Ile czasu sp?dzaj? dzieci online?

Newsroom BrandsIT
5 Min

Ponad 82 proc. dzieci i nastolatków codziennie ??czy si? z sieci?. Internet to zarówno pozytywne aspekty, zwi?zane z rozwijaniem kompetencji cyfrowych czy nowoczesn? edukacj?, jak i zagro?enia, jak hejt, patostreaming czy tre?ci pornograficzne. Bezpiecze?stwo dzieci i m?odzie?y w internecie to wyzwanie, które wymaga aktywnego zaanga?owania rodziców i opiekunów. Tymczasem – jak pokazuj? badania NASK – wielu nie kontroluje czasu sp?dzanego przez dziecko w internecie ani ogl?danych przez nie tre?ci, a tylko co pi?ty rodzic korzysta z filtra, który ogranicza dost?p do niebezpiecznego kontentu.

Internet jest dzisiaj przestrzeni? do wielu niebezpiecze?stw i patologii, a rodzice czy opiekunowie wyobra?aj? sobie, ?e skoro dziecko siedzi obok w pokoju, to nie jest na nie nara?one i s? spokojni. Niestety, to nie zawsze jest prawd? – mówi Wanda Buk, wiceminister cyfryzacji.

Dzieci i m?odzie? korzystaj? z internetu coraz wcze?niej i coraz intensywniej – wed?ug badania EU Kids Online 2018 82,5 proc. w wieku od 9 do 17 lat ??czy si? z sieci? codziennie. Ma to pozytywne aspekty, zwi?zane z kszta?towaniem kompetencji cyfrowych, wyrównywaniem szans, rozwojem czy nowoczesn? edukacj?, ale dost?p do sieci niesie ze sob? tak?e szereg zagro?e?, jak wszechobecny hejt albo patotre?ci czy seksting. Z danych Dy?urnet.pl wynika, ?e w ubieg?ym roku odnotowano w Polsce blisko 2 tys. przypadków tre?ci pornograficznych z udzia?em dzieci.

Z naszych bada? wynika, ?e dzieci, nawet te 10- czy 13-letnie, potrafi? sp?dza? w sieci powy?ej 3 godzin dziennie, to jest bardzo du?o. Bardzo wa?ne jest te? to, co dzieci robi? w internecie, czy jest to scrollowanie stron albo siedzenie na spo?eczno?ciówkach, które s? na pewno istotne pod k?tem spo?eczno-socjalnym dziecka, ale nie mog? przewa?a?, czy dziecko czego? si? uczy, np. programowania, co? poznaje, np. godzinami czyta w sieci o podró?ach do Tajlandii – mówi Anna Rywczy?ska, kierownik Zespo?u Projektów Spo?ecznych NASK.

Jak pokazuje raport „Rodzice 3.0” autorstwa NASK, rodzice i opiekunowie cz?sto nawet nie doszacowuj? czasu, który ich podopieczni sp?dzaj? w internecie i nie kontroluj? ogl?danych przez nie tre?ci. Tylko co pi?ty (21,2 proc.) zadeklarowa?, ?e w domu jest zainstalowany filtr rodzicielski lub inna technologia, która ogranicza dost?p do niebezpiecznego kontentu.

Najwi?kszym zagro?eniem jest to, ?e dzieci cz?sto zostaj? w tym internetowym ?wiecie same i trafiaj? na negatywne zjawiska. Zatapiaj? si? w tym ?wiecie i alienuj? od rzeczywisto?ci. To jest najwi?ksze zagro?enie – pozostawienie dziecka samego z patostreamami, niekontrolowan? edukacj? seksualn?, atakami personalnymi na siebie nawzajem. Najgorsze jest to, ?e nie towarzyszymy dzieciom w tym ?wiecie, pokazuj?c im, co jest dobre, a co jest z?e – mówi Bart?omiej Klinger, zast?pca dyrektora ds. projektów administracyjno-edukacyjnych w NASK.

Jak wynika z bada? Fundacji Dajemy Dzieciom Si??, 42 proc. polskich uczniów nie mia?o w szkole zaj?? dotycz?cych bezpiecze?stwa w sieci. Dlatego eksperci podkre?laj?, ?e tym bardziej potrzebne jest aktywne zaanga?owanie rodziców, ?eby je zapewni?.

Zadajemy sobie pytanie: „jak nie zgubi? dziecka w sieci?”. Najprostsz? odpowiedzi? jest: „by? z nim”. Tyle ?e, aby towarzyszy? mu ?wiadomie, sami musimy umie? porusza? si? w sieci i rozumie? zagro?enia. Kiedy b?dziemy umieli to zrobi?, b?dziemy mogli równie? przekaza? t? wiedz? dzieciom – podkre?la Wanda Buk.

Próba odci?cia dzieci od internetu czy smartfona prawie na pewno sko?czy si? agresj? i te? nie b?dzie dla nich dobra, bo wykluczy je ze spo?eczno?ci i trafi? w obszar innych niebezpiecze?stw, by? mo?e bardziej realnych i dotkliwych psychicznie. Nie mamy wyj?cia – musimy jako doro?li ?y? z dzie?mi w tym ?wiecie cyfrowym, towarzyszy? im tak, jak towarzyszymy im w ?wiecie rzeczywistym, odprowadzamy do szko?y, martwimy si? wa?nymi zdarzeniami – dodaje Bart?omiej Klinger.

O tym, jak zadba? o bezpiecze?stwo dzieci w internecie i co zrobi?, aby przebywanie w sieci przynosi?o korzy?ci, rozmawiali uczestnicy konferencji organizowanej przez Pa?stwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacj? Dajemy Dzieciom Si??. W wydarzeniu, które odby?o si? w Warszawie po raz 13., uczestniczyli prelegenci z Polski i z zagranicy.

Udostępnij