Innowacja w robieniu zakupów – wywiad z pomys?odawc? Coolomat

Rafa? Garszczy?ski
10 Min
coolomat

Rozmawiam z Marcinem Warzoch?, pomys?odawc? i wspó?za?o?ycielem innowacyjnej spó?ki, która wymy?li?a, produkuje i instaluje na ulicach polskich miast urz?dzenia nazywane coolomatami, zielone lodówki, do których mo?na od niedawna zamawia? zakupy ze sklepów internetowych.

Rafa? Garszczy?ski: Wiem, ?e historia powstania coolomatów jest równie niezwyk?a, jak te, które opowiadaj? w?a?ciciele najwi?kszych ?wiatowych koncernów. Sk?d pomys? i jaka droga zaprowadzi?a ci? do kierowania tak niezwyk?ym projektem?

Marcin WarzochaMarcin Warzocha: Przez wiele lat pracowa?em w korporacji i du?? cz??? ?ycia sp?dza?em w samolocie, poci?gu i samochodzie. Cz?sto wracaj?c z kolejnego kilkudniowego wyjazdu dostawa?em od ?ony sms’a z magicznym: „Marcin, kiedy b?dziesz wraca? zrób zakupy”. ?ona dostawy kurierem zamówi? nie mog?a, bo mia?a dosy? nieregularny tryb dnia, no wi?c zwykle w pi?tek po po?udniu, po ca?ym tygodniu nieobecno?ci w domu jecha?em po drodze na te zakupy. Wtedy zacz??em my?le? nad rozwi?zaniem, które pozwoli ?onie zrobi? zakupy online, a mnie odebra? te zakupy jad?c do domu. Prze?omem by? letni pobyt w ma?ej miejscowo?ci nad Adriatykiem, gdzie idealnie by?oby gdyby kto? nie tylko przywióz? zamówione zakupy, ale aby „to co?” utrzymywa?o zadan? temperatur? do czasu powrotu z pla?y do apartamentu. I tak to si? zacz??o.

RG: Z pozoru to bardzo prosty pomys?. Lodówka zamykana kodem stoj?ca w publicznym miejscu, do której klucz posiada kurier ze sklepu internetowego i unikalny kod w?a?ciciel zamówienia. Nie boicie si? skopiowania swojego pomys?u?

MW: Taka obawa jest zawsze, jak z ka?dym produktem, który wchodzi na rynek, ale to nie jest lodówka tylko kompleksowe rozwi?zanie, sk?adaj?ce si? z urz?dzenia, które musi dzia?a? w ka?dych warunkach atmosferycznych, systemów informatycznych zarz?dzaj?cych nie tylko samym urz?dzeniem, ale przede wszystkim procesami na linii sprzedawca – coolomat, czy definicji samych procesów, bo trzeba pami?ta?, ?e system dzia?a troch? inaczej ni? popularne paczkomaty. Wi?kszo?? naszych maszyn, stoj?cych w Warszawie to tzw. maszyny wspó?dzielone, czyli do ka?dej maszyny wielu dostawców mo?e dostarcza? swoje przesy?ki, a klient musi wiedzie? dok?adnie, kiedy nast?pi jego dostawa i kiedy powinien odebra? swoje zakupy. Systemy popularnych na ca?ym ?wiecie paczkomatów w wi?kszo?ci nie musz? obs?ugiwa? tylu procesów, bo dostawca jest zwykle jeden i klient odbiera paczk? po jej fizycznym dostarczeniu, a nie w konkretnym przedziale czasowym, który wybra?. ?ywno?? bardzo ró?ni si? od zwyk?ych przesy?ek, ?ywno?? musi by? zawsze dostarczona na termin i godzin? wybran? przez klienta, a nie kiedy firma kurierska zdo?a dostarczy? paczk? (np. do 2 dni).

IMG 6464

RG: Ale jednak to w?a?nie z t? lodówk? b?dzie mia? kontakt odbiorca zakupów.

MW: Nasz coolomat jest miejscem odbioru zakupów, ale w pierwszej kolejno?ci klient musi dokona? zakupów w sklepie internetowym wspó?pracuj?cym z nasz? firm?. W zdefiniowaniu koszyka zakupów, klient wybiera lokalizacj? coolomatu, która go interesuje, dat? i tzw. slot czasowy odbioru. Doba podzielona jest na kilka slotów czasowych i klient wybiera ten który go interesuje. Nasza firma musi zadba? równie? o instalacj? w dogodnych lokalizacjach dla klientów, prawid?ow? integracj? z platformami eCommerce klientów, czy takie wydaje si? prozaiczne rzeczy, jak dbanie o czysto?? maszyn. Wprowadzenie do u?ytku sieci maszyn jak? posiadamy w Warszawie, to jest ca?y projekt który trwa? ponad dwa lata, a jednym z elementów projektu by?o testowanie pierwszych maszyn w warunkach naturalnych przez okres kilkunastu miesi?cy.

Ad imageAd image

RG: Czyli coolomaty to jednak projekt IT i produkcja samych urz?dze? jest tylko cz??ci? ca?ego planu?

MW: Dok?adnie tak, cho? w samych urz?dzeniach te? jest sporo innowacji w zakresie ch?odzenia, gospodarowania energi? elektryczn?, komunikacji z naszymi serwerami i interfejsu u?ytkownika

RG: Jakie zalety ma dostawa do coolomatu dla klienta sklepu internetowego?

MW: W przypadku sklepów internetowych to klient wybiera miejsce odbioru i przedzia? czasowy odbioru. Klient nie musi czeka? w domu przez 2 godziny na kuriera, tylko np. wracaj?c z pracy odbiera zakupy w najbli?szym coolomacie. U nas zakupy czekaj? na klienta, a nie klient na zakupy. W przypadku firm cateringowych jest to gwarancja temperatury przechowywania. We?my np. firmy dostarczaj?ce zestawy posi?ków dietetycznych, które s? rozwo?one od 3 rano, aby wszystkie zosta?y rozwiezione do godziny powiedzmy 10:00. Kurier bardzo cz?sto nie dostarcza przesy?ki bezpo?rednio do r?k zamawiaj?cego tylko zostawia przed drzwiami domu, za p?otem itd. Nietrudno sobie wyobrazi?, co mo?e sta? si? z tak? przesy?k?, kiedy zacznie na ni? ?wieci? s?o?ce w lipcowy poranek, czy w zimie temperatura spadnie do -20 stopni nad ranem.

IMG 6467

RG: Je?li mam wi?c po drodze Wasz coolomat, to zyskuj? wygod? i nie musz? czeka? godzinami na kuriera. Co ze sklepem, w którym kupuj?, dlaczego on ma umo?liwia? dostaw? do coolomatów?

MW: Dok?adnie tak, to przesy?ka czeka na klienta, a nie klient czeka na przesy?k?, czyli jest to po prostu wygodna forma odbioru dla klienta. Jeszcze jedynym aspektem, który nale?y wzi?? pod uwag? jest czasami brak dost?pno?ci kurierów w najpopularniejszych godzinach odbioru.
Sklepy s? zainteresowane wspó?prac? z kilku powodów. Pierwszy to taki, ?e tak jak wcze?niej do eCommerce przeniós? si? handel elektronik?, produktami przemys?owymi, odzie??, tak teraz przychodzi kolej na ?ywno??. Sieci handlowe widz? zmieniaj?cy si? trend i inwestuj? w rozwój eCommerce, ale z drugiej strony szukaj? rozwi?za? poprawiaj?cych efektywno?? dostaw kurierskich, która w przypadku ?ywno?ci potrafi by? 2-3 krotnie ni?sza ni? w przypadku tradycyjnych przesy?ek. Wykorzystuj?c coolomaty kurier podje?d?aj?c pod jeden adres mo?e dostarczy? 5, 10 a nawet 15 przesy?ek jednorazowo, co przek?ada si? du?? oszcz?dno?? sprzedawcy. W ostatnim czasie coraz wi?kszym problemem jest równie? dost?pno?? pracowników, wykonuj?cych prac? kuriera, co równie? b?dzie powodowa?o optymalizacj? pracy tych, których sprzedawca ju? zatrudnia.

