II kwarta? udany dla Samsunga

Klaudia Ciesielska
18 Min

Firma Samsung Electronics og?osi?a wyniki finansowe za drugi kwarta? finansowy, zamkni?ty 30 czerwca 2017 roku. Przychody firmy w tym okresie wynios?y 61,00 bln KRW (won korea?ski – oko?o 197,52 mld PLN – kurs z 1 sierpnia*), co oznacza wzrost rok do roku o 10,06 bln KRW (32,57 mld PLN). Skonsolidowany zysk operacyjny spó?ki osi?gn?? za? rekordow? warto?? 14,07 bln KRW (45,56 mld PLN), co daje 5,92 bln KRW (19,17 mld PLN) wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem ubieg?ego roku.

W drugim kwartale segment komponentów Samsung odnotowa? znacz?cy wzrost przychodów: zarówno rok do roku, jak i kwarta? do kwarta?u. Sta?o si? to mo?liwe za spraw? wzmo?onego zapotrzebowania na uk?ady pami?ciowe DRAM i SSD o du?ej g?sto?ci, wykorzystywane g?ównie w serwerach. System LSI tak?e przyczyni? si? do zysków poprzez zwi?kszenie sprzeda?y produktów AP oraz CIS, a segment wy?wietlaczy (Display Panel Business) rozszerzy? sprzeda? o elastyczne panele OLED do smartfonów klasy premium oraz o wy?wietlacze LCD. Samsung mo?e pochwali? si? tak?e znacz?cym wzrostem zysków (kwarta? do kwarta?u) w segmencie urz?dze? mobilnych, nap?dzanym przez sprzeda? smartfonów Galaxy S8 i S8+.

W segmencie pami?ci (Memory business) firma Samsung Electronics tak?e odnotowa?a spory wzrost przychodów: zarówno rok do roku, jak i kwarta? do kwarta?u, pomimo wy?rubowanych relacji pomi?dzy poda?? a popytem. Do zwi?kszenia zysków przyczyni?y si? równie? wysokie ?rednie ceny sprzeda?y w porównaniu ze zwi?kszonym zapotrzebowaniem na rynku serwerów. Segment systemu LSI osi?gn?? wi?ksz? sprzeda? procesorów mobilnych oraz czujników obrazu.

W segmencie wy?wietlaczy zysk z OLED wzrós? kwarta? do kwarta?u, dzi?ki zwi?kszonym wysy?kom elastycznych wy?wietlaczy do smartfonów klasy premium. Panele LCD wygenerowa?y zwi?kszon? rentowno?? kwarta? do kwarta?u, g?ównie ze wzgl?du na rosn?ce s?upki sprzeda?owe paneli UHD o du?ych rozmiarach oraz stabilne ?rednie ceny sprzeda?y.

Segment urz?dze? mobilnych (Mobile business) odnotowa? wzrost przychodów kwarta? do kwarta?u, dzi?ki globalnemu wprowadzeniu na rynek smartfonów Galaxy S8 i S8+. Niemniej jednak bior?c pod uwag? rokroczn? statystyk? – mar?a operacyjna spad?a, ze wzgl?du na wysokie ceny komponentów. Zmala?y natomiast zyski z segmentu telewizorów (TV business), w wyniku podwy?szenia cen paneli oraz spadku zapotrzebowania na rynkach Europy i Chin. W ramach linii AGD inwestycje B2B spowodowa?y spadek przychodów rok do roku.

Spó?ka zale?na

Spó?ka Harman odnotowa?a bardzo dobre wyniki z dzia?alno?ci w II kwartale: sprzeda? o warto?ci 1,9 mld USD (6,9 mld PLN) oraz zysk operacyjny ok. 200 mln USD. Jednak koszty zwi?zane z nabyciem spó?ki przez firm? Samsung Electronics spowodowa?y obni?enie zysku operacyjnego netto do ok. 5 mln USD (18,13 mln PLN). Firma Samsung spodziewa si?, ?e koszty te nadal b?d? mia?y wp?yw na wyniki Harman, w wysoko?ci ?rednio 100 mln USD w ka?dym kwartale przez kolejnych kilka kwarta?ów.

