Influencerzy podaj? fa?szywe, niesprawdzone informacje – raport UNESCO nie pozostawia suchej nitki na internetowych celebrytach

Klaudia Ciesielska
2 Min

UNESCO w swoim najnowszym raporcie „Behind the screens” zwraca uwag? na rosn?ce zagro?enie zwi?zane z dezinformacj? rozpowszechnian? przez influencerów w mediach spo?eczno?ciowych. Wed?ug bada?, dwie trzecie twórców tre?ci nie sprawdza dok?adno?ci publikowanych informacji, co nara?a ich oraz ich obserwatorów na kontakt z fa?szywymi lub wprowadzaj?cymi w b??d tre?ciami.

W obliczu dynamicznego wzrostu znaczenia influencerów jako ?róde? wiadomo?ci, UNESCO podkre?la, ?e 42% twórców opiera swoj? ocen? wiarygodno?ci tre?ci na wska?nikach popularno?ci, takich jak „polubienia” i „udost?pnienia”. Jeszcze bardziej alarmuj?ce jest to, ?e 21% udost?pnia tre?ci, kieruj?c si? wy??cznie zaufaniem do znajomych, którzy je wcze?niej rozpowszechnili.

Raport wykazuje tak?e krytyczne luki w znajomo?ci regulacji prawnych i mi?dzynarodowych standardów w?ród influencerów. Ponad po?owa z nich nie jest ?wiadoma podstawowych zasad dotycz?cych dezinformacji, co nara?a ich na problemy prawne oraz ryzyko zwi?zane z n?kaniem w sieci.

Paradoksalnie, wi?kszo?? twórców uwa?a, ?e promuje krytyczne my?lenie i kompetencje cyfrowe w?ród swoich odbiorców, mimo ?e tylko niewielki odsetek podejmuje rzeczywiste dzia?ania w celu weryfikacji faktów. Co wi?cej, tradycyjne media informacyjne, cho? specjalizuj? si? w dostarczaniu rzetelnych wiadomo?ci, s? wykorzystywane jako ?ród?o weryfikacji jedynie przez 36,9% badanych twórców.

UNESCO apeluje o intensyfikacj? szkole? dla twórców tre?ci cyfrowych, które pozwol? im lepiej radzi? sobie z wyzwaniami, takimi jak dezinformacja czy mowa nienawi?ci. Zdaniem organizacji, influencerzy odgrywaj? kluczow? rol? w kszta?towaniu opinii publicznej, a ich odpowiedzialno?? za jako?? przekazywanych informacji staje si? coraz bardziej istotna w erze cyfrowej.

Raport podkre?la równie? potencjalne konflikty interesów. Ponad po?owa influencerów anga?uje si? w tworzenie sponsorowanych tre?ci, co rodzi pytania o obiektywno?? prezentowanych przez nich informacji.

UNESCO ostrzega, ?e bez wsparcia w zakresie edukacji medialnej i narz?dzi do weryfikacji faktów, twórcy tre?ci cyfrowych mog? sta? si? nie?wiadomymi propagatorami dezinformacji, pog??biaj?c problemy w globalnym ekosystemie informacyjnym.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit