W ?wiecie mediów spo?eczno?ciowych platforma X.com, dawniej znana jako Twitter, znalaz?a si? w trudnej sytuacji, gdy reklamodawcy uciekaj? z jej ekosystemu. Dlaczego? To nie jest jedna przyczyna, ale skomplikowany zbiór problemów, które zmusi?y du?e firmy do przemy?lenia swoich strategii reklamowych na tej platformie. Od obaw, ?e ich reklamy pojawiaj? si? obok tre?ci chwal?cych nazistów i mowy nienawi?ci po kontrowersyjnych wpisach w?a?ciciela platformy, miliardera Elona Muska, X zmaga si? z lawin? krytyki i konsekwencji.
Kontrowersja si? klika, ale czy to dobra droga?
Giganci bran?y technologicznej, takie jak IBM, NBCUniversal i jego firma macierzysta Comcast, wszyscy zdobyli nag?ówki, og?aszaj?c, ?e wycofuj? swoje reklamy z X. Powodem by?y doniesienia, ?e ich reklamy pojawia?y si? obok tre?ci chwal?cych nazistów. X, wcze?niej znane jako Twitter, próbuje odzyska? zaufanie du?ych marek i ich wydatków reklamowych, co stanowi znacz?ce ?ród?o przychodów dla platformy. Jak wida?, ?rednio udaje mu si? to osi?gn??.
Liberalna grupa Media Matters, w druzgoc?cym raporcie, ujawni?a, ?e reklamy Apple i Oracle by?y równie? umieszczane obok tre?ci antysemickich na X. Ponadto znale?li reklamy Amazon, NBA Mexico, NBCUniversal i innych obok hase? bia?ych nacjonalistów.
Reakcje
IBM szybko zareagowa? na kontrowersje, o?wiadczaj?c: „IBM nie toleruje mowy nienawi?ci i dyskryminacji, i natychmiast zawiesili?my wszystkie reklamy na X, podczas gdy badamy t? ca?kowicie nieakceptowaln? sytuacj?”.
Przedstawiciele Comcast i NBCUniversal potwierdzili w sobot?, ?e ich firmy “zawiesi?y” swoje reklamy na X, ale nie udzielili dalszych szczegó?ów dotycz?cych swojej decyzji. Media Matters og?osi?a, ?e znalaz?a reklamy sieci Bravo NBCUniversal i jej agencji marki Catalyst obok tre?ci antysemickich lub bia?ych nacjonalistów.
Apple, Oracle i Amazon pozosta?y cicho, nie reaguj?c natychmiast na pro?by o komentarz w tej sprawie.
Nie tylko firmy
Oddzielnie, w?adza wykonawcza Unii Europejskiej og?osi?a w pi?tek, ?e wstrzymuje reklamy na X i innych platformach mediów spo?eczno?ciowych, cz??ciowo ze wzgl?du na gwa?towny wzrost mowy nienawi?ci. W tym samym dniu Disney, Lionsgate i Paramount Global równie? og?osi?y, ?e zawieszaj? lub wstrzymuj? reklamy na X.
Musk nie poprawi? sytuacji
Elon Musk, w?a?ciciel X, wywo?a? kontrowersje w?asnymi tweetami, odpowiadaj?c u?ytkownikowi, który oskar?y? ?ydów o nienawi?? do bia?ych ludzi i oboj?tno?? na antysemityzm. Odpowied? Muska, “Powiedzia?e? to prawid?owo,” wywo?a?a burz? krytyki.
Musk od czasu zakupu X w zesz?ym roku staje w obliczu oskar?e? o tolerowanie antysemickich wiadomo?ci na platformie. Tre?ci na X znalaz?y si? pod zaostrzonym nadzorem od czasu rozpocz?cia konfliktu mi?dzy Izraelem a Hamasem.
W odpowiedzi na tweety Muska rzecznik Bia?ego Domu, Andrew Bates, powiedzia? w pi?tek: “Pot?piamy odra?aj?c? promocj? antysemickiej i rasistowskiej nienawi?ci w najmocniejszych s?owach, co jest sprzeczne z naszymi podstawowymi warto?ciami jako Amerykanie”.