Co dalej?

W trzecim kwartale Samsung spodziewa si? utrzymania dobrych warunków na rynku pó?przewodników, cho? ogólne zyski mog? nieco zmale? kwarta? do kwarta?u, poniewa? s?abn? przychody z segmentów wy?wietlaczy (Display Panel business) oraz urz?dze? mobilnych (Mobile business). W przypadku segmentu wy?wietlaczy firma przewiduje podwy?szenie planowanych kosztów uruchomienia nowej linii produkcyjnej OLED. Ponadto spó?ka oczekuje zwi?kszenia konkurencji cenowej w dziedzinie LTPS LCD w segmencie ?rednim i ni?szym dla sztywnych paneli OLED. Natomiast w przypadku segmentu urz?dze? mobilnych zyski mog? zmale? ze wzgl?du na podwy?szone koszty marketingu zwi?zane z wprowadzeniem nowego urz?dzenia Note, a tak?e mniejszy wk?ad zysków z Galaxy S8 i S8+.

W drugim pó?roczu spó?ka spodziewa si? wzrostu przychodów g?ównie dla linii komponentów, poniewa? warunki na rynku uk?adów pami?ciowych najprawdopodobniej pozostan? korzystne, a spó?ka mo?e zwi?kszy? sprzeda? elastycznych paneli OLED. Wyzwaniem mo?e okaza? si? jednak nacisk na ?rednie ceny sprzeda?y w obszarze paneli LCD oraz sztywne panele OLED, wspierany przez zwi?kszon? poda? LCD w bran?y wy?wietlaczy.

W ramach segmentu pami?ci (Memory business) du?e zapotrzebowanie na serwery i urz?dzenia mobilne b?dzie si? utrzymywa? ze wzgl?du na ekspansj? rynkow? nowych platform serwerowych, us?ug chmurowych oraz nowych smartfonów w drugiej po?owie roku. Zwi?kszaj?c poda? uk?adów pami?ciowych 1Xnm DRAM oraz 64-warstwowych V NAND, Samsung wzmocni przewag? konkurencyjn? swoich produktów.

System LSI oraz segment pó?przewodników i mikroprocesorów (Foundry business) równie? powinny przynie?? dodatnie wyniki finansowe, podczas gdy w segmencie wy?wietlaczy prognozowany jest wzrost przychodów z tytu?u rozszerzonej poda?y elastycznych paneli OLED.

W segmencie urz?dze? mobilnych Samsung b?dzie d??y? do utrzymania wysokiej sprzeda?y smartfonów klasy premium poprzez wypuszczenie na rynek nowego Galaxy Note oraz kontynuacj? sprzeda?y Galaxy S8 i S8+. Spó?ka zapowiada tak?e popraw? asortymentu urz?dze? w segmentach ?rednim i niskim, co pozwoli utrzyma? rentowno??.

W segmencie TV firma Samsung skupi si? na poprawie rentowno?ci poprzez rozszerzenie oferty z najwy?szej pó?ki, w tym telewizorów o bardzo du?ych rozmiarach oraz telewizorów UHD. Dodatkowo spó?ka przewiduje umocnienie pozycji lidera w segmencie premium dzi?ki takim produktom jak The Frame czy QLED TV. Tymczasem segment urz?dze? cyfrowych b?dzie d??y? do poprawy zysków w obszarze B2B.

Inwestycje

Prognozy ?rednio i d?ugoterminowe dla spó?ki zak?adaj? skupienie si? na poprawie konkurencyjno?ci podstawowych linii dzia?alno?ci. W tym celu firma Samsung zamierza wzmocni? pozycj? lidera technologii w bran?y pó?przewodników oraz bran?y OLED, a tak?e d??y? do zwi?kszenia mo?liwo?ci projektowania i produkcji, aby przekszta?ci? segment Systemu LSI oraz segment pó?przewodników i mikroprocesorów w przysz?e ?ród?a wzrostu.

