Handel nadal boryka si? z zak?óceniami w realizacji ?a?cuchów dostaw. Sportowy gigant NIKE ju? zapowiedzia?, ?e zakupy jego produktów przed ?wi?tami mog? by? mocno utrudnione. Zak?ady produkcyjne w Wietnamie i Indonezji nadal maj? przestoje w pracy, a transport z Azji do Europy wyd?u?y? si? dwukrotnie. Przedstawiciele IKEA, która ma podobne k?opoty od kilkunastu miesi?cy, mówi? o inwestycjach w transport i w?asne kontenery oraz czarterach dodatkowych statków. Firmy staraj? si? zrobi? wszystko, ?eby poprawi? globalne ?a?cuchy dostaw. Konserwatywny handel otwiera si? na nowe.
Niektórzy tylko s?yszeli, a inni do?wiadczyli, mowa o k?opotach z zakupem auta, komputera czy roweru. Nie jest to efekt globalnego spisku, ale prawdziwych problemów, które dotkn??y firmy we wszelkich sektorach, od bran?y automotive po sklepy rowerowe, czy bran?? meblarsk?. Powód jest prosty – komponenty nie s? produkowane w wystarczaj?cych ilo?ciach, a dostawy s? du?o rzadsze i mniejsze ni? wcze?niej.
Coraz bli?ej ?wi?ta, czyli okres ?niw dla handlowców, na który czekaj? ca?y rok, ale w tym roku sen z powiek sp?dza im logistyka. Zerwane ?a?cuchy dostaw nie tak ?atwo odtworzy?, o czym handel brutalnie si? przekonuje. Firmy robi? co mog?, ?eby jak najlepiej wykorzysta? czas i rozwi?za? swoje k?opoty z dostawami, trwaj?ce od wiosny 2020 roku. Aby zwi?kszy? efektywno?? ?a?cuchów dostaw, przedsi?biorstwa coraz cz??ciej wykorzystuj? internet rzeczy.
IoT dla ?a?cuchów dostaw
Wg Gartnera, internet rzeczy b?dzie w ?a?cuchach dostaw niemal wszechobecny przed ko?cem bie??cej dekady. Dodatkowo, na lata 2018-2028 przewidywany jest pi?ciokrotny wzrost wdro?e? IoT w przemy?le.
Jednym ze sposobów monitorowania ?a?cuchów dostaw jest po??czenie ??czno?ci satelitarnej z internetem rzeczy, które mo?e odegra? znacz?c? rol? w przemy?le i handlu. Brytyjska firma Inmarsat, specjalizuj?ca si? w komunikacji satelitarnej, przeprowadzi?a badanie dotycz?ce wykorzystania technologii IoT w sektorze przemys?owym. Okazuje si?, ?e biznes nie tylko jest ju? ca?kiem dobrze zaznajomiony z internetem rzeczy, ale równie? zdecydowany na kolejne wdro?enia.
3 na 4 (77 proc.) ankietowanych wdro?y?o w 2021 roku przynajmniej jeden projekt IoT. To spora zmiana w porównaniu z rokiem 2018, wtedy taki krok deklarowa?o 21 proc. przedstawicieli firm. Co robi pozosta?e 23 proc.? Cz??? z nich jest obecnie w fazie testowania ró?nych technologii, inni planuj? wdro?enia w ci?gu najbli?szych 18 miesi?cy. Generalnie – wszyscy to robi? lub o tym powa?nie my?l?.
Systemy wspieraj?ce procesy
– Producenci, dystrybutorzy i sprzedawcy dzi? musz? postawi? na transformacj? cyfrow?, w tym na wsparcie technologiczne ?a?cuchów dostaw. Zaniedbania w tym obszarze mog? narazi? ich na powa?ne problemy – mówi Ma?gorzata Skendzielewska, Business Intelligence Manager z firmy Sagra Technology, dostawcy mobilnych rozwi?za? wspieraj?cych sprzeda?, marketing oraz analityk? danych w sektorze handlowym. – Braki w zatrudnieniu, utrudnienia w swobodnym przemieszczaniu si? oraz przestoje w zak?adach produkcyjnych sprawiaj?, ?e k?opoty z ?a?cuchami dostaw nie omijaj? nawet najwi?kszych firm. Dzi? technologie mog? pomóc w przewidywaniu zmian popytu i poda?y zwi?zanych z tego typu wydarzeniami. Dane, które s? zbierane, a nast?pnie wykorzystywane przez narz?dzia BI, daj? ogromn? wiedz?. Ju? na ten moment przekazuj? w bardzo prosty sposób informacje lub nawet wykonuj? dzia?anie dotycz?ce ?a?cucha dostaw. Producent wie, jakich produktów w hurtowniach b?dzie brakowa? i w jakim stopniu b?dzie musia? je zatowarowa?. To w?a?nie na podstawie nowych technologii jest wstanie podj?? odpowiednie kroki – t?umaczy ekspert.
Problem 4.0
W sektorze przemys?owym problemy z ?a?cuchami dostaw powoduj? równie? utrudnienia w detalu, a producentom uniemo?liwiaj? uko?czenie produkcji. Jeden z najlepszych przyk?adów to bran?a motoryzacyjna, w której problemy w jednym zak?adzie produkcyjnym mog? spowodowa? efekt domina. Takie sytuacje mo?na znacznie ograniczy?, stosuj?c rozwi?zania z kategorii internetu rzeczy, które umo?liwiaj? monitorowanie pojedynczych towarów w czasie rzeczywistym. Liderzy bran?y ju? stosuj? rozwi?zania pozwalaj?ce na monitorowanie zapasów, ?ledzenie ruchu przesy?ek oraz geolokalizacj? poszczególnych palet, paczek i kontenerów. Jest to równie? kluczowa technologia Przemys?u 4.0.
– Internet rzeczy s?u?y przede wszystkim automatyzacji procesów, np. skanowania, ale tak?e przekazuje dok?adne informacje o tym, co, gdzie i kiedy. Przy okazji zmniejsza potrzeb? pracy r?cznej, obni?aj?c czas i koszty. Co jeszcze istotne, pandemia zwi?kszy?a presj? na ?a?cuchy dostaw, aby by?y bardziej odporne i elastyczne. St?d wi?ksze inwestycje w platformy cyfrowe, zasilane danymi przechwyconymi dzi?ki IoT. Przedsi?biorstwa, i to nie tylko te, które do?wiadczy?y problemów z ?a?cuchami dostaw wynikaj?cymi z pandemii, zdecydowanie powinny zweryfikowa? swoje technologie – ko?czy Ma?gorzata Skendzielewska.
We wspó?czesnych zak?adach jeste?my ?wiadkami coraz dalej id?cej integracji maszyn, systemów, procesów i wyrobów. Musz? by? one odpowiednio zbilansowane, by ka?dy z elementów — maszyny, ludzie, oprogramowanie — gra? dla dobra dru?yny.