Sp?ycenie relacji mi?dzyludzkich i ograniczenie zdolno?ci do odczuwania empatii to najpowa?niejsze negatywne skutki oddzia?ywania technologii informacyjnych na cz?owieka i spo?ecze?stwo – mówi?a Natalia Hatalska, prezeska Infuture Institute, podczas wyst?pienia otwieraj?cego kongres Impact’21 w Poznaniu (27-28 pa?dziernika 2021 r.).
„Od technologii nie uciekniemy, ale musimy patrze? na nie przez pryzmat wa?nych dla cz?owieka warto?ci” – powiedzia?a Natalia Hatalska.
Prezeska Infuture Institute przywo?a?a w tym kontek?cie wyniki bada? wskazuj?cych, ?e takie warto?ci jak bezpiecze?stwo, szacunek, wspólne dobro, tolerancja, kreatywno??, wra?liwo?? czy odwaga s? wspólne dla wszystkich ludzi niezale?nie od ich pogl?dów.
Wed?ug niej, to do tych w?a?nie warto?ci nale?y si? odwo?ywa? przy tworzeniu nowych regulacji prawnych reguluj?cych sfer? technologii komunikacyjnych, jak równie? przy podejmowaniu decyzji biznesowych czy dzia?a? spo?ecznych.
„Musimy zmienia? te technologie, które odbieraj? wolno?? i prywatno??, które pog??biaj? nierówno?ci spo?eczne, których g?ównym celem jest generowanie zysków, a nie poprawa jako?ci ?ycia, oraz te które pozbawiaj? empatii i uniemo?liwiaj? budowanie g??bokich intymnych relacji z innymi lud?mi” – apelowa?a Natalia Hatalska.
Wed?ug niej, internet i media spo?eczno?ciowe zmieniaj? zachowania cz?owieka i sposób komunikacji, wskutek czego fizycznie i psychicznie ludzie oddalaj? si? od siebie, staj? si? osamotnieni oraz zaczynaj? siebie i innych traktowa? jak przedmioty.
„A to przecie? ??czenie si? ludzi w grupy zapewni?o gatunkowi ludzkiemu przetrwanie” – przypomina?a.
Natalia Hatalska podkre?la?a, ?e algorytmy wykorzystywane w komunikacji internetowej pog??biaj? polaryzacj? oraz zamykaj? ludzi w ba?kach w?asnych pogl?dów i przekona?. Je?eli do ludzi tkwi?cych w tych ba?kach docieraj? ze ?wiata zewn?trznego nowe informacje lub ukazywany jest inny kontekst rzeczywisto?ci, to ich reakcj? na to jest strach i agresja.
„Lajki i mechanizmy w mediach spo?eczno?ciowych mia?y nam pomóc w docieraniu do warto?ciowych tre?ci, ale efekt jest taki, ?e uzale?ni?y nas od wyrzutów dopaminy, hormonu szcz??cia i przyjemno?ci” – przestrzega?a prezeska Infuture Institute.
Wskazywa?a, ?e internauci chc? mie? coraz wi?cej lajków, wi?c w efekcie przekraczaj? kolejne granice, publikuj?c coraz bardziej kontrowersyjne lub prywatne tre?ci.
Kongres Impact’21 to miejsce wymiany pogl?dów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii w kontek?cie „czwartej rewolucji przemys?owej”. Uczestnicy debat i spotka? b?d? poszukiwa? rozwi?za?, które mog? okaza? si? kluczowe w budowie potencja?u rozwojowego polskiej gospodarki.