Instagram, WhatsApp i Spotify – k?opoty z przestojem

Klaudia Ciesielska
3 Min

W ostatnich dniach kilka najwi?kszych i najbardziej popularnych us?ug internetowych ucierpia?o z powodu nieplanowanych przerw w dzia?aniu. Brak dost?pu do aplikacji Instagram i WhatsApp, a tak?e serwisu muzycznego Spotify, rozw?cieczy? liczn? grup? u?ytkowników.

W dzisiejszym ?wiecie biznes online jest coraz silniej zobligowany do zapewnienia dost?pno?ci us?ug w trybie ci?g?ym, przez okr?g?y rok. Wspó?cze?ni konsumenci s? coraz lepiej wyedukowani w kwestii us?ug cyfrowych. Za po?rednictwem urz?dze? mobilnych mog? korzysta? z nich niemal wsz?dzie i dla wielu z nich sta?o si? to zupe?nie naturalne. Dlatego domagaj? si? nieprzerwanego dost?pu do ulubionych aplikacji, serwisów i us?ug. W?ród nich s? Instagram, WhatsApp i Spotify, z których w skali miesi?ca ??cznie korzystaj? blisko dwa miliardy u?ytkowników. Tak?e ró?ne ga??zie biznesu ch?tnie wykorzystuj? dzia?aj?ce w czasie rzeczywistym platformy us?ug cyfrowych. Na przyk?ad do tego, by dotrze? do klientów z przekazem reklamowym oraz innymi tre?ciami – informacyjnymi, rozrywkowymi czy edukacyjnymi. St?d równie? oczekiwania ?wiata biznesu s? takie, by te popularne aplikacje dzia?a?y non stop.

Cho? kliku czy kilkunastogodzinne przestoje mog? wydawa? si? krótkotrwa?e, ich konsekwencje zazwyczaj okazuj? si? bardzo kosztowne, zarówno w wymiarze finansowym, jak te? wizerunkowym. Z opublikowanego niedawno opracowania Veeam Availability Report 2017 wiemy, ?e nieplanowane przestoje w obszarze IT kosztuj? du?e przedsi?biorstwo ?rednio 21,8 mln dol. rocznie. Niemniej istotny jest uszczerbek na reputacji, który trudno oszacowa? w kategoriach czysto pieni??nych. Przerwy w dost?pno?ci us?ug skutkuj? tym, ?e niemal po?owa badanych przedsi?biorstw traci zaufanie klientów. Jednocze?nie 40 proc. firm przyznaje, ?e awarie nadw?tlaj? wizerunek marki, co negatywnie wp?ywa nie tylko na jej postrzeganie ale te? zdolno?? do utrzymania klientów – mówi Tomasz Krajewski, Veeam Software

Przyczyny i konsekwencje

Instagram, WhatsApp i Spotify opieraj? swoje dzia?anie na wysoce skalowalnych i w du?ej mierze odpornych na b??dy mikrous?ugach. System ten nie jest jednak ca?kowicie odporny na zak?ócenia skutkuj?ce nieplanowanymi przerwami w pracy. Przestoje pokazuj? wr?cz, ?e nawet najlepsze systemy IT, zarz?dzane przez najwi?ksze firmy, mog? ucierpie? z powodu awarii. Niezale?nie od tego, jak skalowalna, odporna i rozproszona jest architektura systemu, wszystko, co jest oparte na oprogramowaniu mo?e potencjalnie odmówi? dzia?ania.

Maj?c na uwadze wspomniane incydenty, nieodzowne dzi? jest, aby przedsi?biorstwa bez wzgl?du na sektor i skal? dzia?alno?ci dysponowa?y planem gwarantowania sta?ej dost?pno?ci us?ug oraz ochrony i awaryjnego odzyskiwania danych. Jak pokaza?a natychmiastowa reakcja u?ytkowników, którzy za po?rednictwem Twittera masowo skar?yli si? na przestoje w dzia?aniu aplikacji, obecnie zdolno?? do utrzymania ci?g?ej dost?pno?ci us?ug w du?ym stopniu decyduje o reputacji firmy.

 

Udostępnij
Redaktor Brandsit