Getin Noble Bank wdra?a nowoczesne rozwi?zanie w postaci Systemu Przeciwdzia?ania Nadu?yciom. Projekt ma na celu ograniczenie potencjalnych strat finansowych spowodowanych przez nadu?ycia kredytowe, zapewnienie bezpiecze?stwa transakcji przeprowadzanych przez klientów oraz zagwarantowanie zgodno?ci regulacyjnej, m.in. z najnowsz? dyrektyw? PSD II. Rozwi?zanie dzia?a w oparciu o wiod?ce systemy analityczne SAS Fraud Management oraz SAS Visual Investigator.
(28 czerwca 2019 r.) – Rosn?ca skala i ró?norodno?? nadu?y? stawia przed bankami nowe wyzwania w zakresie podnoszenia poziomu bezpiecze?stwa. Jak pokazuje badanie EY „Nadu?ycia w sektorze finansowym”, w latach 2017 – 2018 prawie dwukrotnie wzros?a liczba podmiotów, które straci?y z tego powodu wi?cej ni? 10 mln PLN. Z kolei co trzecia firma odnotowa?a straty na poziomie mi?dzy 1 a 10 mln PLN. Ponadto, dzia?ania oszustów w obszarze wy?udze? kredytowych, ?rodków finansowych z rachunków klientów, fa?szerstw i kradzie?y to?samo?ci s? coraz bardziej z?o?one. Przest?pstwa dokonywane s? nie tylko przez indywidualne osoby, ale cz?sto zorganizowane grupy, pos?uguj?ce si? coraz nowszymi technologiami. Walka z tym procederem wymaga wdro?enia zaawansowanych systemów analitycznych.
Walka z nadu?yciami w trybie 24/7
Wdra?any przez Getin Noble Bank system znacznie przy?pieszy procesy przeciwdzia?ania nadu?yciom, umo?liwiaj?c wykrywanie i blokowanie podejrzanych transakcji przed wykonaniem p?atno?ci. Bior?c pod uwag? du?? skal? dzia?alno?ci banku, niezwykle istotne jest równie? podej?cie cross-kana?owe oraz cross-produktowe. Chodzi o uzyskanie efektu skali i synergii w procesie wykrywania szeroko poj?tych nadu?y?, w tym aplikacyjnych, transakcyjnych, kartowych oraz wewn?trznych, b?d?cych zarówno wynikiem celowego dzia?ania, jak i b??du ludzkiego. Wszystkie transakcje s? klasyfikowane w czasie rzeczywistym jako bezpieczne lub wymagaj?ce sprawdzenia. System dzia?a przez ca?y rok, 24 godziny na dob?, 7 dni w tygodniu.
System Przeciwdzia?ania Nadu?yciom umo?liwia równie? podj?cie natychmiastowych dzia?a?, maj?cych na celu zabezpieczenie ?rodków klientów w sytuacji pojawienia si? nowego schematu wy?udze? na rynku. Specjali?ci zajmuj?cy si? zarz?dzaniem ryzykiem nadu?y? w Getin Noble Banku zyskaj? mo?liwo?? efektywnego zarz?dzania procesami antyfraudowymi. Wszystko dzi?ki wsparciu najwy?szej klasy silnika budowy regu?, który umo?liwia definiowanie prostych i z?o?onych scenariuszy, testowanie ich na danych historycznych oraz wdro?enie w ?rodowisku produkcyjnym w ci?gu zaledwie kilku minut. Ponadto b?d? mogli monitorowa? nietypowe wzorce zachowa? klientów lub sposoby wykorzystania urz?dze? i instrumentów p?atniczych u?ywanych do dokonywania p?atno?ci internetowych. Analizowane s? takie czynniki jak cz?stotliwo?? transakcji, wielko?? konkretnych kwot czy kraj z lub do którego przekazywane s? ?rodki finansowe. Dzi?ki analizie behawioralnej i informacjom dostarczanym do systemu, bank zapewni równie? ochron? klientów przed efektami dzia?ania z?o?liwego oprogramowania, którym mog?y zosta? zainfekowane ich urz?dzenia.
System Przeciwdzia?ania Nadu?yciom wdra?any w Getin Noble Banku zawiera gotowy, predefiniowany i zweryfikowany model danych wzbogacony o analityk? behawioraln?. Do?wiadczenie zdobyte podczas realizacji kilkudziesi?ciu projektów prowadzonych w Polsce i na ?wiecie umo?liwi?o nam stworzenie startowego zestawu regu? wykrywania nadu?y? w ró?nych obszarach. Rozwi?zania SAS charakteryzuje równie? wysoka ergonomia tworzenia nowych regu?, co pozwala rozwija? system wraz z rosn?cymi potrzebami – mówi Anna Muszy?ska, Country Leader SAS Polska.
Nad??y? za przest?pcami
Najwi?ksze wyzwanie w walce z nadu?yciami wi??e si? z potrzeb? ci?g?ego dostosowywania systemów bezpiecze?stwa do zmieniaj?cych si? schematów dzia?ania przest?pców, którzy znaj? procedury banków i wci?? pracuj? nad tym, aby je skutecznie obej??. W tych realiach nie sprawdzaj? si? rozwi?zania statyczne, które generuj? znaczne ilo?ci fa?szywych powiadomie? i powoduj? frustracj? klientów, których transakcje s? niepotrzebnie wstrzymywane. W przeciwdzia?aniu nadu?yciom istotne jest nie tylko efektywne wykorzystanie technologii, ale równie? odpowiednie do?wiadczenie w prowadzeniu tego typu projektów. Dlatego Getin Noble Bank dzia?a wed?ug d?ugofalowej strategii bezpiecznej bankowo?ci i podejmuje wspó?prac? z do?wiadczonymi partnerami. Wprowadzane przez bank rozwi?zania s? doceniane przez klientów i ekspertów z bran?y, co potwierdzaj? kolejne wyró?nienia. Najnowszym jest to przyznane w plebiscycie „Z?oty Bankier 2019” w kategorii „Bezpieczny bank – najlepsze praktyki”. Wdro?enie nowego rozwi?zania w oparciu o systemy SAS to kolejny krok maj?cy na celu zwi?kszenie poziomu bezpiecze?stwa w codziennym bankowaniu.
Kilka kwestii zawa?y?o o tym, ?e zdecydowali?my si? na implementacj? technologii SAS. Najbardziej istotne z nich to: du?e do?wiadczenie firmy w dziedzinie przeciwdzia?ania nadu?yciom – w tym udane implementacje podobnych rozwi?za? na rynku polskim, a tak?e – co dla nas niezwykle wa?ne – holistyczne podej?cie do kwestii nadu?y?. Chodzi o integracj? informacji dotycz?cych nadu?y? kredytowych i transakcyjnych na poziomie jednego narz?dzia. W tym rozwi?zaniu inicjatywy antyfraudowe s? zarz?dzane za po?rednictwem jednej kompleksowej platformy, co gwarantuje efektywno?? operacyjn?. Niezwykle istotny by? równie? fakt, ?e system zbudowany w oparciu
o rozwi?zania SAS cechuje du?a elastyczno??, co z jednej strony ma kluczowe znaczenie w niezwykle dynamicznie rozwijaj?cej si? bran?y finansowej, a z drugiej pozwala budowa? procesy weryfikacji, które nie s? uci??liwe dla klientów – podsumowuje Rafa? Winnicki dyrektor Departamentu Zarz?dzania Ryzykiem Nadu?y? z Getin Noble Bank.