Opracowany w?a?nie przez firm? Medallia – zajmuj?c? si? m.in. analiz? i doskonaleniem zakupowych do?wiadcze? klientów – raport The Future of Retail Consumer Behavior nakre?la trendy, które kszta?towa? b?d? oblicze bran?y retail w najbli?szej przysz?o?ci. Przedstawiaj?c jednocze?nie, które bran?e wci?? unosz? si? na wywo?anej przez pandemi? fali wzrostu, a które przesta?y zyskiwa?.
Medallia pozyskuje obszerne zbiory danych pozyskiwane z trzech ?róde?. Pierwsze to dane geolokacyjne pochodz?ce od u?ytkowników smartfonów, drugie informacje o transakcjach i p?atno?ciach konsumentów, trzecie za? – badania opinii klientów realizowane za po?rednictwem ankiet.
Na tej podstawie, analizuj?c dane od ponad 2 milionów klientów, uda?o nam si? okre?li?, które segmenty bran?y retail wci?? licz? zyski z faktu na powszechne, pandemiczne „przej?cie” na handel online, a w przypadku których sytuacja uleg?a ju? zmianie. Cho?by na rzecz klasycznych, fizycznych sklepów, w których zakupy mo?na robi? bez restrykcji ju? od kilku miesi?cy. Niekwestionowany gigant bran?y e-commerce: Amazon zanotowa? w maju 2021, w naszych statystykach, 9-procentow? strat? sprzeda?y wzgl?dem maja 2020. Cho? nadal, w stosunku do ery przed-pandemicznej i tego samego miesi?ca roku 2019 zyskuje 64%. Sprzeda?owa hossa zdaje si? tak?e ko?czy? w przypadku bran?y trunków alkoholowych (3% straty V.2021 vs V.2020), wyposa?enia domów i mieszka? (17%), elektroniki u?ytkowej (3%) czy artyku?ów biurowych (17%). Sektorem, który obecnie zyskuje najwi?cej s? natomiast galerie i domy handlowe, które najwyra?niej mocno odbijaj? si? po okresie recesji. W maju 2021 ich wyniki sprzeda?owe wynios?y wzros?y a? o 76% wzgl?dem sytuacji na maj 2020. Bardzo wysoki przyrost zanotowa?a równie? bran?a beauty, dla której wyniós? on 60%. Bliski temu wynikowi by? sektor mody, którym zainteresowanie wzros?o o 57%. Ponad jedn? czwart? wi?cej udaje si? natomiast sprzedawa? bran?y sportu i akcesoriów sportowych, w porównaniu do analogicznego okresu roku minionego.
Konsumenci zapytani o swoje nastroje i stosunek do pandemii oraz jej nast?pstw w ponad rok od jej wybuchu mówili najcz??ciej (37%), ?e jest to problem, którego nie mo?na bagatelizowa? i nale?y ?ledzi? zwi?zane z nim wydarzenia, jednak nie ma powodu do wzniecania kolejnego alarmu. Mo?e to ?wiadczy? o nast?puj?cym rozlu?nieniu nastrojów konsumenckich w stosunku do covidowych restrykcji. Mimo to jednak, dla ponad 1/4 klientów ewentualny powrót do ca?kowitej normalno?ci mo?e nast?pi? najwcze?niej za pó? roku, co oznacza, ?e sektor sprzeda?y online mo?e jeszcze zaznacza? swoj? przewag? w stosunku do handlu tradycyjnego.
Dzisiaj, pomimo e-commerce’owej rewolucji, jak? wywo?a?y wydarzenia ostatniego roku sprzeda? online, szczególnie w sieciowych punktach sprzeda?y, wci?? stanowi niewielki odsetek ca?o?ci, wynosz?cy 6%. Trzeba jednak zaznaczy?, ?e ro?nie w imponuj?cym tempie (88%), za? sprzeda? w sklepach stacjonarnych de facto spada (-1%). Oznacza to, ?e nowoczesne kana?y sprzeda?y, rozwój omnichannel czy platform 360-stopniowego widoku klienta maj? ogromn? szans? sta? si? doskona?ymi narz?dziami umo?liwiaj?cymi utrzymanie ?róde? dochodu, a nawet zwi?kszenie ich skali.
Autor: Ryszard Regucki, Senior Alliance Manager CEE, Medallia