Ile p?acimy za gry free to play?

Izabela Myszkowska
5 Min

Wraz z rozwojem urz?dze? mobilnych popularno?? zyska?y tzw. casualowe gry free-to-play (F2P), czyli takie, które mo?na pobra? za darmo ze sklepu z aplikacjami i zagra? w wolnej chwili dla zabicia czasu – np. w drodze do pracy. S? zwykle intuicyjne, ?atwe, relaksuj?ce i nie wymagaj? po?wi?cania du?o czasu – by zagra?, wystarczy dos?ownie par? minut. Tyle ?e wbrew nazwie wcale nie s? takie „free”. W 2021 roku a? 8 gier F2P zdo?a?o zarobi? ponad 1 mld dolarów. Czy mo?na jeszcze gra? naprawd? za darmo?

W 2021 roku gracze pobrali ponad 80 mld gier mobilnych. W USA, gdzie rynek ten nale?y do najwi?kszych na ?wiecie (ma warto?? 26 mld USD), królowa?y ?amig?ówki (21,8%), gry kasynowe (18,9%) oraz strategie (17,8%). Cz??? z nich to gry free-to-play, których nazwa sugeruje, ?e mamy do czynienia z rozrywk? w pe?ni darmow?. To jednak pozory. W “darmowych” grach u?ytkownicy bardzo cz?sto spotkaj? si? z mikrotransakcjami, dzi?ki którym szybciej mog? robi? post?py w rozgrywce – i to w?a?nie jest czynnik, pozwalaj?cy producentom gier zarabia?.

Paradoks: darmowe staje si? p?atne…

Popularne gry free-to-play cz?sto wykorzystuj? pod tym wzgl?dem mechanik? gier hazardowych. Przyk?adem mo?e by? Coin Master – popularna gra przygodowa, polegaj?ca na rozwijaniu swojej wirtualnej wioski wikingów, a tak?e podbijaniu s?siaduj?cych. Zyska?a ona ogromn? popularno?? nie tylko w USA (30 mln pobra?), ale równie? na ?wiecie (ponad 100 mln pobra? z Google Play i App Store) i chocia? ?ci?gn?? mo?na j? za darmo, to zarobi?a ju? ponad 1 mld dolarów, staj?c si? jedn? z najbardziej dochodowych gier 2021 roku. Jak to mo?liwe? Otó? prosta rozgrywka oparta jest na zarabianiu monet, potrzebnych do rozwoju swojej wioski. ?eby je zdoby?, korzystamy z systemu zbli?onego do gier slotowych. Oczywi?cie gracz ma do dyspozycji darmowe spiny, natomiast sama liczba obrotów na godzin? jest ju? ograniczona. Dodatkowe mo?na jednak… kupi?. Gra zdoby?a ogromn? popularno?? równie? na portalach spo?eczno?ciowych (FB: 19 mln obserwuj?cych, IG: 7,5 mln), co jest sygna?em dla wszystkich developerów, ?e mechanizmy znane z gier hazardowych przynosz? realne korzy?ci.

Innym sposobem na monetyzacj? aplikacji s? reklamy – np. dodatkowe kredyty w grze mo?na odebra? dopiero po obejrzeniu jednej lub kilku reklam. Tu jednak cierpi komfort samego u?ytkownika, który przecie? uruchamia aplikacj? po to, ?eby cho? chwil? si? zrelaksowa?.

…a p?atne mo?e by? darmowe

Czy to znaczy, ?e free-to-play sta?o si? ju? wy??cznie marketingowym wabikiem? Nie. Nadal istniej? jeszcze naprawd? darmowe gry F2P, które nie tylko nie zawieraj? mikrotransakcji i reklam, ale przede wszystkim pozwalaj? zyska? stawki dochodz?ce nawet do kilkuset tysi?cy z?otych, a do wygranej wystarczy troch? wiedzy i szcz??cia.

– Statystyki pokazuj?, ?e rynek darmowych gier free-to-play b?dzie si? nadal rozwija?. Developerzy musz? jednak uwa?a? na skal? mikortransakcji w swoich aplikacjach, bo w?ród graczy coraz cz??ciej pojawiaj? si? g?osy, ?e niektóre gry F2P s? oparte o model pay-to-win, a wi?c taki, w którym bez wp?acania pieni?dzy w zasadzie nie da si? uko?czy? gry. Postanowili?my pój?? w przeciwn? stron? i pokaza?, ?e nadal mo?liwa jest nie tylko rozrywka za darmo, ale nawet mo?na sporo wygra? bez konieczno?ci inwestowania w gr? w?asnych ?rodków – mówi Adam Lamentowicz, Prezes Superbet Polska. 

Wbrew temu, co si? mo?e wydawa?, rynek gier mobilnych nie jest domen? najm?odszych. Spo?ród 3,7 miliarda graczy mobilnych na ?wiecie, ponad po?owa ma wi?cej ni? 34 lata, a ?redni wiek u?ytkownika tego rodzaju aplikacji to 36 lat. Niemal 1/3 graczy mobilnych stanowi? osoby powy?ej 45 roku ?ycia. To w?a?nie millenialsi (pokolenie urodzone w latach 80. i 90.) cz?sto decyduj? si? na najprostsze gry, w które mo?na gra? niemal w ka?dych warunkach i wystarczy na nie kilka minut w komunikacji miejskiej, w kolejce do kasy w sklepie, czy w ?azience (tam gra ponad 50% graczy).

TEMATY:
Udostępnij