HPE: Nowa era nie tylko przechowywania, ale tak?e przetwarzania danych (Wywiad)

Przemys?aw Kucharzewski
12 Min

Niedawno swoj? premier? mia?a macierz dyskowa HPE Primera. O tym innowacyjnym rozwi?zaniu rozmawia?em z Micha?em Zaj?czkowskim, Prezesem Zarz?du HPE oraz Krzysztofem Kowalczykiem, Hybrid IT Sales & PreSales Leader, HPE. Zapraszam do lektury.

Przemys?aw Kucharzewski, BrandsIT: Czym wed?ug Hewlett Packard Enterprise jest inteligentne IT?

Micha? Zaj?czkowski, Prezes Zarz?du HPE: W naszym rozumieniu, inteligentne IT to takie wykorzystanie dost?pnych aktualnie technologii, aby nasi klienci mieli szans? skorzysta? na transformacji cyfrowej na wiele sposobów. W przypadku macierzy dyskowej HPE Primera, to nasze najbardziej zaawansowane rozwi?zania technologiczne, równie? z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w produktach, które sprzedajemy na rynku.

Michal Zajaczkowski, Prezes HPE
Micha? Zaj?czkowski

BrandsIT: A jak b?dzie wygl?da? dzie? z ?ycia cz?owieka za 10 lat?

Micha? Zaj?czkowski: Trudno dok?adnie przewidzie?. Zapewne dziesi?? lat temu nie byliby?my w stanie powiedzie?, jak to b?dzie wygl?da?o teraz. Technologia p?dzi mocno do przodu i mo?emy mówi? o tym, czego si? spodziewamy. Uwa?am, ?e zmierzamy w bardzo szybkim tempie do automatyzacji i robotyzacji licznych procesów, i to nie tylko przemys?owych, ale te? takich, gdzie maszyny mog? zast?pi? ludzi na wielu polach. Ostatnio w IDC zaprezentowano obszary, w których teraz sztuczna inteligencja wyst?puje i wspomaga ?ycie przedsi?biorców czy firm w ró?nego rodzaju miejscach. Co wi?cej, analitycy IDC pokusili si? o pokazanie, w jakich miejscach b?dzie to obecne za kilka lat albo gdzie wida? potencja? na rozwój tego typu technologii.

Dla mnie to, co b?dzie dzia?o si? za jaki? czas, wymaga zastanowienia si? gdzie b?dzie znajdowa?o si? miejsce dla cz?owieka i co b?dzie robi?.  To w ?yciu ludzi nie pierwszy taki moment w historii, kiedy nast?puje przekwalifikowanie: w czasach rewolucji przemys?owej tak?e wszyscy zastanawiali si? co nast?pi po niej. A teraz mamy rewolucj? technologiczn? i szybko zmieniaj?cy si? ?wiat dooko?a. Zmierzamy nie do tego, ?eby sobie utrudni?, tylko ?eby przede wszystkim u?atwi?. Prostym przyk?adem s? samochody autonomiczne. Spodziewam si?, ?e b?dziemy pasa?erami takich aut i to szybciej ni? nam si? wydaje. Jestem przekonany, ?e sami jeste?my w stanie zrobi? to szybciej, ni? przyj?? jakie? normy. Technologia przestaje by? ograniczeniem.

Krzysztof Kowalczyk, Hybrid IT Sales & PreSales Leader, HPE: Produkty, które dzisiaj wprowadzamy na rynek, wykorzystuj? technologie zwane technologiami przysz?o?ci, tzn. sztuczn? inteligencj?. Jak b?dzie wygl?da?a praca cz?owieka w obszarze IT? My?l?, ?e b?dzie czerpa? pe?nymi gar?ciami ze wsparcia, które daje sztuczna inteligencja. To co dzisiaj wprowadzamy to produkt, który jest zbudowany dooko?a tych technologii. Dlaczego? Aby ju? dzi? móc u?atwi? prac? administratorowi czy operatorowi takiego produktu, ?eby to sztuczna inteligencja mog?a przeanalizowa?, doradzi? i wesprze? w podj?ciu decyzji. My?l?, ?e za 10 lat b?dziemy ju? na takim etapie, gdzie produktami IT b?dzie zajmowa?a si? sztuczna inteligencja, za? administrator b?dzie osob?, która ma co? kreowa?. Natomiast powtarzalne zadania zostan? przekazane do mechanizmu analizuj?cego du?e ilo?ci danych, potrafi?cego wyci?gn?? wnioski na ich podstawie i wdro?y? poprawki czy udoskonalenia. My?l?, ?e za 10 lat b?dziemy w miejscu, gdzie sztuczna inteligencja b?dzie naszym codziennym wsparciem w podpowiadaniu tego, co nale?y zrobi? i jak usprawni?, a w prostych czynno?ciach nas zast?pi.

Krzysztof Kowalczyk, HPE
Krzysztof Kowalczyk

BrandsIT: Do kogo adresujecie swoje nowe rozwi?zanie?

Micha? Zaj?czkowski: Dla nas HPE Primera jest rozwi?zaniem dla aplikacji krytycznych. W zasadzie jestem w stanie sobie wyobrazi?, ?e ka?dy z klientów ma jakie? aplikacje krytyczne. To jest macierz dyskowa, która zosta?a zaprojektowana w?a?nie do tego, ?eby zapewni? 100-procentowe bezpiecze?stwo danych, ich przechowywanie, a tak?e dost?p do tych danych. I my w ramach tego produktu si? do tego zobowi?zujemy. Nie ma takiego drugiego produktu, nie ma takiej drugiej firmy, która wzi??aby na siebie tego typu zobowi?zanie. A ta macierz od samego pocz?tku zosta?a zaprojektowana w taki sposób i jest wspierana przez sztuczn? inteligencj? do tego, ?eby jej konfiguracja, wydajno?? czy ewentualnie potrzeby rozbudowy pozwoli?y na utrzymanie ci?g?ej pracy biznesowej klientów.

W przypadku klientów ko?cowych i Primery, to zdecydowanie jest to narz?dzie do zastosowania w tych obszarach rynku, które wymagaj? nieprzerwanej pracy. Natomiast w odniesieniu do rynku partnerskiego, uwa?am, ?e jest to bardzo dobre rozwi?zanie dla firm, które same w sobie s? service providerami i ?wiadcz? tego typu us?ugi informatyczne dla firm mniejszych. Mo?liwo?? elastycznego i szybkiego udost?pniania ?rodowisk aplikacyjnych  i dalszej ich odsprzeda?y w oparciu o nasze niezawodne rozwi?zanie pozwala na korzystanie z tych cech urz?dzenia, które przek?adaj? si? na du?e zadowolenie klientów.

Krzysztof Kowalczyk: Analitycy rynku wskazuj? trzy najistotniejsze cechy zwi?zane z przechowywaniem danych w obszarze aplikacji krytycznych dla dzia?ania danej firmy. Najbardziej istotn? cech? dla aplikacji krytycznych jest ich niezawodno??. Dane s? teraz de facto walut? i klient musi mie? do nich dost?p przez ca?y czas. Drug? z nich jest mo?liwo?? elastycznego i szybkiego skalowania: zarówno pojemno?ci, jak i wydajno?ci. Na trzecim miejscu klienci wymieniaj? prostot? obs?ugi. Dzi? departamenty IT powinny bardziejskoncentrowa? si? na obszarach wynikaj?cych z rozwoju biznesu w firmie, ni? na czynno?ciach zwi?zanych z codziennym zarz?dzaniem ?rodowiskiem. W Polsce jest naprawd? bardzo du?e zapotrzebowanie klientów na rozwi?zania posiadaj?ce wszystkie wy?ej wymienione cechy.

BrandsIT: Co oznacza wprowadzenie HPE Primera do oferty dla Partnerów HPE? Czy wszyscy partnerzy b?d? w stanie implementowa? now? platform??

Micha? Zaj?czkowski: Mamy jeden program partnerski i tutaj nic nie zmieni si? w zwi?zku z pojawieniem si? nowego rozwi?zania. W naszym kanale zawsze by?a swojego rodzaju specjalizacja dotycz?ca pewnych obszarów. Ze swojej strony uwa?am, ?e macierz dyskowa HPE Primera jest  zaawansowanym rozwi?zaniem, które trzeba odpowiednio zrozumie? i odpowiednio spozycjonowa?. Co wi?cej, b?d? zwraca? uwag? na specjalizacj? po stronie partnerów. Dlatego te? b?dziemy te? mocno inwestowa? w ich edukacj? na rzecz efektywnej sprzeda?y macierzy. Nie widz? tutaj zagro?e?, poniewa? na rynek patrzymy przez pryzmat partnerów.

Krzysztof Kowalczyk: Macierz dyskowa HPE Primera jest zbudowana z my?l? o prostocie. Ta macierz to produkt, który mo?e by? obs?ugiwany, modernizowany i rozbudowywany zarówno przez partnera, jak i przez klienta. I wszystko to jest oferowane jako rozwi?zanie gwarantuj?ce 100-procentow? dost?pno??. Naturalnie, z naszej strony bardzo wa?ne jest to, ?eby nasi partnerzy byli wyedukowani. I na to b?dziemy stawia?. My?l?, ?e nowe rozwi?zanie otwiera nowe mo?liwo?ci dla tych, którzy nie maj? pe?nej specjalizacji w obszarze czysto storage’owym. Sama macierz b?dzie pomaga?a im w optymalizacji jej pracy  , zabezpieczeniu przeciw awariom i osi?gni?ciu gwarantowanej 100% dost?pno?ci danych.

BrandsIT: Czy uwa?acie, ?e nowe macierze trafi? do w?asnych serwerowni klientów, czy raczej do zewn?trznych data center?

Micha? Zaj?czkowski: Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, ale wed?ug mnie obie opcje s? mo?liwe. Tak jak kiedy? zak?adano, ?e wszystko zmigruje  do chmury publicznej, która jest w bli?ej nieokre?lonym miejscu, tak teraz uwa?amy, ?e chmura to nie jest miejsce, a sposób w jaki przetwarzamy dane, jak je przetrzymujemy, pozyskujemy i to jest najbardziej krytyczne. Czy dane b?d? przechowywane w serwerowni jakiej? firmy, czy  w centrum danych du?ego lub ?redniego service providera sprzedaj?cego do mniejszych klientów? B?d? te? klienci posiadaj?cy swoje serwerownie bez potrzeby oddawania dost?pu do danych na zewn?trz z wielu powodów. Czy s? to czynniki regulacyjne czy jakiekolwiek inne – uzasadnia to instalacj? u siebie. Prostota jest jedn? z cech, które chcieliby?my raz jeszcze podkre?li? przy okazji premiery Primery.

Krzysztof Kowalczyk: Poruszyli?my tutaj temat data center, czyli centrów przetwarzania danych, które nie s? tak? chmur? publiczn?, jakie oferuje Google, Amazon czy Microsoft. To s? wspó?dzielone centra, gdzie klienci mog? dosta? uszyt? pod siebie ofert?. Uwa?am, ?e HPE Primera jest w stanie bardzo dobrze wpasowa? si? w ten segment. Poza 100-procentow? niezawodno?ci?, HPE Primera jest wyposa?ona w mechanizmy, które u?awiaj? udost?pnienie zasobu dla klienta. Mog? te? usprawni? dostarczanie danych nie w postaci sprz?tu, tylko us?ugi. Mog? w??czy? ten produkt w swój system automatycznego wytworzenia zasobu dla danego klienta i rozliczania finansowego . Ten produkt pasuje do klasycznego modelu dostawcy us?ug, czyli firm, które udost?pniaj? zasoby swoim klientom w modelu us?ugowym. W Primerze mo?na ustali? minimalne SLA, wydajno?? w postaci ilo?ci operacji na sekund?, czyli to, co de facto taki hoster oferuje swoim klientom. Sztuczna inteligencja wbudowana w macierz dyskow? HPE Primera czuwa nad optymalnym i zgodnym z ustalon? polityk? wykorzystaniem zasobów samej macierzy. W ten sposób macierz potrafi autonomicznie zagwarantowa? wymagany poziom SLA dla wszystkich pracuj?cych aplikacji. My?l?, ?e s? to przydatne technologie, które spodobaj? si? naszym service providerom.

BrandsIT: Dlaczego Primera nazywa si? Primera?

Micha? Zaj?czkowski: Primera to akronim od „PRIMary platform for new ERA of data” . A rozwijaj?c – HPE Primera to wyj?tkowa niezawodno?? i wydajno?? po??czona z elastyczno?ci? chmury w najinteligentniejszej macierzy dla aplikacji krytycznych.

BrandsIT: HPE przywi?zuje bardzo du?? wag? do premiery tego rozwi?zania. Dlaczego jest to takie wa?ne dla Was?

Krzysztof Kowalczyk: Primera ma powi?zanie z danymi, a dane to jest prawdziwa waluta dzisiejszych czasów. Utrata dost?pu do danych zaczyna by? niezmiernie krytyczna. W HPE wprowadzamy produkt, który jest wspomagany sztuczn? inteligencj?. Wprowadzamy produkt, który jest now? er? nie tylko przechowywania danych, ale tak?e ich przetwarzania.

Micha? Zaj?czkowski: Macierz Primera jest przygotowana do tego, ?eby ?wiadczy? us?ugi rozliczane w ten sposób, ?e klient p?aci jedynie za to, ile rzeczywi?cie zu?ywa. Czyli to, co jest w obecnych czasach bardzo istotne dla klientów, równie? dla service providerów P?ac? za tyle, ile rzeczywi?cie zu?yli. Jeste?my to w stanie w prosty sposób sprawdzi?, zmierzy? i obliczy? koszt. To oznacza, ?e partner, który chce ?wiadczy? tego typu us?ugi, nie musi p?aci? za sprz?t, a mo?e rozlicza? si? np. za terabajt danych, który ma gwarantowany odpowiedni poziom dost?pno?ci.

BrandsIT: Dzi?kuj? za rozmow?.

Udostępnij
Przez ponad 20 lat pracy w bran?y IT zdoby? do?wiadczenie w budowaniu kana?ów sprzeda?y, szczególnie w dystrybucji. Pasjonat bezpiecze?stwa IT.