Jak prowadzi? biznes i racjonalnie pomaga? uchod?com?

Izabela Myszkowska
6 Min

Obecna, trudna sytuacja na ?wiecie stawia przed przedsi?biorcami nowe wyzwania. Jak managerowie i w?a?ciciele firm powinni zareagowa?, aby stabilnie prowadzi? swój biznes w tych niepewnych czasach? W jaki sposób realne i m?drze wspiera? uchod?ców, aby pomoc ta by?a w perspektywie d?ugofalowa? Przedsi?biorcy potrzebuj? dzi? du?o spokoju i strategicznego podejmowania decyzji.

Chcesz pomaga?? Pomó? najpierw sobie!

Niew?tpliwie, konflikt za nasz? wschodni? granic? bezpo?rednio wp?ywa na sytuacj? ekonomiczn? w kraju. Inflacja ci?gle ro?nie, ceny zmieniaj? si? dos?ownie z dnia na dzie?. P?acimy wi?cej za energi?, gaz, paliwo, ?ywno??. Sytuacja jest zmienna i bardzo dynamiczna. Jako przedsi?biorcy musimy pami?ta? o zasadzie – chcesz pomaga?, pomó? najpierw sobie. Pewne jest to, ?e dla przedsi?biorców podstawowym celem dzia?alno?ci gospodarczej jest generowanie przychodu. Je?eli zapewnimy odpowiednie wyniki finansowe firmy, b?dziemy mogli pokry? rosn?ce wydatki i koszty pokrycia pracowników.

Jak w efektywny sposób zarz?dza? stabilno?ci? ekonomiczn? biznesu w niepewnych czasach? S? dwa rozwi?zania. Pierwszym krokiem jest ograniczenie kosztów, czyli od?o?enie wydatków, które nie s? obecnie strategiczne w prowadzeniu dzia?alno?ci. Drugim, bardzo istotnym elementem jest zwi?kszenie przychodu. Dobre efekty uzyskamy wdra?aj?c ?wiadomy, przemy?lany i spójny marketing. Jak podkre?la Marcin Pruszy?ski, strateg i trener biznesu, który od kilku lat z powodzeniem prowadzi biznes restauracyjny – Przyj??o si? s?dzi?, ?e marketing to wydawanie pieni?dzy na reklam?, nie jest to, do ko?ca prawda. Marketing ma realizowa? okre?lony, przemy?lany cel. Jako konsultant biznesu, pomagam przedsi?biorcom uk?ada?  d?ugoterminowe strategie marketingowe i k?ad? nacisk na generowanie efektywnego dochodu przy minimalnych kosztach. Najwi?kszym sprawdzianem by?a dla nas pandemia, która zamkn??a na blisko dwa lata biznesy w bran?y restauracyjnej. Dzi? mog? ?mia?o powiedzie?, ?e wyszli?my z tego trudnej sytuacji obronn? r?k?, co wi?cej byli?my wstanie rozwin?? nasz biznes. Jednym z wdro?onych i efektywnych rozwi?za? jest generator ocen, który pomaga przedsi?biorcom pozyskiwa? rekomendacje i lojalizowa? klientów.

Jak realnie i m?drze wspiera? Ukrai?ców?

Wobec tragedii milionów ludzi, którzy nap?ywaj? do Polski, wielu przedsi?biorców zastanawia si? w jaki sposób mo?e pomóc. Wa?ne, aby nie dzia?a? chaotycznie, a wsparcie realnie i m?drze przemy?le?. Kryzys uchod?czy mo?e sta? si? tak?e szans? dla rozwoju naszego biznesu. Dlatego te?, warto otworzy? si? na pomoc. Niew?tpliwie, wa?nym aspektem, szczególnie na pocz?tku jest zapewnienie uchod?com wi?kszej ilo?ci czasu i uwagi ni? pracownikom z Polski. Niejednokrotnie musimy prze?ama? z nimi barier? j?zykow?. Osoby zza wschodniej granicy bardzo cz?sto pracowali w zupe?nie innych zawodach, a sytuacja wymusi?a na nich ca?kowit? zmian? stylu ?ycia. Dlatego tak, wa?nie jest pocz?tkowe zapewnienie im uwagi i energii oraz pomocy w przeorganizowaniu ?ycia.

