Gdy chodzi o finanse, coraz cz??ciej ufamy technologii, nie ludziom

Klaudia Ciesielska
8 Min

Pandemia bardzo mocno wp?yn??a na nasze poczucie bezpiecze?stwa – wynika z globalnych bada?, z których raport opublikowa?a w?a?nie firma Oracle. Blisko po?owa badanych nie mo?e spokojnie spa?, odwrócili?my si? od gotówki, a w kwestiach finansowych coraz bardziej preferujemy wspó?prac? z… cyfrowymi asystentami. Dotyczy to zarówno konsumentów, jak i ?rodowiska biznesu.

Ubieg?y rok diametralnie zmieni? nasz stosunek do pieni?dzy i otaczaj?cej rzeczywisto?ci. Tam, gdzie w gr? wchodzi zarz?dzanie osobistymi finansami, ludzie du?o bardziej ni? sobie ufaj? wspieranym przez sztuczn? inteligencj? botom. Takie wnioski przynosi najnowszy raport opracowany przez firm? Oracle. O preferencje finansowe zapytano ponad 9000 konsumentów i przedstawicieli biznesu z 14 krajów.

Nie mog? zmru?y? oka

Wyniki badania nie pozostawiaj? w?tpliwo?ci – pandemia COVID-19 zwi?kszy?a finansowe obawy ludzi na ca?ym ?wiecie. Zmieni?a te? ich opinie na temat tego, komu i czemu mog? zaufa? w kwestii zarz?dzania pieni?dzmi. W grupie konsumentów w ci?gu roku od jej wybuchu, poziom stresu zwi?zanego z finansami podwoi? si?. Obawy o finansow? przysz?o?? odczuwa a? 87%  konsumentów. Pytani o najwa?niejsze powody takiego stanu rzeczy na pierwszym miejscu wymieniaj? oni strach przed mo?liw? utrat? pracy. Przyczyn? t? wskaza?o blisko czterech na dziesi?ciu bior?cych udzia? w badaniu ankietowanych (39%). Na podium znalaz?y si? te? mo?liwo?? utraty oszcz?dno?ci (38% wskaza?) oraz ewentualne powa?ne problemy z wyj?ciem z d?ugów (26%).

Powy?sze obawy s? na tyle silne, ?e 41% ankietowanych konsumentów przyznaje, i? sp?dzaj? im one sen z powiek. – Niepewno?? zwi?zana z sytuacj? epidemiczn? i gospodarcz? sprawia, ?e ludzie podchodz? do kwestii finansowych inaczej ni? do tej pory. Poszukuj? nowych sposobów zarz?dzania pieni?dzmi. Jednocze?nie przeniesienie pracy, edukacji do ?wiata online, przy?pieszona cyfryzacja z któr? mieli?my do czynienia, zmieni?a nasze podej?cie do technologii komentuje Tomasz Bochenek, Dyrektor Generalny Oracle Polska.

Boty pomog? nape?ni? portfele

Obserwowana niepewno?? finansowa wp?yn??a na to komu i czemu ufamy, gdy w gr? wchodz? nasze pieni?dze. Zarówno konsumenci, jak i przedstawiciele firm bior?cy udzia? w badaniu, coraz mocniej wierz? w to, ?e dzi? to raczej technologia, a nie ludzie, pomo?e im w poruszaniu si? po zawi?o?ciach ?wiata finansów. W kwestiach finansowych 52% respondentów z grupy konsumenckiej bardziej ni? sobie ufa technologii. Prawie dwie trzecie (63%) ma wi?ksze zaufanie do cyfrowych asystentów ni? do osobistych doradców finansowych. Zdaniem ankietowanych, boty mog? by? pomocne m.in. w wykrywaniu oszustw (33%), ograniczaniu wydatków (22%) czy dokonywaniu inwestycji gie?dowych (15%). Co wa?ne, 76% klientów indywidualnych chce, aby to w?a?nie cyfrowi asystenci pomagali im w zarz?dzaniu finansami, natomiast zdaniem 32% procent z nich, ju? w ci?gu najbli?szych pi?ciu lat sztuczna inteligencja mo?e zast?pi? osobistych doradców finansowych.

– Z punktu widzenia potencjalnych klientów, cyfrowi asystenci maj? szereg zalet. S? zawsze dost?pni i gotowi do pomocy. Nie tylko doskonale radz? sobie z liczbami, ale te? brak ich emocjonalnego stosunku do pieni?dzy klienta sprawia, ?e mog? by? cennym wsparciem. Oczywi?cie up?ynie jeszcze sporo czasu zanim boty b?d? powszechnie stosowane w finansach, niemniej obszar ten szybko zmienia si? na naszych oczach t?umaczy Tomasz Bochenek.

Mimo, ?e wci?? chcemy, by osobi?ci doradcy finansowi udzielali nam wskazówek m.in. przy podejmowaniu wa?nych decyzji dotycz?cych zakupu domu (45%), kupna samochodu (41%) czy planowania emerytury (38%), to liczymy na pomoc cyfrowych asystentów w ograniczeniu zb?dnych wydatków (31%), czy poprawie terminowo?ci p?atno?ci.

