo?e nawet zbankrutowa?. Na podstawie danych ju? widzimy, ?e rosn? problemy ma?ych i ?rednich przedsi?biorców z p?ynno?ci?, coraz wi?cej firm ma problemy z terminowym regulowaniem nale?no?ci – mówi Iwona ?ab?d?, Kierownik Zespo?u Kontaktu z Klientem Biznesowym w ERIF BIG.
W pandemii gro?b? upadku ?agodzi?a pomoc pa?stwa, wykorzystywano te? oszcz?dno?ci, które teraz stopnia?y. Na to nak?ada si? inflacja i drogie kredyty, co mo?e prowadzi? do upadków i zawieszania dzia?alno?ci firm.
Przedsi?biorcy nie czekaj? bezczynnie na swoje pieni?dze
Rosn?ca liczba wpisów negatywnych z jednej strony oznacza, ?e wi?cej firm ma k?opoty z p?ynno?ci?, z drugiej strony ?wiadczy to tak?e o tym, ?e przedsi?biorstwa, które czekaj? na pieni?dze i zap?at? faktur nie chc? tego robi? w niesko?czono??. Szybciej i bez skrupu?ów w bazie d?u?ników umieszczaj? swoich partnerów oci?gaj?cych si? z p?atno?ciami.
– Wiele ma?ych firm do niedawna unika?o dopisywania do biur informacji gospodarczych swoich niesolidnych kontrahentów w obawie przed popsuciem relacji. Teraz zauwa?amy, ?e firmy szybciej i bez oci?gania umieszczaj? negatywne informacje o niezap?aconych przez swoich d?u?ników zobowi?zaniach. Chc? w ten sposób unikn?? tzw. efektu kuli ?niegowej – „je?li mnie nie p?ac?, to ja tak?e nie zap?ac?”. Zdaj? sobie spraw?, ?e zaniechanie dzia?a? zmierzaj?cych do odzyskania ?rodków mo?e oznacza? by? albo nie by? dla ich w?asnych przedsi?biorstw – podkre?la Iwona ?ab?d? z ERIF BIG.
Transport i budowlanka odczuwaj? skutki wojny
W?ród sektorów wymienianych jako te, które w najwi?kszym stopniu mog? ucierpie? w tym roku, s? bran?a transportowa i budowlana. W obydwu przypadkach firmy w du?ej cz??ci bazuj? na pracownikach z Ukrainy. Z 350 tysi?cy kierowców zatrudnionych w polskich firmach transportu mi?dzynarodowego, 110 tysi?cy to obywatele Ukrainy. Ju? wyjecha?o 33 tys. spo?ród nich (dane Zwi?zku Pracodawców Transportu Drogowego). Na budowach w Polsce w ubieg?ym roku pracowa?o ponad 370 tys. fachowców z Ukrainy, tu braki s? nawet wi?ksze ni? w transporcie.
Budowlanka i transport stan??y przed wyzwaniem jak realizowa? zlecenia na czas, podwykonawcy ju? zaczynaj? wypowiada? umowy. W wielu firmach brakuje r?k do pracy i wykwalifikowanych pracowników, co spowoduje opó?nienia w realizacji zlece? i regulowaniu faktur. Zwi?kszy to zatory p?atnicze, a w efekcie doprowadzi do zawieszania, a mo?e i zamykania ma?ych firm. Najwi?ksi sobie poradz?, ale mali podwykonawcy stan? na progu plajty, bo z powodu podwy?ek stóp procentowych kredyty mog? sta? si? nieosi?galne lub nieop?acalne. Wzrosty mar?y w bankach, spowoduje, ?e podwykonawców nie b?dzie sta? na zaci?gni?cie kredytu na tzw. czarn? godzin?, aby przetrwa? okres oczekiwania na powroty ludzi do pracy i udro?nienie p?ynno?ci.
– Bran?e budowlana i transportowa od lat zmagaj? si? z d?ugimi terminami p?atno?ci. W ich sytuacji 60 a nawet 90 dni to niemal standard. Teraz do tego dochodzi niepewno??, zwi?zana z sytuacj? polityczn? – czy ten termin nie zostanie jeszcze wyd?u?ony? Wi?kszo?? firm nie mo?e sobie na to pozwoli?. Dlatego faktury z d?ugimi terminami p?atno?ci s? przynoszone do faktoringu, daje to firmom mo?liwo?? realnego zarz?dzania p?ynno?ci? finansow? firmy. W pierwszym kwartale tego roku bran?a transportowa i budowlanka to ponad 50% naszych klientów. Uwa?nie obserwujemy sytuacje w tych bran?ach i planujemy kontynuacj? bliskiej wspó?pracy w tej kategorii – mówi Marek Sikorski z Finea, firmy mikrofaktoringowej.
Firmy aktywniej wykorzystuj? dost?pne rozwi?zania pozwalaj?ce zmniejszy? ryzyko biznesowe
Niepewna sytuacja w wielu bran?ach i du?e ryzyko bankructw zmuszaj? przedsi?biorców do dzia?a? zmniejszaj?cych ryzyko. Wg ekspertki ERIF, wpisanie w BIG negatywnej informacji na temat niesumiennego partnera przyspiesza jego wol? do rozliczenia si? i sp?at? zobowi?zania. Ju? samo umieszczenie na fakturze tzw. piecz?ci prewencyjnej informuj?cej o tym, ?e dana firma wspó?pracuje z BIG, wg danych ERIF zwi?ksza terminowo?? sp?aty takiej faktury a? o 76%.
– W sytuacji, kiedy s? powa?ne obawy co do stanu gospodarki w tym roku i tego, jak poradz? sobie ma?e firmy, coraz wi?cej przedsi?biorców decyduje si? na weryfikowanie swoich partnerów w bazach informacji gospodarczej. To pozytywna wiadomo??, ?e firmy w coraz wi?kszym stopniu wykorzystuj? profesjonalne rozwi?zania do oceny ryzyka biznesowego i jego zmniejszania. Je?li firma, z któr? planuj? rozpocz?? wspó?prac?, ma du?o wpisów negatywnych, warto zastanowi? si? nad podj?ciem wspólnych projektów, a w ka?dym razie zabezpieczy? na wypadek nieterminowych rozlicze? – mówi Iwona ?ab?d?.
Wpisy do baz skracaj? terminy p?atno?ci
Dost?p do baz danych biur informacji gospodarczych takich jak ERIF jest wykorzystywany tak?e jako narz?dzie do skracania terminów p?atno?ci. Firmy sprawdzaj? kontrahenta, jakie ma opinie – pozytywne, negatywne. Je?li te drugie dominuj? lub jest ich du?o w ostatnim czasie, jest to sygna?, ?e w przypadku takiego partnera zgoda na d?ugi termin p?atno?ci jest bardzo ryzykowna.
– W przypadku bran?y budowlanej liczba dopisanych spraw (czyli negatywnych wpisów) ju? w 2021 r. by?a o 78% wy?sza ni? we wcze?niejszym roku. W bran?y transportowej by? to wi?cej ni? pi?ciokrotny wzrost spraw. W obu przypadkach ros?a te? warto?? zobowi?za? dopisanych do bazy. W tym roku spodziewamy si?, ?e w obydwu bran?ach padn? „rekordy”, poniewa? w odzyskiwaniu d?ugów obowi?zuje zasada „im szybciej wpisujemy, tym szybciej odzyskujemy”. Niemal codziennie w rozmowach przedsi?biorcy podkre?laj? ogromn? niepewno?? jaka towarzyszy im w prowadzeniu dzia?alno?ci i dlatego wielu z nich zapowiada koniec tzw. przymykania oka na nierzetelnych kontrahentów – zauwa?a ekspertka ERIF.