S?aba sytuacja X.com
Linda Yaccarino, dyrektor generalny X i by?a dyrektor NBCUniversal, otrzyma?a zadanie odbudowy relacji z reklamodawcami, którzy opu?cili platform? z obaw?, ?e ?agodzenie ogranicze? tre?ci przez Muska pozwoli?o na rozprzestrzenienie si? mowy nienawi?ci i toksycznych tre?ci, co mog?oby zaszkodzi? ich markom.
Konta zidentyfikowane przez Media Matters jako promuj?ce tre?ci antysemickie nie b?d? ju? mog?y zarabia?, a konkretne posty zostan? oznaczone jako “wra?liwe media”, zgodnie z o?wiadczeniem X. Mimo to Musk pot?pi? Media Matters jako “z?? organizacj?”.
Szef Anti-Defamation League (ADL) równie? zabra? g?os w sprawie tweetów Muska, wywo?uj?c starcie mi?dzy wp?ywow? ?ydowsk? organizacj? praw obywatelskich a miliarderem biznesmenem. Jonathan Greenblatt, CEO ADL, powiedzia?: “W czasach, gdy antysemityzm ro?nie w Ameryce i na ca?ym ?wiecie, bezsprzecznie niebezpieczne jest wykorzystywanie swojego wp?ywu do walidacji i promowania antysemickich teorii”.
Musk równie? napisa? na Twitterze w tym tygodniu, ?e by? “g??boko obra?ony ADL i innymi grupami, które promuj? de facto rasizm antybia?y, antyazjatycki lub rasizm w ogóle”. Grupa ADL wcze?niej oskar?y?a Muska o pozwolenie na rozprzestrzenianie si? antysemityzmu i mowy nienawi?ci na platformie oraz wzmocnienie przekazów neonazistów, którzy chc? zakaza? dzia?alno?ci ADL.
Do bojkotu do??cza KE
Tymczasem Komisja Europejska og?osi?a, ?e wstrzymuje wszystkie swoje dzia?ania zwi?zane z reklamami w mediach spo?eczno?ciowych z powodu “alarmuj?cego wzrostu dezinformacji i mowy nienawi?ci” na tych platformach w ostatnich tygodniach.
UE zdecydowanie podj??a dzia?ania, wprowadzaj?c nowe zasady reguluj?ce czysto?? platform mediów spo?eczno?ciowych. W zesz?ym miesi?cu formalnie poprosi?a X o informacje dotycz?ce sposobu radzenia sobie z mow? nienawi?ci, dezinformacj? i ekstremistycznymi tre?ciami zwi?zanymi z konfliktem Izrael-Hamas.
X nie jest jedyn? platform? zmierzaj?c? do rozwi?zania problematycznych tre?ci od czasu wybuchu konfliktu. W czwartek TikTok usun?? hashtag jeden z hashtagów po tym, jak u?ytkownicy opublikowali sympatyczne filmy na temat listu Osamy bin Ladena z 2002 roku, w którym uzasadnia? on ataki terrorystyczne na Amerykanów z 11 wrze?nia i krytykowa? wsparcie USA dla Izraela. The Guardian, który opublikowa? transkrypcj? tego listu, zosta? usuni?ty i zast?piony o?wiadczeniem, które kierowa?o czytelników do artyku?u z 2002 roku, który wed?ug gazety dostarcza? wi?cej kontekstu.
Filmy te przyci?gn??y uwag? u?ytkowników X krytycznych wobec TikToka, który jest w?asno?ci? chi?skiego ByteDance. TikTok oznajmi?, ?e list nie by? trendem na jego platformie i obarczy? X dziennikarza Yashara Ali oraz relacje medialne wi?kszym zaanga?owaniem w hashtag.
TikTok stanowczo broni? swoich dzia?a?, twierdz?c, ?e usun?? tre?ci antysemickie i nie manipuluje swoim algorytmem, aby opowiedzie? si? po jednej ze stron.
W miar? jak X boryka si? z ucieczk? reklamodawców i kontrowersjami dotycz?cymi tre?ci, pozostaje do zobaczenia, jak platforma ta b?dzie radzi? sobie z tymi problemami i odbudowywa? swoj? reputacj? w?ród reklamodawców i u?ytkowników. Rozgrywaj?ca si? drama podkre?la rosn?c? presj? i wyzwania, z jakimi borykaj? si? platformy mediów spo?eczno?ciowych w erze zaostrzonych napi?? i polaryzacji.