W odpowiedzi na zmiany zachodz?ce w bran?y informatycznej, firma Samsung postanowi?a rozwija? nowe ?ród?a wzrostu poprzez realizacj? strategicznych inwestycji oraz wzmocnienie zaawansowanych technologii stosuj?c po??czenia i przej?cia. Z uwagi na zmienno?? globalnego ?rodowiska gospodarczego b?dzie to jednak stanowi?o spore wyzwanie.

??czne nak?ady inwestycyjne (CAPEX) zrealizowane w drugim kwartale wynios?y 12,7 bln KRW (41,12 mld PLN), w tym 7,5 bln KRW (24,29 mld PLN) w linii pó?przewodników oraz 4,5 bln KRW (14,57 mld PLN) w segmencie wy?wietlaczy. Pomimo ?e plan CAPEX na 2017 rok nie zosta? sfinalizowany, oczekuje si?, ?e roczne nak?ady inwestycyjne b?d? istotnie wy?sze ni? w ubieg?ym roku.

Segment pami?ci (Memory business) planuje rozbudow? fabryki Pyeongtaek w odpowiedzi na zwi?kszone zapotrzebowanie na uk?ady pami?ciowe V-NAND. Spodziewane s? ponadto nak?ady inwestycyjne na przekszta?cenie cz??ci obecnych mocy produkcyjnych do celów produkcji uk?adów V-NAND. Pomimo wzrostu nak?adów inwestycyjnych w segmencie pami?ci, prognozy poda?y uk?adów pami?ciowych dla firmy Samsung na ten rok nie ulegaj? zmianie. Segment pó?przewodników i mikroprocesorów zwi?kszy wydajno?? 10nm w odpowiedzi na rosn?ce zapotrzebowanie na nowatorskie technologie przetwarzania. Dodatkowo w drugim kwartale przewidywane jest przeznaczenie znacz?cych kwot na przekszta?cenie linii 11 z produkcji DRAM na produkcj? czujników obrazu.

Samsung nieustannie inwestuje tak?e w produkcj? elastycznych paneli OLED, aby móc skuteczniej reagowa? na rosn?cy popyt na takie produkty w?ród klientów. Segment pó?przewodników odnotowa? w tym kwartale 8,03 bln KRW (26 mld PLN) zysków operacyjnych z tytu?u skonsolidowanych przychodów o warto?ci 17,58 bln KRW (56,92 mld PLN).

Segment pami?ci (Memory business) wygenerowa? znacz?cy wzrost zysków w II kwartale dzi?ki rosn?cemu popytowi na uk?ady pami?ciowe DRAM i SDD o du?ej g?sto?ci do serwerów, przy s?abszym sezonowym popycie na pami?ci mobilne. W bran?y utrzyma?y si? ograniczone warunki poda?owe, co zapewni?o korzystn? relacj? popytu do poda?y, jak równie? korzystne ceny. W przypadku NAND zyski by?y nap?dzane zwi?kszon? sprzeda?? produktów o warto?ci dodanej, jak cho?by pami?ci przeno?ne o pojemno?ci ponad 64 GB, NVMe SDD dla centrów obliczeniowych czy SDD dla przedsi?biorstw. W przypadku DRAM zapotrzebowanie na zró?nicowane produkty, jak na przyk?ad uk?ady pami?ciowe o du?ej g?sto?ci do serwerów oraz HBM, przyczyni?o si? do zwi?kszenia zysków.

W ramach prognoz dla NAND na drug? po?ow? roku firma Samsung Electronics przewiduje wysokie zapotrzebowanie w sektorze z tytu?u wprowadzania na rynek flagowych smartfonów oraz budowanie nowych centrów obliczeniowych, niemniej jednak ograniczenia poda?y nadal b?d? si? utrzymywa?. Spó?ka skupi si? na rozwoju produkcji 64-warstwowych V-NAND w fabryce Pyeongtaek oraz b?dzie d??y? do poprawy rentowno?ci poprzez zwi?kszenie sprzeda?y ró?norodnych produktów, takich jak serwerowe SSD oparte na V-NAND.

