Ile realnie kosztuje korzystanie z Google?

Newsroom BrandsIT
3 Min

54% u?ytkowników internetu w wieku powy?ej 25 lat obawia si? w?amania na swoje konta w mediach spo?eczno?ciowych. Jednak przej?cie profilu to niejedyne zagro?enie dla naszej prywatno?ci. Aby u?wiadomi? internautom jak istotna sta?a si? ochrona to?samo?ci firma F-Secure uruchomi?a bezp?atny portal F-Secure Data Discovery. Pozwala on sprawdzi? jakie informacje zbieraj? o nas Google, Apple, Facebook, Amazon, Twitter oraz Snapchat.

Us?ugi oferowane przez technologicznych gigantów s? bezp?atne, ale nigdy nie s? ca?kowicie darmowe. „Walut?” s? nasze dane. Korzystaj?c z nich powinni?my zna? konsekwencje dla naszej prywatno?ci i bezpiecze?stwa, bowiem wszystko, czym dzielimy si? na portalach czy w mediach spo?eczno?ciowych, jest ?ledzone. Zgromadzone dane umo?liwiaj? m.in. profilowanie reklam i tre?ci do naszych preferencji oraz potrzeb. S? te? jednak nara?one na wycieki i cyberataki – wskazuje Erka Koivunen, dyrektor ds. bezpiecze?stwa informacji w F-Secure.

Prywatne archiwum cyfrowe

Portal F-Secure Data Discovery umo?liwia u?ytkownikom sprawdzenie ile i jakiego rodzaju informacje zgromadzone s? na ich temat (ale nie ?ledzi przy tym ustawie? ani informacji, które s? sprawdzane). Odsy?a bezpo?rednio do trudnych do znalezienia zasobów firm takich jak Facebook czy Amazon, których lektura zdecydowanie u?atwi zabezpieczenie swoich prywatnych danych. Dla przyk?adu, „archiwum” Google mo?e zawiera? nawet ponad 40 zapisów – kalendarz, zdj?cia, histori? wy?wietle? na YouTube itd.

Wa?ne ustawienia i nawyki

Wszelkie aktywno?ci prowadzone za pomoc? mediów spo?eczno?ciowych oraz wyszukiwarek s? analizowane przez algorytmy na potrzeby tworzenia profilu u?ytkownika i dobierania dla niego reklam. Warto wi?c korzysta? z portali takich jak Facebook tylko na wydzielonej przegl?darce (lub w trybie incognito), a do pracy czy zakupów u?ywa? osobnej. Podobn? separacj? powinni?my obj?? aplikacje, gry i serwisy internetowe, a nawet swój telefon – portalowi do dzia?ania nie jest niezb?dny dost?p do galerii, mikrofonu czy lokalizacji urz?dzenia. Aby zminimalizowa? swój „?lad” informacyjny dobrze jest te? korzysta? z Google bez logowania lub zmieni? wyszukiwark? na tak?, która nie zbiera danych (np. DuckDuckGo). Do rozmów bezpieczniejszy b?dzie natomiast komunikator Signal.

Warto po?wi?ci? chwil? na rewizj? nie tylko ustawie? aplikacji i urz?dzenia, ale te? swoich przyzwyczaje?. Oczywi?cie nie jeste?my w stanie ca?kowicie ukry? informacji o naszych wirtualnych aktywno?ciach. Mo?emy jednak ograniczy? dost?p do wra?liwych danych oraz zmniejszy? ryzyko ich przej?cia i wykorzystania bez naszej wiedzy. Na pewno nic nie powstrzyma firm przed ?ledzeniem naszych dzia?a?, gdy b?dziemy stale zalogowani do ich us?ug – wskazuje Karolina Ma?agocka, ekspert ds. prywatno?ci w F-Secure.

?ród?o: Badanie F-Secure Identity Protection Consumer (B2C), maj 2019 r. Badanie przeprowadzono we wspó?pracy z firm? Toluna w?ród 3600 respondentów w wieku powy?ej 25 lat z 9 krajów (USA, Wielka Brytania, Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Brazylia, Finlandia, Szwecja i Japonia).
Udostępnij