Jak dotrze? do osób wykluczonych cyfrowo w opiece zdrowotnej?

telemedycyna, nowotwor

W wyniku pandemii na pierwszy plan wysun??o si? znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w opiece zdrowotnej. Wirtualne konsultacje za po?rednictwem telefonu lub aplikacji tzw. teleporady, sta?y si? pierwszym kontaktem pomi?dzy pacjentami a lekarzami, a w momencie wdra?ania programów szczepie? to e-maile i SMS-y s?u?? do informowania ludzi, o mo?liwo?ci skorzystania z Internetu w celu zarezerwowania sobie szczepionki. Komunikacja cyfrowa i wirtualne konsultacje mog? dobrze si? sprawdzi? dla osób, które z ?atwo?ci? korzystaj? ze smartfonów i Internetu, jednak nie ka?dy ma dost?p lub mo?liwo?? korzystania z narz?dzi cyfrowych. Jak wi?c us?ugi zdrowotne mog? uzupe?ni? luk?, która powsta?a mi?dzy pacjentami korzystaj?cymi z cyfrowych rozwi?za? a tymi co z nich nie korzystaj??

Cyfrowy podzia?

W ci?gu ostatnich 12 miesi?cy ilo?? u?ytkowników Internetu wzros?a o 1,5 miliona osób, a 29% z nich uwa?a, ?e poprawi?o swoje umiej?tno?ci cyfrowe w okresie lockdownu. Chocia? to dobra wiadomo??, w raporcie Federacji Konsumentów pt. „Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dost?p oraz korzystanie z internetu i komputera w wybranych grupach spo?ecznych”, czytamy, ?e 4,51 mln Polaków (GUS, 2019) nigdy nie korzysta?o z sieci.
Internet i wykluczenie cyfrowe nie s? nowymi zagadnieniami. Im starsza osoba, tym wi?ksze prawdopodobie?stwo, ?e zostanie wykluczona cyfrowo, powy?sz? informacj? uzupe?nia fakt, i? 3,63 mln osób, czyli 80,4% ogó?u niekorzystaj?cych z sieci, jest w wieku 55 – 74 lat.

Ta przepa?? cyfrowa zosta?a uwydatniona podczas pandemii, a od starszych pokole? i innych mniejszo?ciowych grup ludno?ci oczekuje si? poruszania si? po z?o?onych systemach online w celu uzyskania dost?pu do szczepionek, testów i wizyt lekarskich. Poniewa? pandemia przy?pieszy?a transformacj? cyfrow?, proces dostosowywania us?ug opieki zdrowotnej systematycznie ro?nie, a co za tym idzie pog??bia si? przepa?? cyfrowa mi?dzy pacjentami.

Zapewnienie dost?pu dla wszystkich

Co zatem mo?e zrobi? s?u?ba zdrowia, aby zapewni? dost?pno?? dla wszystkich pacjentów, równie? tych nie maj?cych dost?pu do Internetu i telefonu?

Chocia? istniej? mocne argumenty biznesowe przemawiaj?ce za korzy?ciami p?yn?cymi z poprawy integracji cyfrowej, d??enie do zmniejszenia liczby wykluczonych cyfrowo musi mie? na uwadze zwrot „gdziekolwiek jest to stosowne”. Dzieje si? tak, poniewa? chocia? istniej? korzy?ci z bycia online, mo?e to mie? równie? wyra?ne wady. Oszustwa, cyberprzest?pczo??, n?kanie w Internecie, fa?szywe wiadomo?ci to tylko niektóre z zagro?e?, z którymi szczególnie trudno sobie poradzi? osobom, które nie s? bieg?e w poruszaniu si? po Internecie. Bycie offline mo?e by? rozs?dnym i pozytywnym wyborem ?yciowym, a chocia? transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej poprawia opiek? nad pacjentami i obni?a koszty, us?ugi zdrowotne musz? nadal wspiera? tych, którzy z wyboru lub z konieczno?ci polegaj? na us?ugach opieki zdrowotnej offline.

S?u?ba zdrowia nie mo?e zrezygnowa? jeszcze z papieru

Wa?ne jest wspieranie zarówno cyfrowych, jak i tych „papierowych” czynno?ci biurowo – administracyjnych.

Rozwój hybrydowej (cyfrowej i analogowej) komunikacji z pacjentem mo?e pomóc zlikwidowa? przepa?? cyfrow?. Korzystanie z drukowanej komunikacji z pacjentem mo?e uzupe?nia? kontakt poprzez poczt? elektroniczn?, aplikacje, telefon i wiadomo?ci tekstowe, zapewniaj?c ka?demu pacjentowi dost?p do informacji.

– My?l?c o infrastrukturze IT, organizacje opieki zdrowotnej powinny wykorzysta? infrastruktur? druku nowej generacji jako platform? us?ugow? opart? na chmurze, która ??czy si? z innymi systemami online, aby zapewni? skuteczn? komunikacj? dla wszystkich pacjentów, w tym prosty wydruk papierowy. Systemy i Urz?dzenia Lexmarka potrafi? zintegrowa? si? z ka?dym z g?ównych systemów informatycznych dzia?aj?cych w polskich placówkach s?u?by zdrowia.  – mówi Michal Mi?ek, Key Account Manager, Lexmark Polska.

Rozwi?zania te s? szczególnie przydatne w szpitalach i klinikach, które obs?uguj? pacjentów ze s?abym dost?pem do Internetu w celu zapewnienia im dost?pu do informacji i porad w formacie, która im odpowiada.

– W Lexmark oferujemy nowoczesne rozwi?zania dla s?u?by zdrowia, które pozwalaj? lekarzom i cz?onkom personelu szybko dociera? do informacji potrzebnych do zapewnienia pacjentom lepszej opieki przy ni?szych kosztach.  Us?ugi te sprawdzaj? si? zarówno w ?wiecie cyfrowym jak i analogowym.dodaje Michal Mi?ek.

Patrz?c na post-pandemiczny ?wiat, ?ycie i praca nie wróc? ju? do poprzedniego stanu. Dzi?ki chmurze, która jest obecnie powszechnie u?ywana do przechowywania aplikacji i danych, informacje i konsultacje dotycz?ce opieki zdrowotnej s? bardziej dost?pne ni? kiedykolwiek wcze?niej, a zapotrzebowanie na t? ?atwo?? dost?pu b?dzie nadal ros?o dla tych. Dopóki nie stanie si? to powszechne, opieka zdrowotna musi ?wiadczy? us?ugi równie? w ?wiecie analogowym.