Prognozy dla DRAM przewiduj?, ?e zapotrzebowanie na produkty o du?ej g?sto?ci i pojemno?ci wi?kszej ni? 64 GB powinno utrzyma? si? na wysokim poziomie, ze wzgl?du na rozszerzanie nowych platform serwerowych oraz sta?e zapotrzebowanie na serwery do centrów obliczeniowych. Popyt na mobilne uk?ady pami?ciowe równie? pozostanie silny z racji wprowadzania na rynek smartfonów najwy?szej klasy. Spó?ka planuje aktywnie reagowa? na zwi?kszone zapotrzebowanie przez rozszerzenie migracji 1Xnm, jak te? podwy?szanie rentowno?ci w ramach sprzeda?y produktów o wysokiej warto?ci dodanej, jak na przyk?ad mobilne DRAM o pojemno?ci ponad 4 GB i DRAM do serwerów o pojemno?ci ponad 64 GB.

W przypadku Systemu LSI odnotowano wzrost przychodów kwarta? do kwarta?u. Sta?o si? tak g?ównie ze wzgl?du na zwi?kszon? sprzeda? procesorów do flagowych smartfonów oraz stabiln? sprzeda? procesorów 14 nm do smartfonów ?redniej i niskiej klasy. Sprzeda? czujników obrazu równie? mia?a swój wk?ad w warto?? przychodów. W przysz?o?ci przewidywany jest ci?g?y wzrost dzi?ki stabilnej poda?y procesorów mobilnych 10 nm oraz zwi?kszonej poda?y OLED DDI do flagowych smartfonów. Coraz wi?ksze rozpowszechnienie na rynku rozwi?za? z podwójnym aparatem nap?dzi równie? wysy?k? czujników obrazu. Prognozy ?rednio- i d?ugoterminowe dla Systemu LSI przewiduj? dywersyfikacj? bazy klientów oraz asortymentu produktów poprzez oferowanie ró?norodnych aplikacji z obszarów: Internetu Rzeczy, motoryzacji lub VR.

W segmencie pó?przewodników i mikroprocesorów, która wydzieli?a si? z segmentu Systemu LSI w drugim kwartale, pozytywne wyniki osi?gni?to dzi?ki masowej produkcji procesorów 10 nm do flagowych smartfonów oraz zwi?kszonej sprzeda?y procesorów mobilnych 14 nm. W przysz?o?ci Samsung planuje aktywnie reagowa? na popyt na procesory mobilne 10 nm, zwi?kszaj?c mo?liwo?ci produkcyjne oraz efektywno?? ich produkcji. Ponadto spó?ka planuje utrzyma? swoj? czo?ow? pozycj? w dziedzinie technologii, ko?cz?c rozwijanie procesorów 8 nm i przygotowuj?c zaawansowan? infrastruktur?, w tym EUV.

Segment wy?wietlaczy nadal przynosi solidne zyski

Segment wy?wietlaczy odnotowa? w tym kwartale 7,71 bln KRW (24,96 mld PLN) skonsolidowanych przychodów oraz 1,71 bln KRW (5,54 mld PLN)  zysku operacyjnego, co wynika g?ównie ze zwi?kszonej sprzeda?y paneli OLED w klasie premium oraz paneli LCD o du?ej wielko?ci z najwy?szej pó?ki.

Zyski linii OLED wzros?y kwarta? do kwarta?u z powodu zwi?kszonych wysy?ek elastycznych wy?wietlaczy klasy premium do flagowych smartfonów, a linia LCD odnotowa?a podwy?szenie rentowno?ci kwarta? do kwarta?u przede wszystkim w wyniku sprzeda?y paneli UHD premium o du?ej wielko?ci przy sta?ych ?rednich cenach sprzeda?y.

