Zaanga?owana spo?eczno?? wokó? marki w?asnej jest istotna przy budowie wizerunku firmy, który z kolei wp?ywa na kszta?towanie decyzji zakupowych w?ród odbiorców. Nawi?zywanie interakcji i budowanie wi?zi z fanami w social mediach powinno by? wi?c dla nas podstawowym celem prowadzonego przez nas fanpage’a.
Jak wi?c zdoby? lojalnych fanów na Facebooku, którzy b?d? lajkowali, komentowali i udost?pniali nasze posty?
Krok 1: Zoptymalizuj swoje dzia?ania
- Grupa docelowa
Na pocz?tku warto przeanalizowa? grup? docelow? i pozna? jej reprezentantów. Pomocne w tym b?d? statystyki na Facebooku i narz?dzia do analizy zachowa? fanów (np. Sotrender). W?ród naszych odbiorców mog? pojawi? si? ró?ne osoby, maj?ce odmienne oczekiwania i potrzeby komunikacyjne. Planuj?c dzia?ania w social mediach, musimy wi?c pami?ta? o personalizacji tre?ci. Warto zastanowi? si? wcze?niej nad tym, na jakie informacje licz? nasi fani i dobiera? tre?ci w interesuj?cy dla nich sposób. - Godzina zamieszczania postów
W statystykach sprawd? równie? godziny, w których na Twoim fanpage’u jest najwi?kszy ruch. Zapewne b?dzie to przedzia? mi?dzy godzin? 18 a 21. Wtedy wi?kszo?? osób jest ju? po szkole, uczelni czy te? pracy i relaksuje si? w domu z telefonem w d?oni lub przed komputerem. Z drugiej strony równie wielu z nas zagl?da na Facebooka zaraz po przebudzeniu. Wiedz?c to mo?emy zaplanowa? posty mi?dzy 7 a 9 rano. Dzi?ki temu mamy du?e szanse na to, ?e wpis b?dzie zyskiwa? polubienia i komentarze przez ca?y dzie?! - D?ugo?? postów
Pisz krótko i konkretnie – d?ugo?? postów ma znaczenie, dlatego najlepiej ograniczy? si? do 240 znaków. Wyj?tkiem s? profile eksperckie, na których fani przede wszystkim oczekuj? merytorycznych, edukacyjnych i szczegó?owych informacji w danym temacie. Wówczas ?mia?o mo?ecie pozwoli? sobie na wi?cej tre?ci. Pami?tajcie jednak, by tekst nie by? nu??cy, a poszczególne sekcje tekstu by?y oddzielone specjalnymi znakami. - Post + grafika + link
W tek?cie liczy si? czytelno??, wi?c dobrze sprawdz? si? wszelkiego rodzaju wypunktowania, które przykuwaj? uwag? i oczywi?cie pytania, które pobudzaj? fanów do dyskusji.
Sama tre?? mo?e jednak nie przyci?ga? uwagi odbiorców dostatecznie, dlatego postaw na dobr? grafik?! Najlepiej sprawdzi si? taka o rozdzielczo?ci 1200×627px.
Linki, a dok?adnie klikni?cia w nie, s? dla serwisu Facebook jednym z wa?niejszych przejawów zaanga?owania u?ytkowników je?li chodzi o tre??. Mo?esz, wi?c zamieszcza? linki ze stron o podobnej tematyce do Twojej. Je?li sam za? prowadzisz bloga lub stron? www, na której cz?sto pojawiaj? si? nowe wpisy, zach?? fanów do jej odwiedzania ?eby zach?ci? do wykonania akcji, potrzebujesz w po?cie wezwania do dzia?ania np. „Przeczytaj”, „Dowiedz si? wi?cej”, „Zobacz” itp. W opisie linku nie zapomnij wi?c o Call to action (CTA), który przeniesie u?ytkownika do miejsca docelowego. - Rozmawiaj z fanami i ich doceniaj
Bardzo istotne jest podtrzymywanie rozmów pod postami, odpowiadanie na komentarze, dopytywanie si?. Staraj si? odpowiada? jak najszybciej, nie tylko klikaj?c „lubi? to”. Pami?taj, ?e je?li Twój post jest wyj?tkowo anga?uj?cy mo?esz wykorzysta? jego potencja?. Mo?esz wypromowa? go w?ród odpowiednio stargetowanej grupy przez Facebook Ads. To rozwi?zanie daje Ci ogromn? szans? na zdobycie zasi?gu w?ród nowych obserwatorów, którzy z pewno?ci? te? b?d? chcieli si? zaanga?owa? daj?c swoje lajki i komentarze.
