?adna z wielu zmian, jakich przedsi?biorstwa do?wiadczy?y w trakcie cyfrowej rewolucji, nie jest tak g??boka, jak wzrost uzale?nienia od systemów informatycznych. Dla wielu banków, firm telekomunikacyjnych, dostawców us?ug online oraz w chmurze ci?g?o?? pracy centrów danych jest wymogiem o znaczeniu krytycznym. Zw?aszcza, ?e przestoje mog? powodowa? realne straty, nawet rz?du kilku tysi?cy dolarów za minut?.
Prawie ka?dy, kto ma dost?p do internetu korzysta z popularnych platform i us?ug jak Facebook, Netflix czy Twitter, bankowo?ci elektronicznej, jak te? robi zakupy w sieci. Prawid?owe dzia?anie tych serwisów jest uzale?nione od niezawodnego funkcjonowania centrów danych.
Obecnie wi?cej przedsi?biorstw ni? kiedykolwiek wcze?niej polega na swoich centrach danych w zakresie obs?ugi aplikacji o znaczeniu krytycznym dla dzia?alno?ci gospodarczej – mówi Bart?omiej Raab, Country Manager w firmie Vertiv Poland. – Jednak znaczne luki w infrastrukturze IT oraz b??dne wyobra?enia na temat cz?stotliwo?ci wyst?powania awarii i zwi?zanych z nimi kosztów nara?aj? wiele firm na zwi?kszone ryzyko przestoju w ich funkcjonowaniu.
Koszty liczone w tysi?cach dolarów
Awarie i b?d?ce ich efektem przestoje w pracy centrów danych nios? ze sob? ogromne konsekwencje nie tylko dla u?ytkowników us?ug. W ogromnym stopniu cierpi? na tym tak?e ich dostawcy. Wed?ug wylicze? Uptime Institute, w 40% przypadków koszty takich incydentów wynosz? wi?cej ni? 100 tys. dolarów, a co dziesi?ta awaria to wi?cej ni? milion dolarów strat.
Natomiast wed?ug danych firmy Vertiv i agencji badawczej Ponemon Institute przyjmuj?c ?redni zg?oszony czas trwania incydentu wynosz?cy 90 minut, mo?na oszacowa?, ?e koszt pojedynczego przestoju wynosi przeci?tnie oko?o 505 tys. dolarów. Co mo?e by? zaskakuj?ce, koszty sprz?towe by?y jednymi z najni?szych zg?oszonych w przypadku przestoju i wynosi?y ?rednio ok. 9 tys. dolarów na jedno zdarzenie. Oznacza to, ?e pó?niejsze, nast?puj?ce po sobie skutki, s? cz?sto o wiele bardziej dotkliwe, ni? koszty wykrycia i usuni?cia pierwotnej przyczyny.
Trzeba zda? sobie spraw? tak?e z tego, ?e konsekwencje przestojów maj? wymiar nie tylko finansowy – mówi Bart?omiej Raab. – To tak?e du?y problem wizerunkowy dla przedsi?biorstwa, nadszarpni?cie zaufania a nawet odp?yw klientów czy te? utrata perspektyw biznesowych.
Jakie s? przyczyny?
Wed?ug Uptime Institute, w 2019 r. przestoje w pracy centrów danych wynika?y najcz??ciej z awarii zasilania w ich lokalizacji (jedna trzecia przypadków), awarii sieci (30%) lub w wyniku b??dów w oprogramowaniu i systemach IT (19%). Co warte podkre?lenia, w 15% przypadków nie udaje si? ustali? przyczyny awarii. Dla porównania: w 2018 r. nie uda?o si? zidentyfikowa? przyczyny tylko w 5% przypadków.
Jak zapobiega??
A? 60% respondentów stwierdzi?o, ?e przestoju w pracy ich centrów danych mo?na by?o unikn?? dzi?ki lepszemu zarz?dzaniu i odpowiednim procedurom. Zdaniem ekspertów Vertiv najlepsze praktyki przeciwdzia?ania przestojom to m.in. regularne przeprowadzanie prewencyjnej konserwacji ?rodowiska IT wraz z monitorowaniem infrastruktury krytycznej, obejmuj?cym centra danych nale??ce do firmy oraz zewn?trznych dostawców us?ug, a tak?e uwzgl?dniaj?cym skutki zmian klimatycznych na poziomie regionalnym. Ponadto, proces weryfikacji us?ug ?wiadczonych przez podmioty trzecie powinien obejmowa? nie tylko prosty przegl?d umów pod k?tem zapisów dotycz?cych poziomu ?wiadczonych us?ug, ale te? obejmowa? odpowiedzialno?? us?ugodawców i uwzgl?dnia? rzeczywiste koszty zwi?zane z ewentualnym przestojem. Wa?ne jest tak?e posiadanie odpowiednich systemów zasilania gwarantowanego, które podtrzymaj? prac? centrum danych, pomimo problemów z energi?.