W drugiej po?owie roku na zysk linii OLED mo?e mie? wp?yw pocz?tkowy koszt wprowadzenia nowej linii produkcyjnej OLED w III kw., chocia? Samsung Electronics przewiduje wzrost sprzeda?y elastycznych wy?wietlaczy premium. Zwi?kszenie konkurencyjno?? paneli LTPS LCD b?dzie jednak wyzwaniem zw?aszcza w ?redniej i niskiej klasie OLED. Firma Samsung planuje utrzymanie rentowno?ci przez aktywne reagowanie na popyt w?ród klientów na nowe produkty, dzi?ki sta?emu rozwijaniu nowej linii produkcyjnej OLED.

Dla segmentu LCD w drugiej po?owie roku przewidywany jest dalszy wzrost w obszarze paneli TV UHD o wysokiej rozdzielczo?ci i du?ych rozmiarach, w klasie premium. Oczekuje si? te? zwi?kszania zapasów paneli u producentów zestawów w miar? rozszerzania mo?liwo?ci bran?y LCD. Samsung skupi si? na podwy?szeniu rentowno?ci poprzez zwi?kszon? konkurencyjno?? kosztow? oraz rozszerzenie swojego asortymentu produktów z najwy?szej pó?ki – w tym bardzo du?ych, pozbawionych ramek, zakrzywionych paneli o wysokiej rozdzielczo?ci.

Dzia? urz?dze? mobilnych z istotnym wzrostem

Dzia? urz?dze? mobilnych w tym kwartale wygenerowa? 30,01 bln KRW (97,17 mld PLN) skonsolidowanych przychodów oraz 4,06 bln KRW (13,15 mld PLN) zysku operacyjnego, notuj?c zdecydowany wzrost kwarta? do kwarta?u. Si?? nap?dow? okaza?a si? tutaj sprzeda? smartfonów Galaxy S8 i S8+. Oba modele przewy?szy?y pod wzgl?dem sprzeda?owym poprzedni? seri? (Galaxy S7) niemal we wszystkich regionach. Sta?o si? tak dzi?ki nowemu wy?wietlaczowi Infinity oraz nowym funkcjonalno?ciom, jak cho?by odporno?ci na wod? i kurz (IP68) oraz biometrii (logowanie za pomoc? rozpoznawania t?czówki). Warto doda?, ?e model Galaxy S8+ stanowi? ponad 50 proc. ca?kowitej sprzeda?y serii Galaxy S8. Jednak pomimo dobrych wyników sprzeda?y smartfonów klasy premium ca?kowita wysy?ka smartfonów Samsung pozosta?a na podobnym poziomie kwarta? do kwarta?u, ze wzgl?du na spadek sprzeda?y w klasach ?redniej i niskiej.

W drugiej po?owie roku prognozowane jest zwi?kszone zapotrzebowanie na smartfony i tablety, poniewa? rynek wchodzi w okres silnej sezonowo?ci. Konkurencja najpewniej wprowadzi na rynek nowe modele smartfonów. Dlatego firma Samsung zamierza zaoferowa? nowy Galaxy Note o poprawionej charakterystyce, aby utrzyma? siln? sprzeda? w klasie premium, obok sprzeda?y Galaxy S8 i S8+.

W segmencie ?rednim i niskim Samsung b?dzie odpowiada? na popyt nowo powstaj?cych rynków oraz utrzymywa? rentowno?? dzi?ki rozszerzonemu asortymentowi produktów, jak na przyk?ad produktów serii Galaxy J w edycji 2017, wyposa?onych w metalowe obudowy, aparaty do selfie o wysokiej rozdzielczo?ci oraz specjalistyczne aplikacje, takie jak Samsung Pay.

W trzecim kwartale przychody i zysk mog? spa?? w porównaniu do tego kwarta?u z racji zwi?kszonych wydatków marketingowych zwi?zanych z wprowadzeniem nowego Galaxy Note oraz ograniczenia efektu wprowadzenia Galaxy S8 i S8+.

