Integrujmy! Ten trend nie bez powodu staje si? coraz silniejszy w rozmaitych bran?ach i obszarach biznesu. Je?li wiele us?ug ??czy si? ze sob? w jednym systemie, przewa?nie przek?ada si? to na oszcz?dno?ci – czasu i pieni?dzy.
Mened?erowie, prezesi, w?a?ciciele firm – kiedy my?l? o ograniczaniu kosztów, zazwyczaj koncentruj? si? dos?ownie na ni?szych cenach. Zakup ta?szych materia?ów, umowa z ta?sz? firm? transportow?, czy te? ni?szy czynsz za magazyn – to oczywiste przyk?ady oszcz?dno?ci. Niestety, gdy priorytetem staje si? cena, straci? mo?e na tym jako?? produktów czy us?ug.
Ale obni?anie kosztów mo?e wynika? równie? z zupe?nie innych decyzji, które na dodatek mog? jeszcze poprawia? szybko?? i jako?? obs?ugi klienta. Nie do??, ?e koszty spadn?, to jeszcze zadowolenie klientów i co za tym idzie, sprzeda?, wzro?nie.
Jak to mo?liwe? Odpowied? stanowi integracja – cho?by integracja procesów logistycznych. Brzmi to bardzo fachowo, w praktyce oznacza jednak po??czenie ze sob? poszczególnych etapów przemieszczania towarów – od producenta, do klienta ko?cowego (konsumenta) w jeden system.
Integracja od strony sklepu internetowego
Z punktu widzenia sklepu internetowego, integracja logistyki to przede wszystkim uproszczenie ca?ej sprzeda?y.
– Sklep zamawia u swojego dostawcy towar, który dostarczany jest do magazynu firmy logistycznej. W tym momencie status produktu w e-sklepie mo?na ju? zmieni? na „dost?pny” – mówi Urszula R?bkowska z firmy logistycznej XBS Group. – Po otrzymaniu zamówienia, sklep przekazuje je do realizacji, a operator logistyczny zajmuje si? ju? pakowaniem i wysy?k? towaru bezpo?rednio do klienta – dodaje.
Ca?y proces mo?e wydawa? si? podobny do dropshippingu, gdzie sklep sprzedaje towary bezpo?rednio z hurtowni, z któr? wspó?pracuje. Tyle, ?e w takim uk?adzie sklep pe?ni niejako funkcj? podwykonawcy dla hurtowni. W przypadku outsourcingu relacja wygl?da zupe?nie inaczej – to operator logistyczny wykonuje zadania na zlecenie e-sklepu i przed sklepem odpowiada za jako?? zrealizowanych us?ug.
Niezwykle wa?n? kwesti? z punktu widzenia sklepu jest tak?e sprawna obs?uga zwrotów. Konsument ma prawo zrezygnowa? z zakupu dokonanego przez internet w ci?gu 14 dni od zakupu. W przypadku wspó?pracy sklepu z operatorem logistycznym, konsument wysy?a zwracany towar do centrum magazynowego. Zwrot, który przychodzi do magazynu, podlega kontroli oraz weryfikacji zgodnie z wytycznymi e-sklepu. Zasady mog? okre?la? np. w jakich sytuacjach towar ma trafi? do dalszej sprzeda?y, w jakich do naprawy, a kiedy ma zosta? zutylizowany.
Warto podkre?li?, ?e outsourcing us?ug logistycznych nie zawsze oznacza taki sam zakres wspó?pracy. Np. przesy?ki mo?na obj?? gwarancj? godzinow? – w takim przypadku musz? dotrze? do adresata przed konkretn? godzin?. Dost?pne jest tak?e dodatkowe ubezpieczenie przesy?ki. Ale nie tylko. Wspó?praca mo?e obejmowa? tworzenie zestawów prezentowych z konkretnych produktów, dodawanie ulotek lub gratisów do przesy?ek, a nawet wystawianie faktur w imieniu sklepu. A ?e dzieje si? to w ramach jednego systemu, wszystko odbywa si? szybko i bez generowania niepotrzebnych kosztów.
