HoReCa na odbudow? sektora mo?e potrzebowa? nawet 3 lata

Klaudia Ciesielska
4 Min

Najwcze?niej w przysz?ym roku nast?pi powrót koniunktury w naszej bran?y – tak uwa?a 45 proc. zapytanych firm z sektora M?P. W opinii 40 proc. na pozytywny obraz bran?y b?dziemy musieli poczeka? co najmniej 2-3 lata. Tylko nieca?e 9 proc. przedsi?biorców liczy, ?e optymistyczny scenariusz zi?ci si? jeszcze w tym roku. Z drugiej edycji Barometru COVID-19 zrealizowanego przez EFL wynika tak?e, ?e ponad po?owa przedsi?biorców uwa?a, ?e koronawirus spowoduje upad?o?? wielu firm.

EFL w drugiej fali badania Barometr COVID-19 pod koniec kwietnia br. zapyta? przedsi?biorców o wp?yw kryzysu spowodowanego pandemi? koronawirusa na kondycj? bran?y, w jakiej dzia?a firma w perspektywie nast?pnych 6 miesi?cy. Przewa?aj?ca wi?kszo?? przedsi?biorców (77 proc.) oceni?a, ?e sytuacja pogorszy si?, w opinii 15 proc. pozostanie bez zmian.

Po raz kolejny badanie wykaza?o, ?e im mniejsza firma, tym wykazuje wi?kszy pesymizm w odniesieniu do wp?ywu pandemii na kondycj? bran?y. Podczas gdy 6 na 10 ?rednich firm pesymistycznie spogl?da na najbli?sze 6 miesi?cy, w?ród najmniejszych podmiotów zatrudniaj?cych do 9 pracowników pogorszenia spodziewa si? a? 9 na 10 zapytanych.

Spogl?daj?c na poszczególne sektory, najbardziej przysz?o?ci obawia si? HoReCa – niemal wszyscy zarz?dzaj?cy hotelami, restauracjami i firmami cateringowymi s? zdania, ?e w ci?gu najbli?szych 6 miesi?cy sytuacja si? pogorszy (95 proc. wskaza?). Bardzo wysokie odsetki pesymistycznych odpowiedzi odnotowano tak?e w bran?y us?ugowej (85 proc.), handlowej (79 proc.) i transportowej (76 proc.).

Rok, dwa, trzy?

Pod koniec kwietnia br., czyli pó?tora miesi?ca od wybuchu epidemii koronawirusa w Polsce, przedstawiciele M?P zostali zapytani, kiedy ich zdaniem nast?pi powrót koniunktury w bran?y, w której dzia?aj?. Na szybk? rekonwalescencj? bran?y, jeszcze w tym roku, liczy 8,5 proc. firm. Najwi?cej zapytanych przedsi?biorców – 45 proc. – jest zdania, ?e optymistyczny scenariusz zi?ci si? w przysz?ym roku. 40 proc. uwa?a, ?e nast?pi to najwcze?niej za 2-3 lata.

Powrotu koniunktury w przysz?ym roku spodziewa si? najwi?cej przedstawicieli budownictwa (52 proc.), handlu (51 proc.), transportu (48 proc.) i produkcji (45 proc.). Za mniej optymistycznym scenariuszem przewiduj?cym odbicie bran?y w latach 2022-2023 opowiadaj? si? najcz??ciej przedstawiciele sektora HoReCa (48 proc.) i us?ug (44 proc.). Najwi?cej optymistów, którzy stawiaj? jeszcze na ten rok, jest w?ród przedstawicieli transportu (18 proc.), ale liczy na to tak?e po 8 proc. przedstawicieli handlu, budownictwa i przemys?u oraz 7 proc. firm us?ugowych.

Mniej firm w Polsce?

Z Barometru COVID-19 wynika, ?e w ci?gu najbli?szych miesi?cy polski sektor M?P mo?e si? skurczy?. Nieco wi?cej ni? po?owa przedsi?biorców uwa?a, ?e najpowa?niejszym skutkiem epidemii koronawirusa b?d? upadki firm (51 proc. wskaza?). Co czwarty ankietowany (25 proc.) uwa?a, ?e jej konsekwencj? b?dzie aktywne poszukiwanie innych rynków, dywersyfikacja obszarów dzia?ania lub zmiana profilu dzia?alno?ci.

Najwi?cej obaw o upadki firm jest w?ród najmniejszych firm – a? 7 na 10 mikrofirm uwa?a, ?e pandemia spowoduje wiele upad?o?ci. W?ród ma?ych podmiotów tego zdania jest niemal po?owa zapytanych, a w?ród ?rednich ju? tylko 3 na 10 respondentów. Natomiast im wi?ksza firma, tym cz??ciej pojawia?o si? oczekiwanie, ?e koronawirus spowoduje poszukiwanie innych rynków, dywersyfikacj? lub zmian? profilu dzia?alno?ci. Tak? opini? wyrazi?o 37 proc. ?rednich firm, 24 proc. ma?ych firm i 19 proc. mikrofirm.

Spogl?daj?c na bran?e, po raz kolejny najwi?cej pesymistów jest w?ród przedstawicieli hoteli, restauracji i firm cateringowych. Tutaj a? 85 proc. zapytanych uwa?a, ?e COVID-19 wywo?a lawin? upad?o?ci. Podobnego zdania jest 7 na 10 firm us?ugowych, 5 na 10 firm handlowych i 5 na 10 transportowych. W przemy?le i budownictwie cz??ciej wskazywano na aktywne poszukiwanie innych rynków, dywersyfikacj? lub zmian? profilu dzia?alno?ci (odpowiednio 46 proc. i 38 proc. wskaza?).

Udostępnij
Redaktor Brandsit