Samsung b?dzie zwi?ksza? konkurencyjno?? swoich produktów w oparciu o czo?ow? pozycj? w bran?y technologii oraz rozszerza? dost?pno?? swoich us?ug we wszystkich swoich produktach. W szczególno?ci za? spó?ka b?dzie promowa? ró?norodne us?ugi poprzez kreowanie nowego ekosystemu, który zapewnia pe?n? ??czno?? pomi?dzy kluczowymi us?ugami, takimi jak Samsung Pay, Samsung Cloud, Bixby i innymi us?ugami podmiotów trzecich, przy jednoczesnym rozpowszechnianiu us?ug po??czonych w ró?nych kategoriach produktów.

W przypadku segmentu sieci przychody i zyski zosta?y utrzymane kwarta? do kwarta?u ze wzgl?du na zwi?kszone w II kw. inwestycje w LTE przez kluczowych partnerów globalnych. Spó?ka skupi si? na sieciach kolejnej generacji, jak IoT, przy rozwijaniu LTE-A na podstawowych rynkach zaawansowanych.

Dzia? elektroniki u?ytkowej skupia si? na produktach premium

Dzia? Consumer Electronics, obejmuj?cy segment wy?wietlaczy oraz urz?dze? cyfrowych, og?osi? osi?gni?cie 10,92 bln KRW (35,36 mld PLN) skonsolidowanych przychodów oraz 0,32 bln KRW (1,04 mld PLN) zysku operacyjnego.

W porównaniu do ubieg?ego roku ogólne zapotrzebowanie na rynku telewizorów w drugim kwartale spad?o z racji zwi?kszonego w minionym roku popytu za spraw? globalnych wydarze? sportowych, a tak?e spowolnienia na rynku chi?skim. Chocia? spó?ka utrzyma?a swoj? czo?ow? pozycj? na rynku premium, zwi?kszaj?c sprzeda? telewizorów UHD i telewizorów o bardzo du?ych rozmiarach, zysk spad? rok do roku w wyniku podwy?szenia cen paneli.

Na rynku urz?dze? ogólny popyt by? umiarkowanie wi?kszy, co wynika ze wzrostu na rynku Ameryki Pó?nocnej, du?ego zapotrzebowania na klimatyzatory na rynku korea?skim oraz poprawy kondycji gospodarki na rynkach wschodz?cych w Azji Po?udniowo-Zachodniej oraz we Wspólnocie Niepodleg?ych Pa?stw (CIS). Samsung utrzyma? wzrost przychodów dzi?ki zwi?kszonej sprzeda?y produktów premium, takich jak klimatyzator Wind-Free. Jednak zysk spad? rok do roku, w wyniku podwy?szonych kosztów surowców oraz inwestycji na rynku B2B.

W drugiej po?owie 2017 r. zapotrzebowanie na rynku telewizorów powinno delikatnie wzrosn?? w porównaniu z analogicznym okresem ubieg?ego roku, w miar? stabilizowania si? cen paneli. Firma Samsung zabezpieczy rentowno?? przez rozwijanie sprzeda?y produktów premium, w tym telewizorów UHD i telewizorów o bardzo du?ych ekranach. Pozycj? lidera na rynku umocni? telewizory The Frame i QLED. W celu maksymalizacji sprzeda?y QLED TV Samsung zwi?kszy wydatki marketingowe i wprowadzi promocj? sprzeda?y dopasowan? do rynków lokalnych.

W ramach segmentu urz?dze? cyfrowych Samsung zamierza zacie?ni? swoje relacje partnerskie z dystrybutorami oraz d??y? do poprawy rentowno?ci poprzez zwi?kszon? sprzeda? produktów premium, w tym lodówek Family Hub oraz pralek FlexWash. Dodatkowo firma wzmocni swoj? dzia?alno?? B2B przy pomocy urz?dze? domowych do zabudowy oraz systemowych klimatyzatorów.

*Wszystkie dane finansowe w tek?cie przeliczane na PLN wg kursu z dnia 1 sierpnia 2017 roku.

Udostępnij
Redaktor Brandsit