60% przedsi?biorstw nie ma mo?liwo?ci ?ledzenia przep?ywów w ?a?cuchu dostaw z wyj?tkiem kontroli wymiany towarów ze swoimi g?ównymi dostawcami (Tier 1). Tymczasem przysz?o?? przemys?u zale?y od umiej?tnego po??czenia operacji na poziomie lokalnym i globalnym, które wspiera inteligentne zarz?dzanie produkcj? i cyklem ?ycia produktu. Jednak funkcjonuj?ce wed?ug przestarza?ych zasad operacyjnych i nap?dzane obawami o koszty, globalne przedsi?biorstwa sta?y si? dzi? tak rozproszone i z?o?one, ?e zarz?dzanie nimi sta?o si? bardzo trudne, pozostawiaj?c je bardziej podatnymi na problemy obni?aj?ce ich konkurencyjno??. Chc?c uwolni? potencja? idei Przemys?u 4.0, potrzebna jest zaawansowana integracja cyfrowa w sektorze produkcyjno-logistycznym, która b?dzie mo?liwa przy wykorzystaniu mo?liwo?ci sieci 5G – zauwa?aj? eksperci firmy Ericsson w najnowszym Mobility Report.
60% kadry kierowniczej firm produkcyjnych nie posiada mo?liwo?ci ?ledzenia przep?ywów w ?a?cuchu dostaw poza dostawcami tzw. poziomu 1. Przemys? motoryzacyjny jest przyk?adem, który ilustruje z?o?ono?? tego problemu. Istnieje ?rednio 250 dostawców tzw. 1 poziomu, rozszerzaj?c do 850 dla najwi?kszych producentów. Jednak liczba niewidocznych dostawców poziomu 2+ wynosi 18 000. Z kolei wed?ug Organizacji Wspó?pracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), wiele firm z sektora MSP z trudem ??czy si? z globalnymi korporacjami, a wi?kszo?? z nich nie dostarcza produktów i us?ug poza rynek lokalny. Obni?aj?c bariery na rynkach ?wiatowych i wzmacniaj?c specjalizacj?, krajowe M?P mog? powi?kszy? swoj? pul? nabywców, zwi?kszaj?c eksport, a tym samym wspieraj?c wzrost krajowego PKB.
„Wiele M?P nie posiada kompetencji i zdolno?ci inwestycyjnych koniecznych do wdro?enia rozwi?za? dla przemys?u 4.0. Chodzi o IIoT, zaawansowan? automatyk?, AR i utrzymanie predykcyjne, które s? niezb?dne do pe?nego wykorzystania tych zdolno?ci. Z drugiej strony, przed przedsi?biorstwami wielonarodowymi stoj? wyzwania zwi?zane z zarz?dzaniem i popraw? ich ?a?cuchów warto?ci, poniewa? rzadko s? one prawdziwie scentralizowane lub fachowo koordynowane” – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.
Obni?anie barier dla wzajemnych po??cze?
Zaawansowana wspó?praca w globalnym ?a?cuchu dostaw b?dzie zale?a?a od funkcjonowania wysokowydajnych sieci komunikacyjnych o wszechobecnym zasi?gu, a takie perspektywy s? mo?liwe dopiero wraz z popularyzacj? sieci pi?tej generacji. Ericsson przewiduje w Mobility Report, ?e w 2025 roku do internetu zostanie pod??czonych prawie 27 miliardów urz?dze? (IoT), z czego blisko 7 miliardów b?dzie opartych na technologii mobilnej. ??czno?? mobilna w technologii 5G mo?e zaspokaja? potrzeby lokalne i globalne przedsi?biorstw, ale nale?y obni?y? bariery przyj?cia, niezale?nie od tego, czy s? one techniczne, ekonomiczne czy organizacyjne.
„Jednym ze sposobów jest oferowanie M?P prostszych, pakietowych rozwi?za? w zakresie ??czno?ci, a nawet prywatno-publicznych sieci hybrydowych dla firm mi?dzynarodowych. Aby przyspieszy? przekszta?cenia w przemy?le przedsi?biorstw 4.0, ustanawia si? centra doskona?o?ci w celu testowania nowej infrastruktury w ?rodowiskach wspó?pracy, w których dost?pne s? kompetencje w zakresie nowych technologii, jak np. S5 – Akcelerator Technologii 5G ?ódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej czy te? sie? badawcza 5G na Politechnice ?ódzkiej” – mówi ekspert firmy Ericsson.
