Nowe technologie, w tym rozwi?zania digital signage, zmieni? sklepy i sposób robienia zakupów o 180 stopni. Kasy i stoj?cy za nimi sprzedawcy czy papierowe etykiety znikn?. Zast?pi? je samoobs?ugowe kioski i elektroniczne ceny. B?dziemy mogli te? zapomnie? o kolejkach do przymierzalni, poniewa? wi?kszo?? ubra? b?dzie mo?na mierzy? w wirtualnym lustrze. M4B przygotowa?a zestawienie TOP5 technologii sklepowych, z których ju? korzystaj? lub nied?ugo b?d? korzysta? klienci.
Prawie 80% sprzedawców uwa?a zintegrowanie sprzeda?y i obs?ugi klienta w sklepie stacjonarnym ze sklepem internetowym za istotne dla rozwoju ich biznesu, wynika z raportu „Zebra 2017 Retail Vision Study”. Szybko bowiem okaza?o si?, wbrew pocz?tkowym obawom, ?e oba kana?y sprzeda?y tzn. tradycyjny i online, mog? si? ?wietnie uzupe?nia?, je?li dba si? o ich równomierny rozwój. Dlatego tak istotna jest cyfryzacja sklepów stacjonarnych i wprowadzanie rozwi?za? technologicznych wspieraj?cych sprzeda?. Dzi?ki nim zyskuj? dwie strony – sprzedawcy zwi?kszaj? obroty oraz mog? lepiej pozna? preferencje i zwyczaje zakupowe odbiorców ich produktów i us?ug. Klienci natomiast oszcz?dzaj? czas i otrzymuj? spersonalizowan? ofert? – mówi Jaros?aw Le?niewski, Prezes Zarz?du M4B S.A.
TOP1: kioski samoobs?ugowe
Walory u?ytkowe i mnogo?? zastosowa? sprawiaj?, i? jest to obecnie najbardziej praktyczna i najszybciej wdra?ana technologia. Kioski to najcz??ciej ekrany dotykowe, pe?ni?ce jednocze?nie rol? punktu informacyjnego i cyfrowego sprzedawcy. S? ju? stosowane w wybranych sieciach restauracyjnych, a za chwil? zobaczymy je mi?dzy innymi w salonach odzie?owych. Dzi?ki nim klient mo?e sprawdzi? ceny oraz dost?pno?? wybranego produktu, samodzielnie z?o?y? zamówienie i je bezgotówkowo op?aci?. Kioski odci??aj? kolejki w godzinach szczytu i pozwalaj? na przyj?cie wi?kszej liczby zamówie?, a d?ugookresowo przyczyniaj? si? do zmniejszenie kosztów. Klienci korzystaj?cy z tego rozwi?zania oszcz?dzaj? czas i nie musz? czeka?, a? kto? z obs?ugi klienta b?dzie akurat wolny, ?eby odpowiedzie? na ich pytania.
TOP2: elektroniczne etykiety
Etykieta elektroniczna to ma?y wy?wietlacz, który na pó?ce zast?puje tradycyjn? metk? z cen? i kodem kreskowym. Jego zastosowanie u?atwia prac? sprzedawcom i zwi?ksza ich wydajno??, poniewa? nie musz? traci? czasu na r?czne zmiany cen czy liczenie, ile produktów z danej serii pozosta?o na pó?ce. Wszystko dzieje si? automatycznie. Etykiety elektroniczne podnosz? tak?e wiarygodno?? sklepu w oczach klientów, poniewa? chroni? przed b??dnym oznaczeniem cen lub ich brakiem.
TOP3: wirtualne przymierzalnie
Wirtualne przymierzalnie, znane tak?e jako inteligentne lustra, maj? upro?ci? i przyspieszy? proces zakupu ubra?. Klient staj?c przed takim lustrem zostaje zeskanowany pod k?tem wzrostu, wymiarów i wygl?du. Po chwili na ekranie pojawia si? gotowe, wirtualne odbicie jego postaci, które mo?na dowolnie przebiera?. Dzi?ki technologii Kinnect, klient ruchem d?oni zmienia ubrania, ich kolory czy rozmiary i tworzy w?asne stylizacje. Je?li zdecyduje si? na które? z ubra?, lustro wska?e mu, w którym miejscu sklepu je znajdzie. Wówczas tylko od klienta zale?y, czy zaufa w pe?ni wirtualnemu odbiciu i dokona zakupu od razu, czy najpierw uda si? do tradycyjnej przymierzalni. Oprócz ubra? w ten sposób mo?na testowa? równie? kosmetyki do makija?u, farby do w?osów czy lakiery do paznokci.
