Jak pandemia zmieni?a nawyki zakupowe Polaków?

Newsroom BrandsIT
14 Min
e-commerce, vat

Na podstawie badania i raportu „Omni-commerce. Kupuj? wygodnie 2021”. To ju? szósta edycja raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, wzbogacona o wp?yw COVID-19 na zachowania zakupowe Polaków.

Rewolucja e-zakupowa

W Internecie kupuje ju? 84% internautów. To kolejny rok, gdzie odsetek kupuj?cych online ro?nie o ponad +10p.p. W stosunku do poprzedniej edycji badania, czyli do czerwca 2020 roku, penetracja e-zakupów wzros?a z 72% do 84%, czyli o +12p.p. Jeszcze rok wcze?niej, czyli w czerwcu 2019 roku zakupy w sieci deklarowa?o 57% badanych. Co wi?cej, 86% (+6p.p.) osób, które nie kupuj? w Internecie, i tak wykorzystuje sie? do realizacji ró?nych aktywno?ci oko?ozakupowych, m.in. poszukiwania inspiracji, opinii i informacji o produktach, wyszukiwania lokalizacji sklepów oraz promocji. W przypadku u?ytkowników urz?dze? mobilnych jest to prawie 100%. Dla marek oznacza to, ?e nawet je?li jeszcze nie wszyscy konsumenci kupuj? online, to 9 na 10 na jakim? etapie procesu zakupowego, a cz?sto ju? w momencie poszukiwania inspiracji, skorzysta z urz?dze? z dost?pem do sieci. Je?li zatem nie ma Ci? w Internecie, znacznie utrudniasz konsumentom wybór Twojego produktu. Co wi?cej, konsumenci zacz?li kupowa? w Internecie cz??ciej – 2-5 razy w miesi?cu kupuje ju? 59% e-klientów – a 7 na 10 deklaruje, ?e ich koszyki zakupowe nie s? mniejsze ni? dotychczas w kanale stacjonarnym. Zapewne na taki wyniki – czyli wi?ksz? cz?sto?? zakupów – kluczowy wp?yw mia?y zakupy w takich kategoriach jak spo?ywcza, czy kosmetyki oraz produkty higieniczne, które wymagaj? cz?stych, systematycznych i przewa?nie planowanych zakupów. Z kolei warto?ciowe koszyki zakupowe to cz?sto te, w których znalaz?y si? np. laptopy, niezb?dne do zdalnej pracy i nauki, a tak?e elementy wyposa?enia wn?trz.

„Zainteresowanie zakupami przez Internet niezmiennie ro?nie – obecnie dokonuje ich 84% internautów. Taki wynik w raporcie ,,Omni-commerce. Kupuj? wygodnie 2021” pokazuje, ?e tendencja w kierunku zakupów w sieci si? utrzymuje oraz preferencje konsumenta, aby kupowa? szybko, ?atwo i wygodnie, si? nie zmieniaj?. Ponadto z raportu wynika, ?e powrót do ?ycia po pandemii tego nie zmieni. Wnioski z raportu to równie? wyra?ny sygna? dla biznesów, gdzie nale?y szuka?konsumenta – w e-commerce.” – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Nowi klienci, nowe wymagania

Co taki wzrost oznacza dla e-commerce? Sporo zmian i zwi?kszone oczekiwania konsumentów. Przede wszystkim do grona e-kupuj?cych do??czy?o du?o osób z grup, które do tej pory opiera?y si? zakupom internetowym. W szczególno?ci dotyczy to Polaków w wieku 55+ lat. Ci konsumenci maj? do?? du?? tolerancj? na pewne niedostatki e-commerce’u zwi?zane z pandemi?, jak chocia?by wyd?u?ona dostawa czy zmniejszona dost?pno?? pewnych produktów, ale nie akceptuj?, je?li e-sklep nie oferuje wygodnych dla nich metod p?atno?ci i dostawy. Je?li chodzi o metody p?atno?ci, z jednej strony b?dzie to p?atno?? przy odbiorze, a z drugiej strony BLIK b?d? szybki przelew, do którego ta grupa szybko si? przyzwyczai?a. W kontek?cie dostawy, e-sklep musi natomiast oferowa? nie tylko opcj? przesy?ki kurierskiej, ale te? bezpieczn? i bezkontaktow? dostaw? do punktów odbioru, np. paczkomatów. Dojrzali konsumenci s? bardzo pragmatyczni – szybko ucz? si? nowych rozwi?za? i tego samego oczekuj? od tak dynamicznej cz??ci rynku, jak? jest e-commerce.