„Dzi?ki technologii 5G mo?emy jako strefa zyska? przewag? konkurencyjn? oraz dodatkow? zach?t? inwestycyjn? dla przedsi?biorców w szczególno?ci nakierowanych na Przemys? 4.0. Udzia? w akceleratorze S5 to dla startupów mo?liwo?? testowania rozwi?za? poprzez m.in. dost?p do infrastruktury 5G oraz firm produkcyjnych, co oznacza implementacj? akcelerowanych produktów w realnych warunkach infrastrukturalnych, biznesowych i produkcyjnych. Program stwarza mo?liwo?? pracy na ?ywym organizmie: instalowanie urz?dze? przy liniach produkcyjnych, na pojazdach czy w halach magazynowych wybranych partnerów, prac? z realnymi danymi, a nawet dzia?ania z klientem ko?cowym — wyja?nia Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes ?SSE S.A.
W celu rozwini?cia prawdziwej elastyczno?ci w ?a?cuchu warto?ci, kryteria dostaw, produkcji i dzia?alno?ci gospodarczej musz? zosta? dostosowane poprzez integracj? systemów. Jest to jedyny sposób na zapewnienie inteligentnych i zaawansowanych operacji. W praktyce ta zmiana w modelu operacyjnym przedsi?biorstwa oznacza równie? odej?cie od liniowego, sekwencyjnego postrzegania ?a?cuchów dostaw i warto?ci na rzecz wzajemnie powi?zanego cyberfizycznego systemu s?u??cego lepszemu zarz?dzaniu i podejmowaniu decyzji dotycz?cych wszystkich czynników zwi?zanych z wk?adem i wynikami.
Integracja cyfrowa – nowy bran?owy wzorzec jako?ciowy
„Proces inteligentnej produkcji sk?ada si? z czterech odr?bnych faz: ??czenia urz?dze? na miejscu, ??czenia linii na hali produkcyjnej, ??czenia i digitalizacji ca?ej fabryki, a wreszcie tworzenia “sieci fabryk”. W przesz?o?ci firmy mi?dzynarodowe poprawi?y swoj? pozycj? w ?a?cuchu warto?ci poprzez przej?cia i fuzje innych przedsi?biorstw i dostawców. Id?c dalej, “integracja cyfrowa” mo?e sta? si? nowym wzorcem konkurencyjno?ci. Zamiast rozwija? si? poprzez bezpo?redni? w?asno?? i ryzykowa? nadmiern? rozbudow?, powi?zane ze sob? przedsi?biorstwa mog? po??czy? si? w sie? w celu prowadzenia bardziej inteligentnej dzia?alno?ci” – t?umaczy Marcin Sugak.
W wielu przypadkach nawet 80 procent kosztów ?a?cucha dostaw zale?y od lokalizacji zak?adów i przep?ywu materia?ów i produktów pomi?dzy tymi zak?adami. Mo?liwo?? ?ledzenia pod??czonych aktywów i wymiany informacji w czasie rzeczywistym w sieci 5G oraz dynamiki mapowania dostawców, dystrybutorów i nabywców mo?e znacznie ograniczy? ryzyko. W ten sposób zdigitalizowana sie? dostaw b?dzie decydowa? o przewadze konkurencyjnej, szczególnie w coraz bardziej z?o?onym globalnym ?rodowisku biznesowym.
Nowe technologie zawsze nap?dza?y fale globalizacji. Przemys? 4.0 w erze ??czno?ci 5G mo?e sprawi?, ?e przedsi?biorstwa po??czone w sie? b?d? mog?y prowadzi? bardziej inteligentn? wspó?prac? transgraniczn?, przyczyniaj?c si? do rozwoju bardziej integracyjnego i wzajemnie powi?zanego ?wiata.
https://www.weforum.org/agenda/2020/09/4-ways-industry-make-supply-chains-sustainable