Handel na lotniskach prze?ywa najwi?ksze k?opoty od pocz?tku istnienia bran?y. Z analiz firmy doradczej Bain & Company wynika, ?e z powodu spowolnienia gospodarczego i spadku ruchu pasa?erskiego przychody sektora travel retail nie powróc? w tej dekadzie do poziomów sprzed pandemii. Szans? na przetrwanie dla detalistów s? inwestycje w strategi? omnichannel i nowa aran?acja przestrzeni handlowej.
Pandemia i zawirowania gospodarcze sprawiaj?, ?e spada liczba zamo?nych pasa?erów podró?uj?cych s?u?bowo, osób korzystaj?cych z lotów mi?dzykontynentalnych oraz turystów z Chin – czyli trzech najwi?kszych grup klientów nabywaj?cych towary luksusowe na lotniskach. Jednocze?nie, ro?nie liczba pasa?erów m?odszych i mniej zamo?nych, o których coraz mocniej walcz? nie tylko tanie linie lotnicze. Prognozy Bain & Company wskazuj?, ?e do 2025 roku ta druga grupa podró?uj?cych, czyli osoby z pokolenia Y i Z, stanowi? b?d? ju? ponad po?ow? wszystkich pasa?erów linii lotniczych.
Aby wyj?? naprzeciw oczekiwaniom m?odszych podró?nych, którzy w znacznie wi?kszym zakresie korzystaj? z nowych technologii, sklepy na lotniskach powinny postawi? na rozwój propozycji warto?ci omnichannel, ??cz?cej tradycyjn? ofert? sprzeda?y z kana?ami online, twierdz? eksperci Bain & Company.
– Zmienia si? profil podró?nych i zmieniaj? si? ich zwyczaje zakupowe. Uwaga detalistów oferuj?cych marki luksusowe w du?ej mierze ju? przenios?a si? z lotnisk do sklepów w centrach miast i na platformy omnichannel – mówi Patryk Rudnicki, m?odszy partner Bain & Company. – By przetrwa?, sklepy na lotniskach musz? otworzy? si? na do?wiadczenia omnichannel oraz online. Z punktu widzenia detalistów, niezb?dne jest zapewnienie odpowiedniego zakresu do?wiadcze? klienta w kanale online w ramach ró?nych ?cie?ek klienckich. Nie musi si? on ogranicza? do samego zakupu, istnieje du?o wi?cej punktów styku klienta z detalist?.
Eksperci Bain & Company spodziewaj? si?, ?e sprzeda? towarów luksusowych w coraz mniejszym stopniu nap?dzana b?dzie przez zakupy dokonywane przez turystów i w sklepach lotniskowych. Eksperci szacuj? tak?e, ?e do 2025 roku oko?o 30 procent zakupów na lotniskach dokonywana b?dzie bezpo?rednio pod wp?ywem oferty na stronie internetowej. Obecnie odsetek ten wynosi zaledwie kilka procent.
Odpowiedzi? na zmieniaj?ce si? oczekiwania si? podró?nych mo?e by? tak?e nowa aran?acja przestrzeni lotnisk i dodanie nowych elementów. Przyk?adem mo?e by? lotnisko Changi w Singapurze, które oprócz restauracji i sklepów oferuje podró?nym wiele innych atrakcji w tym, sale kinowe, stref? spa i fitness z odkrytym basen, czy te? place zabaw dla dzieci.
– Lotniska przysz?o?ci zupe?nie zmieni? swój wygl?d. Niewykluczone, ?e pojawi? si? tam kluby sportowe z krótkimi zaj?ciami fitness czy lekcjami jogi, sklepy kulinarne oferuj?ce 30-minutowe kursy kuchni w?oskiej, czy te? cyfrowe przymierzalnie butów, które nast?pnie mog? by? dostarczone w dowolne miejsce na ?wiecie. Wszystko po to, by wyj?? naprzeciw oczekiwaniom nowych segmentów klientów – powiedzia? Patryk Rudnicki.Â
Z analiz Bain & Company wynika, ?e klienci korzystaj?cy z platform omnichannel wydaj? dwa razy wi?cej pieni?dzy ni? klienci dokonuj?cych zakupów w tradycyjny sposób, a ich Net Promoter Score (NPS), czyli opracowany przez Bain wska?nik mierz?cy satysfakcj? i lojalno?? klienta, jest dwa razy wy?szy.
– Profil i oczekiwania przeci?tnego pasa?era na lotnisku zmieniaj? si? diametralnie, ale wci?? niewielu sprzedawców to dostrzega. Firmy, które szybko si? nie dostosuj?, mog? mie? powa?ne trudno?ci. Dlatego ju? teraz cz??? czo?owych sprzedawców wspó?pracuje z liderami bran?y cyfrowej, powoli zmieniaj?c oblicze sprzeda?y na lotniskach – powiedzia? Patryk Rudnicki.
Przyk?adem aliansów pomi?dzy tradycyjnymi sprzedawcami i liderami sprzeda?y cyfrowej jest wspó?praca chi?skich gigantów e-commerce – Alibaba ze szwajcarsk? sieci? sklepów duty-free Dufry oraz JD.com z francuskim koncernem Lagardère. Tak?e Amazon szuka nowych mo?liwo?ci rozwoju dzia?alno?ci detalicznej na lotniskach.
Tymczasem zamkni?cie przestrzeni powietrznej nad Rosj? z powodu wojny w Ukrainie oraz nawrót pandemii w Chinach sprawi?y, ?e w kwietniu Bain & Company po raz kolejny obni?y? swoje prognozy tegorocznych przychodów linii lotniczych do $475 mld z $488 mld oczekiwanych miesi?c wcze?niej. W ostatnim roku przed pandemi?, ??czne przychody linii lotniczych wynios?y $666 mld.