Krok 2: Zastosuj interesuj?ce typy wpisów:
- G?osowanie reakcjami
By uzyska? interakcj? z fanami cz?stym sposobem jest g?osowanie reakcjami oraz zadawanie pyta?. Warto pami?ta? o wyborze tych tematów, które b?d? dotyczy?y wi?kszo?ci fanów. Najbardziej o?ywione dyskusje wywo?uje zestawianie ze sob? kluczowych kwestii, które poruszaj? odbiorców. Warto doda?, ?e za pomoc? postów tego typu mo?emy lepiej pozna? preferencje naszych odbiorców, ale równie? pokaza? si? w roli eksperta. - Graficzne zagadki
Element tajemnicy mo?e skutecznie przyku? uwag? odbiorcy i spowodowa?, ?e zostanie z nami na d?u?ej. To z kolei stwarza du?? szans? na interakcj?. Poprzez prost? zabaw? mo?emy w g?owach fanów utrwali? informacje dotycz?ce naszej marki, us?ug, artyku?ów. - Wieloznaczno??
Gra s?ów bywa kluczem do sukcesu! W reklamie do?? powszechne jest po??czenie ciekawej koncepcji marketingowej z zabaw? s?owem. Slogany reklamowe wykorzystuj? przeró?ne zwi?zki frazeologicznie, w taki sposób by zdziwi? i wywo?a? reakcj? u odbiorców. Reakcj? mo?e by? zakup, zmiana nawyków lub refleksja nad danym zjawiskiem. Idealnym przyk?adem s? okraszone humorem reklamy ?ubra ?
My?limy, ?e takie rozwi?zanie równie? Tobie przyniesie ?wietne efekty (oczywi?cie w postaci wi?kszego zaanga?owania fanów, którzy z ochot? zostawi? po sobie ?lad) - Posty „tu i teraz”
RTM czyli real time marketing to nic innego jak reagowanie na wydarzenia, które s? obecnie na czasie. Spore zainteresowanie licznej grupy warto wykorzysta? w kreatywny sposób i nawi?zywa? do nich w swojej komunikacji. Cz?sto po??czenie dwóch odmiennych bran?y daje ciekawe efekty w postaci poruszaj?cej dyskusji. Wykorzystuj?c ten trik, Twoja marka z pewno?ci? zostanie zapami?tana jako ta ?ledz?ca bie??ce trendy. - Inspiracje
Contentem zawsze sprawdzaj?cym si? w?ród odbiorców s? tzw. inspiracje. Nawet najmniej zaanga?owani obserwatorzy ch?tnie komentuj? takie posty. Jest to bardzo uniwersalne rozwi?zanie poniewa? niemal w ka?dej bran?y mo?emy inspirowa? swoich fanów atrakcyjnymi obrazami. Warto pami?ta?, ?e inspirowa? mo?emy nie tylko do patrzenia i podziwiania, ale tak?e do dzia?ania, podrzucaj?c np. proste porady czy wskazówki. Takie tre?ci stanowi? warto?? dodan? i uzupe?nienie komunikacji. Dzi?ki temu fani b?d? ch?tnie zagl?dali na nasz fanpage, aby pozna? nowe tipy i wprowadza? do swojego ?ycia. A czy nie o tym w?a?nie marka marzy? Aby mie? realny wp?yw na zachowania i by? obecna w ?yciu swoich klientów?
Krok 3: Sku? konkursami i promocjami
Konkursy z nagrodami, promocje i bonusy
Konkursy s? jedn? z najlepszych metod na uaktywnienie grupy. Wiele osób bierze w nich udzia? bez wzgl?du na to czy nagrody, które mo?na wygra? s? warto?ciowe, czy stanowi? jedynie symboliczny upominek. Dzi?ki konkursom fani zaczynaj? anga?owa? si? w dyskusj?, licznie dodaj? komentarze i ch?tnie zostawiaj? polubienia.
Dodatkowo wprowadzenie promocji czy bonusów dost?pnych tylko na danym profilu spowoduje, ?e osoby nas obserwuj?ce poczuj? si? przede wszystkim docenione i wyj?tkowe.
Du?e zaanga?owanie na fanpage’u to nie tylko satysfakcja dla autora postów, ale przede wszystkim dla fanów, którzy staj? si? z roku na rok bardziej ?wiadomi i wymagaj?cy.