Jak przygotowa? si? do RODO?

Bartosz Martyka
3 Min

Ju? nied?ugo, bo 25 maja 2018 roku wejdzie w ?ycie RODO. Rozporz?dzenie o Ochronie Danych Osobowych – to pe?na wersja nazwy nowej regulacji Unii Europejskiej – zacznie wtedy obowi?zywa? na terenie wszystkich pa?stw cz?onkowskich. Zmienia si? wiele, a za nieprzestrzeganie nowych przepisów przedsi?biorcom b?d? grozi?y wysokie kary, nawet do 20 mln euro. Jak zatem przygotowa? si? do RODO?

Zmiany, które wprowadza RODO dotycz? przede wszystkim zasad bezpiecznego przechowywania oraz przetwarzania danych osobowych. Dotycz? zatem ka?dej firmy, która dysponuje jak?kolwiek baz? danych – zarówno ogromnych korporacji, jak i niewielkich biznesów rodzinnych czy tych dzia?aj?cych w bran?y e-commerce.

Jak zmieni si? zarz?dzanie danymi po 25 maja 2018 r.?

Polityka zarz?dzania danymi po wprowadzeniu RODO zmieni si? do?? mocno. Ma by? nakierowana m.in. na bardziej precyzyjne informowanie u?ytkowników o tym, jakie dane s? o nich zbierane, w jaki sposób s? przetwarzane i jak d?ugo b?d? przechowywane. Da równie? u?ytkownikom wi?cej mo?liwo?ci w kwestii usuwania swoich danych z baz oraz dysponowania nimi – tak, aby by?y przekazywane mi?dzy instytucjami. Istotna jest jednak równie? strona techniczna zmian. Zalecenia RODO obejmuj? bowiem równie? stworzenie odpowiedniego systemu zabezpieczenia danych. Tak, aby by?y one w mniejszym stopniu nara?one na atak hakerski.

Bezpiecze?stwo danych przede wszystkim

O wyciekach danych z du?ych baz s?yszymy od czasu do czasu. W rzeczywisto?ci zdarzaj? si? znacznie cz??ciej ni? jeste?my o tym informowani. Gdy do takiego ataku dojdzie, w my?l nowych przepisów firma b?dzie musia?a poinformowa? o nim zarówno GIODO (b?dzie na to mia?a tylko 72 godziny), jak i u?ytkownika, którego dane zosta?y wykradzione. Patrz?c na t? kwesti? z perspektywy praktycznej – taka sytuacja mo?e mocno nadszarpn?? wizerunek biznesowy. Dlatego lepiej zapobiega? ni? leczy?.

Je?li prowadzisz firm? i chcesz si? skutecznie przygotowa? do RODO?

  • Wybierz odpowiednie serwery do hostowania Twoich baz danych – powinny posiada? zaawansowane zabezpieczenia i by? administrowane pod sta?ym nadzorem. Znajdziesz je np. w ofercie Sprint Data Center.
  • Zatroszcz si? o wysoki poziom szyfrowania danych na podstronach swoich serwisów, na których dochodzi do wymiany danych z u?ytkownikami ko?cowymi. Chodzi przede wszystkim o te, na których wprowadzaj? oni informacje. Powinny je zabezpiecza? skuteczne i do?? tanie certyfikaty SSL. Szyfrowane po??czenie zapobiegnie przechwyceniu informacji przez nieupowa?nione podmioty.
  • Je?li Twoja strona czy sklep internetowy s? oparte na popularnych platformach, upewnij si?, ?e regularnie aktualizujesz oprogramowanie. Luki w nim s? prawdziw? po?ywk? dla hakerów.

Tanie certyfikaty SSL, dobry serwer, sta?e aktualizacje, nadzór administracyjny i profesjonalne serwery – to wszystko pomo?e Ci ograniczy? do minimum ryzyko, ?e dane Twoich klientów dostan? si? w niepowo?ane r?ce. Je?eli za? po??czysz takie zabezpieczenia z wdro?eniem transparentnej i zgodnej z nowymi zasadami polityki zarz?dzania danymi (i informowania o czynno?ciach z nimi zwi?zanymi) – nie musisz si? obawia? RODO. Wówczas nowe rozporz?dzenie zadzia?a tylko i wy??cznie na Twoj? korzy??.

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.