Integracja od strony firmy logistycznej
Sercem ca?ego procesu integracji ?a?cuchów dostaw jest odpowiednie oprogramowanie, w tym WMS – Warehouse Management System. Gdy produkt zostanie sprzedany, zamówienia s? kompletowane i konsolidowane z uwzgl?dnieniem wybranego rodzaju transportu oraz kierunku dostawy, co ma szczególnie du?e znaczenie podczas realizacji us?ug dla sklepów internetowych.
Programy stosowane w logistyce pozwalaj? uzyska? pe?n? kontrol? nad zamówieniami – co oznacza zarówno dost?p do aktualnych informacji na temat tego ile jakich produktów znajduje si? w magazynie, jak i sprawne sterowanie ruchem (np. optymalnym wykorzystaniem wózków wid?owych). Dzi?ki skomplikowanym algorytmom, nowoczesne programy umo?liwiaj? tak?e prognozowanie sprzeda?y i co za tym idzie, rotacji towarów.
Obecnie firmy logistyczne odchodz? od systemów zamkni?tych, na rzecz responsywnych platform komunikacyjnych. W takim systemie zintegrowane s? ze sob? rozmaite dane, a dzi?ki chmurze (cloud computing), zarówno dost?p do nich, jak i mo?liwo?ci wykonywania zlece? staj? si? banalnie proste.
– Pracownicy sklepów internetowych mog? sk?ada? zamówienia na produkty znajduj?ce si? w naszych magazynach m.in. przez aplikacj? na komputerze lub w smartfonie – mówi Urszula R?bkowska. – W systemie mo?na znale?? zdj?cia, komentarze, dane logistyczne, czy statusy dor?cze?. W dodatku wszystkie te dane prezentowane s? w sposób czytelny i estetyczny. Kiedy mowa o adresach, w systemie dost?pne s? mapy. Gdy wa?ny jest przebieg procesu, do dyspozycji jest o? czasu – wyja?nia.
Sk?d te oszcz?dno?ci?
Oszcz?dno?ci wynikaj? z faktu, ?e wszystkie produkty z danego e-sklepu znajduj? si? w jednym magazynie, a wi?kszo?? us?ug jest realizowana prze firm? logistyczn?. Nie ma wi?c potrzeby przekazywania towaru pomi?dzy ró?nymi podmiotami, ani te? u?ywania wielu programów od rozmaitych dostawców do obs?ugi przep?ywu tych samych produktów.
– Z naszych analiz wynika, ?e dzi?ki integracji ?a?cucha dostaw klienci zmniejszaj? koszty obs?ugi ?rednio o 30%. Mówi?c w skrócie, dzi?ki odpowiedniej analizie popytu dopasowujemy stany magazynowe do zapotrzebowania, zapewniamy lepsz? rotacj? produktów, a tak?e generujemy mniej odpadów. Z kolei automatyzuj?c procesy biznesowe, u?atwiamy kontrol? wydatków – mówi Urszula R?bkowska.
Problemem wielu firm jest nieodpowiednie zarz?dzanie zapasami. Nieprzemy?lane zakupy zbyt du?ych ilo?ci towarów sprawiaj?, ?e koszty magazynowania rosn?. Tymczasem zapasy zawsze nale?y utrzymywa? na minimalnym poziomie, jaki jest niezb?dny do sprawnej realizacji bie??cych zamówie?. Dzi?ki jednemu magazynowi oraz integracji procesów w jednym systemie informatycznym jest to du?o ?atwiejsze. Firma XBS Group nie raz przeprowadza?a, wraz ze swoimi klientami, wielkie sprz?tanie magazynów – czasem prowadzi?o to do zredukowania zapasów nawet o 50%.
W przypadku e-commerce warto równie? pami?ta? o integracji systemu logistycznego z systemami zewn?trznymi. Mo?e ona obejmowa? zarówno integracj? z platformami zakupowymi (np. Allegro), jak z oprogramowaniem firm kurierskich. Dzi?ki temu sklep mo?e mie? na bie??co aktualne informacje o tym, gdzie znajduje si? ka?dy z jego produktów podczas ca?ej drogi – od producenta lub hurtowni, przez magazynowanie, a? do momentu odbioru paczki przez konsumenta. A je?li klient zwraca towar lub wysy?a do naprawy w ramach gwarancji, ?ledzenie towaru mo?e mie? swój ci?g dalszy.