Inteligentne lustro nie musi sta? w butiku. Równie dobrze sprawdza si? na korytarzu centrum handlowego w roli interaktywnego wabika, wy?wietlaj?cego najciekawsze produkty np. okulary. Klient, który zatrzyma si? naprzeciw lustra mo?e te okulary wirtualnie przymierzy?. Je?li si? jej spodobaj?, lustro poka?e jak doj?? do tego salonu optycznego, zaoferuje rabat czy spyta o opini? na temat prezentowanej oferty.
TOP4: inteligentne koszyki
Smart carty, chocia? wygl?daj? jak tradycyjne wózki sklepowe, s? odpowiednikami internetowych koszyków zakupowych. Ka?dy z nich wyposa?ony jest w wy?wietlacz dotykowy, wag? i czytnik kodu kreskowego, zintegrowany z aplikacj? mobiln?. Nad prawid?owo?ci? procesu zakupowego czuwa kamera zamontowana w wózku. Wszystko dla wygody klienta, który ju? w trakcie chodzenia po sklepie b?dzie wiedzie?, ile wyda na produkty znajduj?ce si? w koszyku. Po samodzielnym zeskanowaniu i zwa?eniu zakupów, konsument mo?e wybra?, czy woli zap?aci? za nie przy kasie czy przy pomocy aplikacji. Jest to kolejny sposób na odci??enie kolejek w godzinach szczytu, maksymalizacj? przepustowo?ci sklepu i redukcj? kosztów zatrudnienia. Pod koniec 2017 r. Carrefour zapowiedzia?, ?e system smart cart zostanie poddany testom w centrum handlowym na warszawskiej Bia?o??ce oraz w Carrefour Pro w Promenadzie.
TOP5: wielkoformatowe ekrany
Coraz trudniej jest przyku? uwag? klienta statyczn? reklam?, dlatego interaktywne wy?wietlacze ju? nied?ugo stan? si? g?ównym atraktorem. Rosn?ca liczba elektronicznych no?ników informacji w sklepach b?dzie wymusza?a szukanie oszcz?dno?ci. A pod tym wzgl?dem ekrany LED deklasuj? konkurencj? – s? ta?sze, ?ywotniejsze, lepiej oddaj? kolory i zu?ywaj? mniej pr?du. Mo?na z nich tworzy? dowolne kszta?ty o dowolnej wielko?ci. W dodatku s? ?wietnie widoczne z du?ych odleg?o?ci.
W 2025 roku proces zakupowy b?dzie niemal w ca?o?ci interaktywny i kompatybilny ze smartfonem klienta, pocz?wszy od wjazdu na parking. Nie b?dzie trzeba kr??y? w poszukiwaniu wolnych miejsc, poniewa? mapka z dost?pnymi stanowiskami wy?wietli si? na ekranie komórki. Odpowiednia aplikacja zaplanuje równie? tras? i wyznaczy optymaln? kolejno?? sklepów, które klient b?dzie chcia? odwiedzi?. Zbli?aj?c si? do np. sklepu obuwniczego, otrzyma wiadomo?? z kuponem rabatowym wa?nym tylko dzi? na model butów, który mierzy? tydzie? temu, ale ostatecznie nie zdecydowa? si? ich kupi?. W taki sposób sklepy stacjonarne, czerpi?c wzorce z praktyk e-commercowych, b?d? stara?y si? odzyskiwa? „utracone koszyki”. Stoj?c przed witryn? kolejnego sklepu b?dzie móg? na niej zagra? w Tetrisa i je?li wygra otrzyma m.in. 15% zni?ki na ca?y asortyment – podsumowuje Prezes M4B S.A.