  – My jako przedsi?biorcy mo?emy wi?cej. Specyfika naszej pracy powoduje to, ?e cz?sto posiadamy  rozleg?e kontakty i realne narz?dzia reagowania na trudne sytuacje. Tak? pomoc, któr? mo?emy ?wiadczy? podzieli?bym na dwie grupy. Przede wszystkim jest to pomoc dora?na, któr? oferujemy ludziom, którzy zbiegli ze swojego kraju. Jestem bardzo dumny z postawy Polaków, którzy anga?uj? si? i uczynili z dzia?a? wr?cz narodow? akcj?. Natomiast z drugiej strony musimy pami?ta? o  pomocy d?ugofalowej. Pojawia si? pytanie „Co dalej?”. Jako przedsi?biorcy mamy bardzo du?o do zaoferowania. Mo?emy da? prac?, znale?? mieszkanie i miejsce  w szkole dla dziecka czy zorganizowa? sprawy urz?dowe. Nale?y tak?e pami?ta?, ?e wi?kszo?? uchod?ców to kobiety, najcz??ciej z dzie?mi – one nie podejm? raczej pracy w pe?nym wymiarze godzin komentuje Marcin Pruszy?ski. 

Zaanga?owanie i entuzjazm w podej?ciu do pracy

Mówi si?, ze Ukrai?cy to dumny naród, który nie potrzebuje ja?mu?ny, a pracy. Wielu przedsi?biorców ma pozytywne do?wiadczenia w zatrudnieniu uchod?ców. S? te? tacy, którzy nadal obawiaj? si? zatrudnia? osoby ze Wschodu. Niestety, niektórzy w?a?ciciele firm, traktuj? Ukrai?ców jako tani? si?? robocz?, chc?c ci?? koszty utrzymania pracowników. Jednak, jak si? okazuje osoby z Ukrainy wykazuj? si? du?ym zaanga?owaniem i pracowito?ci?.

– Jako przedsi?biorca blisko od czterech lat zatrudniam Ukrai?ców, kiedy jeszcze niewiele osób to robi?o. Wiem, ?e sytuacja w tym kraju ju? przed wojn? by?a trudna, dlatego obecna tragedia jest mi szczególnie bliska. Opieraj?c si? na swoim do?wiadczeniu musz? powiedzie?, ?e s? to wspaniali i rzetelni ludzie. Mia?em styczno?? z  kilkudziesi?cioma Ukrai?cami i posiadali oni wyj?tkow? motywacje i wr?cz fenomenalne tempo nauczania, zaanga?owanie w prac?. Mog? poda? przyk?ad dziewczyny, która przyjecha?a do nas na wakacje i  nie umia?a j?zyka oraz alfabetu ?aci?skiego. Dos?ownie w ci?gu dwóch tygodni nauczyli?my j? j?zyka polskiego w stopniu komunikatywnym, do tego stopnia, ?e rozmawia?a z klientami telefonicznie.podkre?la Marcin Pruszy?ski, strateg i trener biznesu, restaurator. 

Je?eli chodzi o wymagania administracyjne, to w dniu dzisiejszym ten proces wygl?d zupe?nie inaczej ni? cztery lata temu. Wówczas trzeba by?o si? boryka? z niech?ci? w urz?dach. Dzisiaj w obliczu aktualnych wydarze? wszyscy s? zmotywowani i chc? pomaga?, dlatego nie ma najmniejszego problemu z formalno?ciami. Sytuacja zmienia si? bardzo dynamicznie i zostaj? wprowadzane coraz to liczniejsze u?atwienia.

TEMATY:
Udostępnij