ASBISc Enterprises Plc wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w okresie zarówno pierwszych trzech kwartałów tego roku, jak i w samym III kwartale 2018 r. Przychody ze sprzedaży w okresie trzech kwartałów 2018 r. wyniosły blisko 1,5 mld USD w porównaniu do 0,9 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza wzrost o 59 proc. Zysk brutto zwiększył się o 37 proc. do 68,8 mln USD z 50,2 mln USD w I-III kw. 2017 r. Zysk netto w okresie I-III kw. 2018 r. wzrósł ponad dwukrotnie, do 7,1 mln USD z 3,1 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W samym III kw. 2018 r. Grupa wypracowała przychody w wysokości 532,3 mln USD w porównaniu do 372,8 mln zł w analogicznym okresie 2017 r., co oznacza wzrost o 43 proc. Zysk brutto zwiększył się do 25,6 mln USD z 20,0 mln USD w III kw. 2017 r. (wzrost o 27 proc.), natomiast zysk netto w III kw. 2018 r. wzrósł dwukrotnie, do 4,2 mln USD z 2,1 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.
W ciągu trzech kwartałów 2018 roku największy udział w przychodach Grupy Asbis miały kraje byłego ZSRR (wzrost o 74 proc.) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 28 proc.). Wszystkie najważniejsze linie produktowe zanotowały istotne wzrosty sprzedaży w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Czynnikiem największych wzrostów sprzedaży w tym okresie była sprzedaż smartfonów, która wzrosła o blisko 145 proc. w porównaniu z trzema kwartałami 2017 r. Spośród innych linii produktowych, w okresie I-III kw. 2018 r., Grupa zanotowała wzrost sprzedaży m.in. laptopów (wzrost o 43 proc.) i dysków SSD (wzrost o 36 proc.).
31 października 2018 roku Spółka podwyższyła prognozę finansową na 2018 r., zgodnie z którą zakłada wypracowanie przychodów pomiędzy 2,1 mld USD a 2,2 mld USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 11,5 mln USD a 13,0 mln USD.
6 listopada 2018 r. Rada Dyrektorów podjęła decyzję o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy z zysku za 2018 rok w wysokości 0,05 USD na akcję. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do zaliczki wyznaczony został na piątek 7 grudnia 2018 r., a dzień wypłaty zaliczki na 20 grudnia 2018 r.
Trzy kwartaÅ‚y 2018 roku byÅ‚y dla nas dobrym, ale też intensywnym okresem pracy. Nasze przychody rosÅ‚y w bardzo szybkim tempie, rosÅ‚a również nasza zyskowność. JesteÅ›my bardzo zadowoleni z dotychczasowych wzrostów naszych wyników. Przed nami najlepszy okres w roku pod kÄ…tem zarówno sprzedaży, jak i, co jest bardziej istotne, zyskownoÅ›ci. JesteÅ›my do tego przygotowani – dziÄ™ki dobrej strategii sprzedażowej, zwiÄ™kszyliÅ›my udziaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci rynków, na których jesteÅ›my obecni. Oznacza to, że wystartowaliÅ›my w IV kwartaÅ‚ z silnej pozycji, którÄ… bÄ™dziemy chcieli jeszcze bardziej umocnić w tym kwartale. Nasze dziaÅ‚ania bÄ™dÄ… jednak kÅ‚adÅ‚y nacisk nie tylko na przychody, ale też na zyskowność. Dlatego też zdecydowaliÅ›my siÄ™ na podwyższenie naszej prognozy wyników finansowych, która zakÅ‚ada realizacjÄ™ zarówno wyższych przychodów, jak i zysków – powiedziaÅ‚ Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i PrzewodniczÄ…cy Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc. Â
Wyniki finansowe Grupy Asbis w okresie I-III kwartału w latach 2017 | 2018 (mln USD)
III kw.
2018 r. |
I kw.
2017 r. |
Zmiana | I-III kw.
2018 r. |
I-III kw.
2018 r. |
Zmiana | |
Przychody | 532,3 | 372,8 | +43% | 1Â 498,5 | 943,1 | 59% |
Zysk brutto | 25,6 | 20,0 | +27% | 68,8 | 50,2 | 37% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 8,4 | 6,6 | +27% | 17,5 | 14,5 | 21% |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominujÄ…cej | 4,2 | 2,1 | +100% | 7,1 | 3,1 | 130% |
Udział krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do 51,9 proc. w ciągu trzech kwartałów 2018 r. z 47,3 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Grupa poprawiła również istotnie sprzedaż w Europie Zachodniej (wzrost o 99 proc.) oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki (wzrost o 42 proc.).
Analiza według krajów pozwala na lepsze zrozumienie wspomnianych powyżej trendów. Wzrost w krajach byłego ZSRR wynikł z ciągłej poprawy w Rosji (+63 proc. w III kw. 2018 oraz +58 proc. za dziewięć miesięcy 2018), na Ukrainie (+38 proc. w III kw. 2018 oraz +79 proc. za dziewięć miesięcy 2018), w Kazachstanie (+48 proc. w III kw. 2018 oraz +59 proc. za dziewięć miesięcy 2018) oraz na Białorusi (+51 proc. w III kw. 2018 oraz +71 proc. za dziewięć miesięcy 2018).
W okresie 9 miesięcy 2018 r. 22-proc. wzrost na Słowacji w połączeniu z 11-proc. wzrostem w Rumunii oraz 8-proc. wzrostem w Czechach przyczynił się do wzrostu w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Wynik na Bliskim Wschodzie i w Afryce jest determinowany głównie przez przychody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (+31 proc. w III kw. 2018 oraz +55 proc. za dziewięć miesięcy 2018).
W okresie zarówno III kw. 2018 r. oraz 9 miesięcy 2018 r. prawie wszystkie główne linie produktowe Grupy odnotowały wzrosty w stosunku do analogicznych okresów roku poprzedniego.
Kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. była sprzedaż smartfonów, która wzrosła w tym okresie o 145 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W tym samym czasie przychody ze sprzedaży procesorów wzrosły o 22 proc., dysków twardych o 15 proc., laptopów o 43 proc., a dysków SSD o 36 proc.