Inwestycje w AI w marketingu: Boom czy ba?ka? Analiza raportu Gartnera

Klaudia Ciesielska
3 Min

Wed?ug najnowszej ankiety przeprowadzonej przez firm? badawcz? Gartner, Inc., 63% liderów marketingu planuje zainwestowa? w generatywn? sztuczn? inteligencj? (GAI) w ci?gu najbli?szych dwóch lat. Czy to oznacza, ?e generatywna sztuczna inteligencja jest nowym eldorado dla marketerów, czy mo?e jest to tylko kolejna modna fala, która nie przyniesie oczekiwanych rezultatów?

Obietnice i wyzwania generatywnej sztucznej inteligencji

Ankieta Gartnera, przeprowadzona w maju i czerwcu 2023 r. w?ród 405 liderów marketingu, pokaza?a, ?e 56% respondentów widzi w GAI wi?cej korzy?ci ni? ryzyka. Benjamin Bloom, wiceprezes analityk w dziale marketingu firmy Gartner, zauwa?a, ?e “istnieje wyra?ne napi?cie mi?dzy ch?ci? zwi?kszenia inwestycji w obecne technologie a przeniesieniem zasobów na przysz?e zastosowania GAI”.

Spadek wykorzystania martech

Badanie ujawni?o równie? niepokoj?cy trend: wykorzystanie ogólnych mo?liwo?ci technologii marketingowych (martech) spad?o do zaledwie 33% w 2023 r., kontynuuj?c spadek z 42% w 2022 r. i 58% w 2020 r. Organizacje wydaj? obecnie 25,4% swojego bud?etu marketingowego na technologie, co w kontek?cie niskiego wykorzystania martech stawia pod znakiem zapytania efektywno?? tych inwestycji.

Optymalizacja kosztów vs. inwestycje w innowacje

W obliczu spadaj?cego wykorzystania martech, presja na optymalizacj? kosztów staje si? nieunikniona. Tymczasem tylko 11% respondentów zg?osi?o zwi?kszenie wykorzystania technologii marketingowych o ponad 10% w 2023 r. w porównaniu do roku poprzedniego. Z?o?ono?? obecnego ekosystemu, wyzwania zwi?zane z danymi klientów i nieelastyczne zarz?dzanie s? najcz??ciej wymienianymi przeszkodami.

Rekomendacje dla CMO

Benjamin Bloom podkre?la, ?e “CMO powinni naciska? na zespo?y martech, aby znalaz?y mo?liwo?ci uproszczenia”. Wyci?cie niedostatecznie wykorzystywanej technologii mo?e równie? pozwoli? na zachowanie cz??ci “suchego proszku” do zastosowa? transformacyjnych, które nie s? jeszcze powszechnie dost?pne.

Generatywna sztuczna inteligencja wydaje si? obiecuj?c? dziedzin? dla inwestycji w marketing, ale jak pokazuje badanie Gartnera, nie jest wolna od wyzwa?. Ostateczny sukces zale?y od umiej?tno?ci zespo?ów marketingowych w zrozumieniu i wykorzystaniu tej technologii w kontek?cie swoich unikalnych potrzeb i ogranicze?.

Czy generatywna sztuczna inteligencja stanie si? kluczowym elementem przysz?o?ci marketingu, czy te? oka?e si? kolejnym przelotnym trendem?Zobaczymy, ale jedno jest pewne: dla liderów marketingu, którzy s? gotowi zrozumie? i wykorzysta? jej potencja?, przysz?o?? wygl?da obiecuj?co.

Udostępnij
Redaktor Brandsit