W tym roku bran?a detaliczna musi dokona? podsumowania lekcji z ostatnich, pandemicznych lat i stwierdzi? co zostanie zaoferowane klientom w niedalekiej przysz?o?ci. W prognozie Deloitte dotycz?cej handlu detalicznego na rok 2021 dyrektorzy handlowi szacowali, ?e sytuacja w handlu detalicznym powróci do „normalno?ci” po pandemii w ci?gu dwóch do pi?ciu lat. Wszystko wskazuje na to, ten czas w ko?cu nadszed?, wi?c pozostaje zada? pytanie – „jak wygl?da obecna normalno???”. Sektor detaliczny przechodzi? metamorfoz?, jeszcze zanim lockdown zmusi? konsumentów do cz?stszych zakupów w Internecie, a pandemia tylko przyspieszy?a przej?cie na rozwi?zania cyfrowe.
Obecnie wi?kszo?? konsumentów wracaj?cych do zakupów stacjonarnych oczekuje równie rozbudowanej i spersonalizowanej oferty, jak? otrzymuj? w Internecie. Jak wi?c standardowe sklepy mog? konkurowa? z handlem online, który mo?e ?ledzi? zachowania konsumentów i odpowiednio dostosowywa? do nich oferty?
Walka o klienta
Sklepy stacjonarne ostro konkuruj? z cyfrowymi odpowiednikami o uwag? klientów. W efekcie staraj? si? zdoby? odbiorców nie tylko atrakcyjn? cen? ale tak?e nowoczesnymi rozwi?zaniami. Handel detaliczny online przynosi szereg korzy?ci, w tym mo?liwo?? gromadzenia i wykorzystywania informacji, które nie s? dost?pne stacjonarnie. Na przyk?ad, gdy kupuj?cy dokonuje zwrotu ubrania w sklepie stacjonarnym, nie musi uzasadnia?, dlaczego zmieni? zdanie i ??da zwrotu pieni?dzy. Natomiast gdy robi to samo w Internecie, musi poda? powód zwrotu towaru. Dzi?ki tym odpowiedziom sprzedawca uzyskuje cenne informacje na temat rozmiarów, preferencji (i nie tylko), które mo?e wykorzysta? do usprawnienia procesów w ca?ej firmie.
Drug? przewag? cyfrowego handlu elektronicznego jest personalizacja oferty prezentowanej konsumentom. Po prawie dwóch latach korzystania z us?ug online, klienci oczekuj? obecnie takiego samego poziomu dopasowania oferty w sklepach stacjonarnych. Wywiera to presj? na tradycyjnych sprzedawców detalicznych, którzy powinni u?wiadomi? sobie fakt, ?e klientów online mo?na zach?ci? do zakupów ?atwiej – podczas przegl?dania Internetu lub po wy?wietleniu reklam stale przypominaj?cych im o istniej?cych ofertach. W ?wiecie rzeczywistym jest to trudniejsze, ale technologia oferuje rozwi?zanie.
Inteligentne rozwi?zania
By odnie?? sukces w nowej rzeczywisto?ci, sprzedawcy detaliczni potrzebuj? inteligentnego podej?cia do technologii w swoich sklepach stacjonarnych.
Wiele z dost?pnych inteligentnych rozwi?za? jest prostych w realizacji. Te, które maj? du?y wp?yw, wymagaj? jedynie odpowiedniego rodzaju wizualizacji, aby zach?ci? klientów do dzia?ania. Mowa tu np. o oznakowaniu w sklepie. Wspomniane piktogramy mo?na wykorzysta? do wy?wietlania znacznika geolokalizacyjnego w postaci kodu QR, dzi?ki któremu ka?dy, kto go zeskanuje, otrzyma dodatkowe informacje marketingowe i rozszerzone mo?liwo?ci w postaci kuponów rabatowych. Znacznik geolokalizacyjny identyfikuje równie?, przy jakiej alejce sklepu znajduje si? osoba przegl?daj?ca stron?. Co wi?cej, w tym przypadku stwarza to mo?liwo?? automatycznego wysy?ania informacji lub rabatów na produkty, które znajduj? si? w pobli?u odwiedzaj?cego, a nawet na produkty uzupe?niaj?ce znajduj?ce si? w innym miejscu, których osoba ta mog?a nie bra? pod uwag?. Wszystkie skany kodów QR i zwi?zane z nimi oferty cyfrowe mo?na monitorowa? za pomoc? bezpiecznej platformy IoT (Internet of Things, technologia znana chocia?by z rozwi?za? typu smart. Dzi?ki nim, urz?dzenia automatycznie wymieniaj? dane za pomoc? sieci bez ingerencji cz?owieka).
Dysponuj?c odpowiednimi mo?liwo?ciami druku w sklepie, detali?ci mog? dodatkowo udost?pni? us?ug? Signage as a Service (oznakowanie jako us?uga) producentom szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG), którzy chc? przeprowadzi? op?acaln? promocj? b?yskawicznej sprzeda?y lub ukierunkowane testy rynkowe. Zamiast wysy?a? kierownikom sklepów oznakowanie i planogramy (co wi??e si? z nak?adem czasu i kosztów), detali?ci mogliby je drukowa?, zachowuj?c najwy?sz? jako??, u?ywaj?c odpowiednich czcionek i grafik, a tak?e zadba? o to, by promowane towary znajdowa?y si? w odpowiednim miejscu, umo?liwiaj?cym ich optymaln? ekspozycj? zgodnie ze specyfikacj? producenta, a nast?pnie mogliby obci??y? producenta op?at? za ulepszone oznakowanie.
Partner godny zaufania
Firma Lexmark oferuje szereg inteligentnych rozwi?za? dla bran?y handlu detalicznego. Technologia skanowania opracowana specjalnie dla sprzedawców umo?liwia korzystanie z platformy inteligentnych urz?dze? wielofunkcyjnych Lexmarka w celu usprawnienia obiegu dokumentów, poprawienia wyników sprzeda?owych oraz poprawy bezpiecze?stwa w przedsi?biorstwie.
– Bran?a handlu detalicznego rozwija si? szybciej ni? kiedykolwiek wcze?niej, co sprawia, ?e pracownicy musz? nad??a? za nieustannie zmieniaj?cymi si? wymaganiami firm i klientów. Chc?c pomóc naszym partnerom sprosta? istniej?cym wyzwaniom, w Lexmark nieustannie rozwijamy swoj? ofert? dla sektora detalicznego. – mówi Mariusz O?arowski, Managing Director Central Europe, Lexmark – Rozwi?zanie Lexmarka In-Store-Capture pozwala na usprawnienie procesów wymagaj?cych u?ycia papieru i znaczne zwi?kszenie wydajno?ci.
Urz?dzenia Lexmark oferuj? u?ytkownikowi innowacyjne rozwi?zania, u?atwiaj?ce drukowanie na ??danie, skanowanie z urz?dzenia oraz identyfikowanie brakuj?cych dokumentów w celu zwi?kszenia dok?adno?ci procesu i zgodno?ci z przepisami. Ponadto producent zapewnia bezproblemow? integracj?, dzi?ki czemu mo?na ?atwo skanowa? i przesy?a? stosowne informacje do istniej?cych systemów ERP, ECM, HRIS oraz pozosta?ych systemów detalicznych sklepu i zaplecza.
W dzisiejszych, trudnych warunkach rynkowych, sprzedawcy detaliczni koncentruj? si? przede wszystkim na ci?ciu kosztów. By utrzyma? si? na szczycie, sprzedawcy detaliczni powinni sprawnie wykorzystywa? nowe technologie, w tym chmur?, IoT oraz inicjatywy zwi?zane z transformacj? cyfrow?.
Transformacja handlu detalicznego nie jest procesem nowym. Firma Lexmark opracowuje i proponuje innowacyjne rozwi?zania, umo?liwiaj?ce sprzeda? detaliczn? na miar? naszych czasów. Dzi?ki dynamicznej strategii bazuj?cej na technologii cyfrowej, oferuje rozwi?zania, które w rezultacie pozwol? odpowiednio ustali? priorytety i przyczyni? si? od osi?gni?cia lepszych wyników