Ad imageAd image

“Pandemia sprawi?a, ?e cz??? konsumentów, do tej pory nieufnych wobec zakupów online, zdecydowa?a si? postawi? pierwszy krok w rzeczywisto?ci e-commerce. Jak wskazuje wysoki wzrost liczby kupuj?cych online, ich dawne obawy posz?y ju? w niepami??. Zmiany wywo?ane przez pandemi? dotycz? tak?e p?atno?ci. U?ytkownicy sklepów internetowych cz??ciej ni? w poprzednich latach wybierali szybki przelew albo BLIK-a ani?eli p?atno?? przy odbiorze. W ten sposób unikali bezpo?redniego kontaktu z kurierem czy sprzedawc? w punkcie odbioru paczki. Wydaje si?, ?e kilkana?cie miesi?cy pandemii to wystarczaj?cy czas, by nowe nawyki zakupowe i p?atnicze zd??y?y si? ugruntowa?. Mo?emy si? spodziewa?, ?e w kolejnym kroku klienci b?d? ch?tniej wykorzystywa? nowoczesne metody p?atno?ci, takie jak P24NOW – mówi Magdalena Grablewska, Marketing Manager Przelewy24.

To, na co trzeba te? zwróci? uwag? przy tak du?ym nap?ywie nowych e-klientów, nie tylko z grupy dojrza?ej, to na pewno to, ?e pewne rozwi?zania, które dla sta?ych u?ytkowników mog? by? logiczne i naturalne, nowym mog? sprawia? trudno??. Kluczowy staje si? w tym momencie obszar UX (user experience) i projektowanie przyjaznych konsumentom rozwi?za?, a tak?e ?ledzenie ich poczyna? na stronie i zapewnienie pomocy w razie potrzeby.

„Jak pokaza?y wyniki badania „Co (u)gryzie e-commerce?” z lutego tego roku, które równie? zrealizowali?my wspólnie z Izb? Gospodarki Elektronicznej, ró?norodne trudno?ci z korzystaniem z e-sklepów ma ponad 80% polskich internautów. Najcz??ciej dotyczy to etapu przed zakupem, czyli wyszukiwania, porównywania i wybierania produktów. Znacznie mniejszy problem stanowi wybór dostawy czy dokonanie p?atno?ci. Szczególnie w tym ostatnim obszarze Polska jest do?? zaawansowana i sklepy oferuj? spory wybór ró?norodnych metod p?atno?ci, przede wszystkim tych najbardziej lubianych przez polskich konsumentów, jak szybkie przelewy czy BLIK.” – mówi Katarzyna Czuchaj-?agód, Dyrektor zarz?dzaj?ca firmy badawczej Mobile Institute, realizatora badania „Omni-commerce. Kupuje wygodnie”.

Gdzie na zakupy online?

Polacy lubi? kupowa? w miejscach sprawdzonych. Zapewne w zwi?zku z tym, w tym roku, podobnie jak w poprzednim, najcz??ciej kupuj? na platformach zakupowych i w sklepach internetowych marek, które znaj? i ceni?. To, co uleg?o zmianie w tym roku, to znacznie zwi?kszy?o si? zainteresowanie internautów miejscami takimi jak porównywarki cenowe (25%, +9p.p.) i serwisy gazetkowe (16%, +10p.p.), gdzie mog? „upolowa?” co? w atrakcyjnych cenach lub wygodnie porówna? produkty dost?pne w ró?nych miejscach i wybra? opcj? optymaln?, cz?sto ta?sz? ni? pozosta?e. Takie zachowanie, czyli wi?ksza wra?liwo?? cenowa konsumentów, jest do?? naturalne w czasach du?ej niepewno?ci. Innym zjawiskiem, które te? mo?na zrzuci? na karb pandemii jest – tak?e wyra?nie widoczne w tym roku – ograniczenie przez konsumentów wydatków na zakupy inwestycyjne i zachciankowe, chocia? trzeba przyzna?, ?e obecnie 40% badanych, którzy taki re?im bud?etowy sobie narzucili, wraca ju? do swoich poprzednich zamiarów i rozpocz?tych procesów zakupowych. Tym niemniej, ogromnie wa?ne staje si? proponowanie konsumentom tak?e niskobud?etowych produktów lub u?atwianie zakupów, np. poprzez p?atno?ci odroczone. Warto pami?ta?, ?e decyzja zakupowa w przypadku polskich konsumentów zapada najcz??ciej, a w tym roku jeszcze znacz?co cz??ciej, w momencie porównywania cen (45%, +11p.p.).

