Jak dowiod?a niedawna historia, epidemie i pandemie stanowi? powa?ne zagro?enie i mog? mie? ogromne skutki nawet w wysokorozwini?tych krajach. Szybkie i skoordynowane dzia?ania maj? kluczowe znaczenie, poniewa? choroby zaka?ne, takie jak COVID-19, grypa pandemiczna, ptasia grypa, ?wi?ska grypa i Ebola, maj? zasi?g globalny. Ericsson wraz z innymi g?ównymi dostawcami us?ug telekomunikacyjnych w ramach programu TM Forum Catalyst zbada? szczegó?owo w jaki sposób telekomunikacja mo?e pomóc bran?y opieki zdrowotnej w stworzeniu globalnej sieci.
Rezultatem programu ma by? stworzenie przysz?o?ciowego ?rodowiska sieciowego opartego na technologii 5G, które pozwala pracownikom s?u?by zdrowia na dost?p i interakcj? ze sob? w skali globalnej, potencjalnie umo?liwiaj?c bardzo szybk? reakcj? i wspó?dzielenie us?ug medycznych, gdy s? one najbardziej potrzebne.
Na wst?pnym etapie projektu zidentyfikowano 5 g?ównych problemów w tworzeniu globalnej sieci dla opieki zdrowotnej:
· Nie wiemy, kiedy i gdzie wybuchnie pandemia, czy kiedy i gdzie dojdzie do wybuchu epidemii. Oznacza to, ?e us?ugodawcy, szpitale i uniwersytety medyczne musz? by? gotowe zanim dojdzie do zdarzenia.
· Lekarze i uniwersytety medyczne maj? ograniczon? wiedz? na temat nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych. S? ekspertami us?ug medycznych i mówi? j?zykiem medycznym. Dlatego ka?da platforma, która jest przez nich u?ywana, bez wzgl?du na to, jak bardzo jest z?o?ona, powinna zapewnia? im interfejs, który jest zgodny z j?zykiem, który znaj? i którym chc? si? pos?ugiwa?.
· Trzeci problem jest instytucjonalny – rynek us?ug medycznych jest ?ci?le kontrolowany przez krajowe rz?dy. Nowe przepisy i rozwi?zania musz? zazwyczaj przej?? zaawansowany proces legislacyjny, który mo?e trwa? lata.
· Obecnie nie ma mo?liwo?ci dost?pu do wiedzy medycznej z innego kraju tak szybko, jak jest to po??dane. Przyk?adowo, lekarz z odpowiednim do?wiadczeniem, który móg?by przeprowadzi? zdaln? operacj?, jest dost?pny w innym kraju, ale nie ma mo?liwo?ci technologicznych, aby to zrealizowa?. Dzi?ki ??czno?ci 5G i przy zastosowaniu istniej?cych urz?dze? medycznych by?oby to mo?liwe.
· Tzw. plastry sieci i zasoby wymagane do ?wiadczenia wysokowydajnych us?ug mi?dzyoperatorskich s? drogie. Nie mo?na ich wst?pnie przydzieli?, czekaj?c, a? kto? z nich skorzysta. Dodatkowo, w idealnym przypadku powinny by? wykorzystywane tylko wtedy, gdy s? potrzebne klientowi.
„Rozmawiaj?c z u?ytkownikami ko?cowymi, pracuj?cymi i rozwijaj?cymi aplikacje medyczne, zdali?my sobie spraw?, ?e obecnie polegaj? oni na najlepszej wydajno?ci sieci. Ich ogólne podej?cie jest nast?puj?ce: je?li moja sie? jest zbyt wolna, z powodu opó?nie?, potrzebuj? wi?cej pasma. Podczas gdy dla specjalistów jest oczywiste, ?e przepustowo?? i opó?nienia s? powi?zanymi, ale roz??cznymi elementami. ?eby dzia?a? wydajnie urz?dzenia medyczne powinny by? bezpo?rednio po??czone do sieci 5G. Szpitale i uniwersytety musz? by? informowane o mo?liwo?ciach 5G i tzw. plasterkowania sieci (network slicing), aby mog?y lepiej ukierunkowa? swoje inwestycje. Je?li potrzebuj? ni?szych opó?nie? dla niektórych aplikacji (np. zdalne operacje), powinny zakontraktowa? ni?sze opó?nienia” – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.