Gotówka? Nie, dzi?kuj?!

Wydarzenia z ubieg?ego roku radykalnie zmieni?y sposób my?lenia konsumentów o pieni?dzach. Jak pokazuje raport Oracle, klienci odwracaj? si? od gotówki. W zwi?zku z pandemi? ludzie coraz mniej ch?tnie korzystaj? z banknotów i monet, zwracaj?c si? w stron? elektronicznych metod p?atno?ci. A? 72% badanych konsumentów przyzna?o, ?e w porównaniu z ubieg?ym rokiem ich stosunek do pos?ugiwania si? gotówk? uleg? diametralnej zmianie. Pytani o powody takiego stanu rzeczy, wymieniaj? m.in. niepokój zwi?zany z korzystaniem z banknotów (26%), które mog? by? brudne (19% wskaza?), a tym samym przenosi? np. wirusy. Co wi?cej, ponad jedna czwarta (29%) pytanych konsumentów twierdzi, ?e stosowanie w rozliczeniach wy??cznie gotówki uniemo?liwia prowadzenie interesów. Oczywi?cie zmiana postrzegania fizycznego pieni?dza przez klientów spotka?a si? z szybk? reakcj? przedsi?biorców. 69% pytanych liderów biznesowych przyzna?o, ?e zainwestowa?o w zwi?kszenie mo?liwo?ci p?atno?ci cyfrowych, a 64% stworzy?o nowe formy anga?owania klientów lub zmieni?o modele biznesowe w odpowiedzi na pandemi? COVID-19.

Biznes stawia na sztuczn? inteligencj?

Zmiana podej?cia do pieni?dza obserwowana jest równie? ?rodowisku biznesowym. Podobnie do klientów indywidualnych, tak?e decydenci biznesowi coraz ch?tniej powierzaj? kwestie finansowe opiece cyfrowych asystentów. A? 73% ankietowanych mened?erów przyznaje, ?e w tym obszarze ufa im bardziej, ni? sobie. Z kolei niemal o?miu na dziesi?ciu z nich (77%) ma wi?ksze zaufanie do technologii, ni? do w?asnych zespo?ów finansowych. Zdaniem 89% badanych liderów biznesowych, wspierani przez sztuczn? inteligencj? asystenci cyfrowi mog? usprawni? ich prac? poprzez wykrywanie oszustw (34%), generowanie faktur (25%) czy przeprowadzanie analizy kosztów i korzy?ci (23%). Pytani o to, jakiej pomocy oczekiwaliby od cyfrowych asystentów, 85% decydentów przyznaje, ?e chce wsparcia botów w realizacji zada? finansowych, w tym w zatwierdzaniu finansów (43%), bud?etowaniu i prognozowaniu (39%), raportowaniu (38%) oraz zarz?dzaniu zgodno?ci? z przepisami i ryzykiem (38%).

Zmiana podej?cia nie pozostaje bez wp?ywu na sytuacj? doradców finansowych. Powinni oni skupi? si? na rozwijaniu dodatkowych umiej?tno?ci mi?kkich, poniewa? ich rola ewoluuje. Decydenci biznesowi pragn?, by specjali?ci ds. finansów korporacyjnych skupili si? na komunikacji z klientami (40%), negocjowaniu rabatów (37%) i zatwierdzaniu transakcji (31%).

– Procesy finansowe w naszym osobistym i zawodowym ?wiecie od wielu lat staj? si? coraz bardziej cyfrowe, a wydarzenia ubieg?ego roku przyspieszy?y ten trendkomentuje Juergen Lindner, wiceprezes Oracle i szef dzia?u globalnego marketingu – Cyfrowo?? to nowa norma. Technologie, takie jak sztuczna inteligencja i chatboty odgrywaj? istotn? rol? w zarz?dzaniu finansami. Organizacje które nie przyjm? tych zmian ryzykuj?, ?e pozostan? w tyle za swoimi równolatkami i konkurencj?. Ucierpie? mo?e na tym produktywno??, morale i samopoczucie pracowników. Konsekwencj? mog? by? te? trudno?ci z przyci?gni?ciem nast?pnej generacji utalentowanych finansistów wykorzystuj?cych AI podsumowuje wiceprezes Oracle.

Wyniki badania opieraj? si? na ankiecie przeprowadzonej przez firm? Savanta Inc. w okresie od 10 listopada do 8 grudnia 2020 r. Wzi??o w niej udzia? 9001 respondentów z 14 krajów. W badaniu sprawdzano opinie i zachowania konsumentów i liderów biznesowych dotycz?ce pieni?dzy, finansów i bud?etów oraz roli sztucznej inteligencji i botów oraz oczekiwa? wobec tych technologii w dziedzinie finansów i zarz?dzania.
TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit