IBM opublikowa? wyniki finansowe za trzeci kwarta? 2024 roku, które okaza?y si? ni?sze od oczekiwa? analityków. Przychody firmy wynios?y 14,97 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu do poprzedniego roku, jednak by?o to mniej ni? przewidywane 15,07 miliarda dolarów, jak wynika z danych zebranych przez LSEG. W rezultacie akcje IBM spad?y o 4%, pomimo wzrostu warto?ci akcji o ponad 40% od pocz?tku roku.
G?ówne wyzwania dla IBM w trzecim kwartale zwi?zane by?y z segmentem konsultingowym, który odczu? skutki oszcz?dno?ci firm w zakresie wydatków uznaniowych. Niepewno?? makroekonomiczna sprawi?a, ?e klienci bardziej koncentrowali si? na d?ugoterminowych projektach, szczególnie zwi?zanych ze sztuczn? inteligencj? (AI), co wp?yn??o negatywnie na krótkoterminowe transakcje IBM.
Przychody z konsultingu by?y stosunkowo stabilne w trzecim kwartale, co stanowi?o wyzwanie dla firmy, mimo rosn?cego zainteresowania technologiami zwi?zanymi z AI.
Mimo trudno?ci w segmencie konsultingowym, IBM odnotowa? pozytywne wyniki w zakresie swojego portfolio AI. Tzw. “AI Book of Business” – obejmuj?cy zarówno zamówienia, jak i sprzeda? produktów AI – wzrós? do 3 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o miliard dolarów w porównaniu do poprzedniego kwarta?u. Segment doradczy, odpowiadaj?cy za 80% tych rezerwacji, jednak nie zdo?a? jeszcze w pe?ni prze?o?y? si? na wzrost przychodów w ca?ym dziale konsultingu.
Wzrost w segmencie oprogramowania okaza? si? jednym z ja?niejszych punktów w raporcie finansowym IBM. Przychody w tej kategorii odnotowa?y najwi?kszy wzrost kwartalny od trzech lat, co firma zawdzi?cza zwi?kszonemu popytowi na us?ugi zwi?zane z infrastruktur? chmurow? i technologiami generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). Jak zauwa?y? James Kavanaugh, dyrektor finansowy IBM, wielu klientów szuka sposobów na obni?enie kosztów i popraw? produktywno?ci, aby móc zainwestowa? w rozwi?zania oparte na GenAI.
Mimo tych sukcesów, segment infrastruktury IBM – obejmuj?cy mi?dzy innymi mainframe’y – zanotowa? spadek przychodów o 7%. By?o to zwi?zane z ko?cem trzyletniego cyklu produktowego, kiedy to sprzeda? sprz?tu cyklicznie maleje.