RG: Porozmawiajmy troch? o Waszych planach rozwojowych. To przede wszystkim zwi?kszenie liczby urz?dze? dost?pnych dla Klientów, ale te? ilo?? sklepów oferuj?cych tak? dostaw??

MW:  Na chwil? obecn? mamy 25 urz?dze? w Warszawie, do ko?ca listopada postawimy jeszcze 5. W pierwszym kwartale 2018 nie przewidujemy dodatkowych maszyn, musimy zape?ni? te które ju? b?d? funkcjonowa?. Je?eli statystyki dostaw b?d? zgodne z naszymi za?o?eniami w kolejnym kwartale uruchomimy produkcj? nowych maszyn, aby zwi?kszy? siatk? naszych urz?dze? na terenie Warszawy. W innych miastach b?dziemy ustawia? coolomaty po pozytywnej weryfikacji ca?ego modelu biznesowego, którego weryfikacja odbywa? si? b?dzie na terenie Warszawy.
Rozpocz?li?my z trzema dostawcami i s? to supermarket online Piotr i Pawe?, targ spo?ywczy Rano Zebrano i catering dietetyczny Fit Eat. W kolejnych tygodniach planujemy do??cza? nowych dostawców, prace integracyjne ju? trwaj?.

RG: A co z ekspansj? zagraniczn??

MW: Jeste?my w trakcie analizy niektórych rynków, na jednym z rynków rozpocz?li?my ju? poszukiwanie lokalizacji, oraz sprzedawców, którzy mogliby dostarcza? do naszych maszyn, ale jest jeszcze za wcze?nie, aby o tym szerzej mówi?.

RG: Pierwsze urz?dzenia stan??y w Warszawie niemal rok temu, teraz uruchamiacie na szersz? skal? dostawy z Piotra i Paw?a. Kiedy nast?pne sieci?

MW: Dostawy rozpocz?? Piotr i Pawe?, Rano Zebrano, oraz Fit Eat. Jeste?my w trakcie integracji systemów z kolejnymi sieciami i je?eli nic niespodziewanego si? nie wydarzy na przed ?wi?tami Bo?ego Narodzenia nowi dostawcy b?d? ju? dostarcza? swoje przesy?ki do coolomatów.

RG: Rozumiem, ?e dobre miejsce na coolomat to nie tylko stacja benzynowa, ale tak?e osiedle mieszkaniowe, gdzie du?o ludzi korzysta z porannych dostaw diet pude?kowych i wieczorem chce odebra? ?wie?e zakupy.

MW: Dok?adnie tak. Chcemy by? jak najbli?ej klienta, wi?c osiedla mieszkaniowe oraz stacje benzynowe przy g?ównych arteriach, którymi Warszawiacy je?d?? do pracy i wracaj? do domu. Mamy podpisane umowy ramowe z sieciami stacji paliw, natomiast w przypadku osiedli mieszkaniowych zwracaj? si? do nas deweloperzy, którzy chc?, aby na ich osiedlu znalaz? si? coolomat. Co ciekawe niektóre budynki wielorodzinne ju? na etapie projektu maj? przygotowywan? wn?k? w elewacji na coolomat. Cieszy nas to niezmiernie, ?e developerzy widz? potencja? w naszym rozwi?zaniu.

RG: ?ycz? wi?c sobie, ?eby gdzie? w pobli?u mojego domu stan?? coolomat, a Tobie, ?eby sie? ros?a, umo?liwiaj?c wygodne zakupy coraz wi?kszej liczbie konsumentów w ró?nych krajach.

MW: Dostajemy zg?oszenia od mieszka?ców Warszawy z pro?b? o ustawienie maszyny w okolicy ich miejsca zamieszkania. Ka?dorazowo starannie analizujemy potencja? takiego miejsca, wi?c kto wie?

Udostępnij