„Polacy naprawd? polubili zakupy online, je?li wcze?niej z nich nie korzystali – w 2020. roku si? do nich przekonali. Z pe?n? odpowiedzialno?ci? mog? powiedzie?, ?e cz??? z nich na pewno zostanie przy tym sposobie robienia zakupów. Konsument niezmiennie oczekuje szerokiej i atrakcyjnej cenowo oferty, wygodnych i szybkich zakupów oraz bezpiecze?stwa transakcji. Te aspekty s? zawsze naszym ostatecznym celem, który przy?wieca ka?demu, nawet najmniejszemu, usprawnieniu wprowadzonemu na Allegro. Je?li b?dziemy posiada? szerok? ofert?, w najlepszych cenach, z dostaw? pod drzwi tego samego lub nast?pnego dnia, klient, który do?wiadczy? ju? wygody zakupów online, b?dzie do nas wraca?, zach?caj?c jednocze?nie do tego swoich bliskich.” – mówi Dagmara Brzezi?ska, Commercial Category Management Director w Allegro.

Gdzie na zakupy po pandemii?

W momencie realizacji badania (maj 2021 roku) zacz?? si? proces odmra?ania gospodarki po kolejnym lockdownie. Pojawi? si? w zwi?zku z tym pewien sentyment w stosunku do sklepów stacjonarnych. 40% badanych (w porównaniu do 17% rok wcze?niej) wskaza?o je jako ulubione miejsce zakupowe. To jednak nie powstrzymuje konsumentów przed zakupami online, a wr?cz coraz mniejszy odsetek badanych wskazuje na tzw. efekt ROPO, czyli na to, ?e informacje znalezione online zach?caj? ich do wizyty w sklepie stacjonarnym. Takie zachowanie potwierdza 41% badanych, ale jest to jedynie o +2p.p. wi?cej ni? rok temu i generalnie mamy tu do czynienia z wyra?nym trendem spadkowym – w ci?gu 4 lat z poziomu 77%. T? sam? mark? w wielu kana?ach, np. online i offline kupuje 33% badanych. Tu z kolei mamy spadek z 43% rok temu i 54% 2 lata temu. Wida? zatem, ?e konsumenci specjalizuj? si? i b?d? kupowa? tam, gdzie jest im wygodniej. To ponownie zwraca uwag? na konieczno?? zadbania przez e-sklepy o u?yteczno?? i przyjazno?? swoich serwisów oraz oferowane metody p?atno?ci i dostawy, których brak jest najcz?stszym powodem porzucania koszyków zakupowych online.

„Polacy z ochot? wrócili do sklepów stacjonarnych. Jako ulubione miejsce zakupowe wskaza?o je w tym roku 41% badanych. Jest to znacz?cy, 17p.p. wzrost w porównaniu do roku 2020. Jednocze?nie obserwujemy wci?? rosn?cy udzia? internautów, którzy zacz?li robi? zakupy online w trakcie trwania pandemii. Dlatego te? teraz, bardziej ni? kiedykolwiek, w?a?ciciele firm powinni inwestowa? w podej?cie Unified Commerce, które skutkuje holistycznym do?wiadczeniem zakupowym i optymalizacj? zakupów niezale?nie od kana?u wybranego przez klienta. Je?li wszystkie dane dotycz?ce p?atno?ci zostan? wprowadzone do tego samego systemu, w?a?ciciele firm mog? mapowa? zachowania konsumentów i identyfikowa? trendy, które b?d? mia?y wp?yw na ich decyzje. Pozwala to mie? pewno??, ?e podj?te dzia?ania b?d? bezpo?redni? odpowiedzi? na to, czego potrzebuj? klienci.” – komentuje Jakub Czerwi?ski, VP CEE, Adyen.

P?atno?ci wygodne i bezpieczne

Jakie wi?c metody p?atno?ci zapewni? swoim obecnym i nowym e-klientom? Podczas zakupów internetowych zdecydowanie najcz??ciej Polacy p?ac? z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach s? BLIK i p?atno?? przy odbiorze. Popularno?? p?atno?ci przy odbiorze nieco wzros?a, co jest efektem dynamicznego wzrostu liczby e-kupuj?cych, czyli nap?ywu nowych, niedo?wiadczonych jeszcze konsumentów do e-commerce. Za najwygodniejsz? form? p?atno?ci online i mobilnych uznawany jest BLIK, a tak?e p?atno?ci z odroczonym terminem oraz szybkie przelewy.
Co wa?ne, obawa o p?atno?? nie jest ju? dla internautów czynnikiem zniech?caj?cym do zakupów online.

„W e-commerce prostszy proces zawsze wygrywa i w tym wydaniu Raportu bez zmian obserwujemy post?puj?cy wzrost udzia?u BLIK, z doskonale ju? osadzon? w ?wiadomo?ci mark? – na tym etapie ju? prawdopodobnie najsilniejsz? spo?ród wszystkich marek metod i dostawców p?atno?ci na rynku. To sprawia, ?e merchanci coraz odwa?niej szukaj? integracji tej metody p?atno?ci w tzw. Level 0. Patrz?c w przysz?o??, interesuj?ca b?dzie skala, w jakiej wyzwanie BLIKowi rzuc? zbli?one do niego procesem narz?dzia p?atnicze – e-wallety czy rozwi?zania typu Buy Now Pay Later, które s? kilka lat wstecz na krzywej adopcji. Dla osadzonych w e-commerce merchantów sytuacja zwi?zana z pandemi? by?a w ró?nym stopniu, ale praktycznie zawsze z?otym okresem. O tym mówi ka?dy raport e-commerce. To, z czym zmagali si? Ci najbardziej wynagrodzeni wzrostem, a przy zachowaniu dynamiki rynku mog? zmaga? si? tak?e pozostali – by?a stabilno?? i wydajno?ci kluczowych elementów systemu: platformy sklepowej, p?atno?ci, integracji logistycznych. Dla pozosta?ych merchantów obecna sytuacja to nag?y wzrost istotno?ci kana?u on-line, który do tej pory albo nie istnia? albo by? traktowany bardzo pobocznie. Ci merchanci musz? odnale?? si? w nowej rzeczywisto?ci – pod k?tem wydajno?ci, UX, kompetencji e-commerce, ale tak?e procesów finansowych i zarz?dczych, które p?yn? ze wzrostu udzia?u e-commerce w mixie sprzeda?y. Stoj? przed nimi wyzwania zwi?zane po??czeniem kana?ów p?atno?ci on-line i off-line B2C i B2B, cz?stotliwo?ci wyp?at ?rodków od procesorów p?atno?ci, wpasowania nowego kana?u w procesy raportowe i ERP.” – komentuje Jaros?aw Stefa?ski, CEO mElements. 

Partnerami merytorycznymi raportu s? Adyen, Przelewy24, Allegro, mElements.
Partnerem raportu jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A..
?ród?o: Dane pochodz? z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuj? wygodnie 2021” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firm? badawcz? Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zosta?o na próbie 1907 internautów. Opinie zebrano metod? CAWI, wykorzystuj?c responsywne ankiety elektroniczne. Dane zosta?y zebrane w dniach 17-30 maja 2021 roku. S? reprezentatywne dla internautów w Polsce po wzgl?dem struktury p?ci, wieku i wielko?ci miejsca zamieszkania. Raport jest do pobrania bezp?atnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem http://bit.ly/Omni-commerce-Kupuj?-wygodnie-2021
TEMATY:
Udostępnij