Jak dobra? certyfikat SSL do strony internetowej?

Klaudia Ciesielska
5 Min

Certyfikat SSL powinna mie? ka?da strona www, na której dokonuje si? p?atno?ci lub która obliguje do pozostawienia danych osobowych. Poniewa? istniej? certyfikaty o ró?nej walidacji, dzi? podpowiadamy, który wybra? – DV, OV czy EV, aby zagwarantowa? witrynie odpowiedni poziom ochrony.

Dzi?ki HTTPS, czyli szyfrowanej wersji protoko?u HTTP, chroni si? dane internauty przed przechwyceniem, zapobiega ryzyku ich zmienienia oraz zapewnia autentyczno?? dla ?ród?a pochodzenia strony www. Dlatego posiadanie certyfikatu SSL powinno by? standardem, szczególnie ?e ?yjemy w czasach, w których zakupy w internecie s? norm?, a wiele stron daje mo?liwo?? pozostawienia swoich danych, takich jak: imi? i nazwisko, adres czy numer karty kredytowej.

Nie da si? ukry? braku certyfikatu SSL. Wystarczy, ?e internauta sprawdzi adres strony www czy sklepu internetowego. Je?eli nie zaczyna si? od „HTTPS”, a z boku paska adresowego nie pojawia si? zielona k?ódka, oznacza to, ?e witryna nie korzysta z bezpiecznego po??czenia. Ostrzega te? przegl?darka Google Chrome, która oznacza takie strony jako „niebezpieczne”.

Jak certyfikat SSL wp?ywa na konwersj??

Trzeba pami?ta?, ?e witryna wyposa?ona w protokó? HTTPS daje internaucie pewno??, ?e jego dane s? bezpieczne – i to zarówno podczas procesu rejestracji, logowania na konto, sk?adania zamówienia i podawania danych osobowych, jak i w momencie wybierania p?atno?ci online, dokonywania przelewu czy p?atno?ci kart? kredytow?.

Nic dziwnego, ?e dzi? ma?o który klient odwa?y si? kupowa? w e-sklepie czy pozostawi? swoje dane osobowe na stronie www, która nie jest odpowiednio chroniona. Witryny bez certyfikacji trac? na wiarygodno?ci, a ich potencjalni odbiorcy rezygnuj? z konwersji na rzecz stron z dzia?aj?cym certyfikatem. Warto te? doda?, ?e SSL dobrze wp?ywa na pozycj? strony w wyszukiwarce Google, która ch?tniej winduje witryny z certyfikatem ni? te, które go nie posiadaj?.

Poziom walidacji SSL, czyli czym ró?ni? si? certyfikaty DV/OV/EV?

Trzeba pami?ta?, ?e istniej? certyfikaty SSL o ró?nej walidacji, czyli poziomie zag??bienia weryfikacji danej strony, np. sklepu internetowego, przez centrum certyfikuj?ce. Ogólnie mo?na wyró?ni? trzy: DV, OV oraz EV. Co daj? i czym si? od siebie ró?ni??

G?ówne ró?nice wyst?puj? w obr?bie poziomu wiarygodno?ci, opinii na temat wydawcy, ilo?ci informacji zawartych w certyfikacie, okresu wa?no?ci, oznaczenia w przegl?darce, liczby domen obj?tych certyfikatem oraz wysoko?ci kwoty ubezpieczenia, która mo?e wynie?? nawet 1,5 mld dolarów.

DV, czyli „Domain Validation”, to certyfikat, w którym dochodzi do weryfikacji jedynie domeny. Nie zawiera informacji o stronie www, a walidacja nast?puje automatycznie. Innymi s?owy, DV potwierdza bezpiecze?stwo witryny, ale nie daje u?ytkownikowi wgl?du do wiedzy na temat jej wydawcy. Z tego powodu Domain Validation nale?y do najta?szych certyfikatów, a jego uzyskanie trwa najkrócej, bo zaledwie kilka minut. Mo?na go poleci? kiedy bud?et jest ograniczony, szczególnie w?a?cicielom prostych, wizerunkowych stron www, maj?cych s?u?y? jako wizytówka firmy.

OV, czyli „Full Organization Validation”, to certyfikat, w którym internauta znajdzie nazw? i dane firmy, a tak?e potwierdzenie, ?e dany podmiot jest w?a?cicielem odwiedzanej strony www. Walidacja jest wi?c zdecydowanie bardziej dog??bna, przez co sam certyfikat jest dro?szy, a jego uzyskanie wymaga zapewnienia pe?nej zgodno?ci danych podmiotu wnioskuj?cego z danymi w urz?dowych rejestrach (CEIDG, KRS). Czasem pojawia si? te? element walidacji telefonicznej. Ten certyfikat poleca si? stronom www, które zbieraj? dane o u?ytkownikach, np. wymagaj? wype?niania ankiet czy umo?liwiaj? zapis na newsletter.

EV, czyli Extended Validation, to najbardziej szczegó?owy rodzaj walidacji, podczas której centrum weryfikacyjne sprawdza dane rejestrowe firmy, umowy spó?ki oraz prawo do pos?ugiwania si? dan? domow?. Ten certyfikat wybieraj? przede wszystkim sklepy internetowe, banki oraz du?e firmy. Jego przyznanie trwa najd?u?ej (bywa, ?e do 10 dni) i jest najdro?sz? opcj?.

Im wy?sza walidacja, zatem i weryfikacja to?samo?ci w?a?ciciela strony www, tym wy?szy poziom zaufania ze strony internatów. – Mi?dzy innymi z tego powodu certyfikat SSL nale?y postrzega? nie w kategorii zb?dnego wydatku, ale inwestycji, która z pewno?ci? zwróci si?, owocuj?c wi?ksz? liczb? konwersji i przyrostem lojalnych, kupuj?cych klientów.

Udostępnij
Redaktor Brandsit