Innym kluczowym aspektem dla stworzenia globalnej sieci us?ug medycznych jest po??czenie punktów ko?cowych. Podczas gdy w najlepszym przypadku dwie lokalizacje, szpitale lub uniwersytety, mog? by? zarz?dzane przez tego samego dostawc? us?ug telekomunikacyjnych, w najgorszym mog? znajdowa? si? na dwóch ró?nych kontynentach i by? zarz?dzane przez operatorów, którzy nie nale?? do tej samej grupy.
„Chcieli?my, aby efektywna konfiguracja by?a mo?liwa do wdro?enia, nawet je?li dostawcy us?ug konkuruj? ze sob?. W rezultacie stworzyli?my termin “niezaufani dostawcy us?ug”, aby zdefiniowa? specyficzn? konfiguracj?, w której dostawcy us?ug wiod?cych, tranzytowych i ostatniej mili byliby cz??ci? ró?nych grup. To doprowadzi?o nas do zaprojektowania modelu, w którym wszystkie interakcje mi?dzy dostawcami us?ug s? wst?pnie negocjowane. Umo?liwi?o to osi?gni?cie wymaganej przez nas pr?dko?ci, a co najwa?niejsze, by?o ?ci?le regulowane za pomoc? umów biznesowych, które definiowa?y poziom ?wiadcze? (SLA): oczekiwan? us?ug?, która ma by? dostarczona, jej cen? oraz kary, które mog? by? na?o?one za niedotrzymanie umowy z powodu degradacji us?ugi lub przerwy w jej ?wiadczeniu” – t?umaczy Marcin Sugak, Ericsson.
Taki model pozwala identyfikowa? us?ugi medyczne, które mog? by? ?wiadczone pomi?dzy okre?lonymi lokalizacjami, oraz automatycznie nalicza? kary w przypadku wyst?pienia problemów. Poniewa? mówimy o sytuacjach potencjalnie zagra?aj?cych ?yciu, kary w czasie rzeczywistym (obs?ugiwane za po?rednictwem blockchain) maj? na celu sk?onienie dostawców do zapewnienia jak najwi?kszej niezawodno?ci us?ug. Kilkuminutowy spadek jako?ci po??czenia mo?e nie by? du?ym problemem dla konsumenta, ale podczas zdalnej operacji mo?e mie? powa?ne konsekwencje.
My?l? przewodni? projektu jest stworzenie partnerstwa pomi?dzy wieloma krajami i dostawcami us?ug. Mimo ró?nic w lokalnych mo?liwo?ciach i dojrza?o?ci sieci, nadal mo?na je ??czy? za pomoc? ró?nych technologii. Na przyk?ad, je?li w szpitalach by?a ??czno?? 5G, a u zdalnego us?ugodawcy 3G, takie po??czenie mog?o spowodowa? problemy z ??czno?ci?. Jednak konfiguracja “niezaufanego dostawcy us?ug” pozwoli po??czy? ??czno?? 5G ze stacjonarn?.
„Nasz? wizj? jest bardziej po??czony ?wiat, w którym mo?liwo?ci telekomunikacyjne znacz?co przyczyni? si? do rozwoju sektora medycznego. Wspó?praca medyczna stanie si? silniejsza i szybsza. Ostatecznie pacjenci odnios? korzy?ci dzi?ki równemu dost?powi do mo?liwo?ci, które dzi? s? cz?sto dost?pne tylko w najbardziej uprzywilejowanych krajach” – podsumowuje ekspert firmy Ericsson.