Jak przygotowa? si? na najwi?ksze wyzwania globalnych ?a?cuchw dostaw?

Newsroom BrandsIT
6 Min
?a?cuch dostaw, statek, logistyka

Zawirowania na globalnym rynku ?eglugowym, wywo?ane przez wiele czynników, jak chocia?by pandemia, powa?nie zak?óci?y ?a?cuchy dostaw. Odczuwaj? to ju? nie tylko importerzy i eksporterzy, ale tak?e konsumenci. Jak obecnie wygl?da sytuacja na rynku i co jest najwi?kszym wyzwaniem? – komentuje Hillebrand Gori, operator wyspecjalizowany w logistyce dla beverage, w tym spedycji morskiej.

Ponad 25 mln TEU

W czerwcu ?wiatowa flota kontenerowa osi?gn??a kamie? milowy w dost?pno?ci wolnej przestrzeni kontenerowej – 25 mln TEU (+3 % r/r), a do ko?ca roku prognozowany wzrost ma wynie?? 3,5%. Portfel zamówie? nowej powierzchni ?adunkowej wynosi 7 mln TEU, z dostaw? na  lata 2023 i 2024, co stanowi równowarto?? 27 proc. obecnej floty. Co warto podkre?li?, to bezprecedensowy wska?nik od 2011 r., kiedy dost?pno?? nowej powierzchni ?adunkowej wynosi?a tylko 15 mln TEU. Przewiduje si?, ?e nominalna flota ma wzrosn?? o 8% w 2023 r. i 9% w 2024 r., bez uwzgl?dnienia opó?nie? lub z?omowania.

Spowalnia globalny popyt na kontenery

Po rekordowym wzro?cie liczby kontenerów w 2021 r., na pocz?tku roku globalny popyt na kontenery zacz?? spada? i obecnie osi?gn?? ujemny wska?nik w uj?ciu rocznym. Uwzgl?dniaj?c wp?yw na ?wiatow? gospodark? wojny w Ukrainie i chi?skiej polityki „zero COVID”, w kwietniu popyt na kontenery zmniejszy? si? o 4%.  Spadek globalnego popytu pod pocz?tku roku pozostaje na poziomie -1,5%. Regionem, który w najwi?kszym stopniu odczuwa jego skutki, jest Afryka.

Stawki spot spadaj?, ale wci?? s? na wysokim poziomie

Jak pokazuje Drewry’s World Container Freight Index, w lipcu stawki za fracht morski spad?y o 17%, w porównaniu do stycznia. Ale to wci?? o 300% wi?cej ni? w styczniu 2020 r. i o 5% wi?cej ni? w czerwcu 2021 r. Uwzgl?dniaj?c mo?liwo?? wyst?pienia m.in. nowych zak?óce?, nie nale?y spodziewa? si? wi?kszych zmian w stawkach oceanicznych.

Ad imageAd image

Wyd?u?a si? czas tranzytu

Jednym z najwi?kszych wyzwa?, przed którymi stoi dzi? ?wiatowy przemys? ?eglugowy jest te? transit-time. Pandemia zmieni?a mi?dzynarodowy handel. Globalny kryzys kontenerowy zak?óci? przep?yw towarów, co nadawcy odczuli w braku dost?pno?ci kontenerów. To w?a?nie te czynniki wp?yn??y nie tylko na wzrost stawek ale tak?e wyd?u?enie czasu tranzytu. W maju wolumen przewozów z Europy na wschodnie wybrze?e USA wzrós? o 42 proc. r/r. W czerwcu armatorzy zrezygnowali z 27 rejsów, ze wzgl?du na zatory i pozaplanowe us?ugi, a jednocze?nie jeden z przewo?ników uruchomi? nowe serwisy: mi?dzy Europ? P?n. a Meksykiem oraz Bliskim Wschodem a USA. Na niskim poziomie wci?? utrzymuje si? terminowo?? dostaw. Wed?ug Sea-Intelligence, w maju br. na trasie Ameryka P?n. – Europa do portów punktualnie wp?yn??o 28,9 proc. statków, a ?redni czas opó?nienia wynosi? ok. 6 dni.

Brak kontenerów odczuwaj? te? konsumenci

Na globalne ?a?cuchy dostaw negatywny wp?yw ma niedobór kontenerów. Odpowiada za to m.in. zat?oczenie w portach spowodowane brakiem si?y roboczej, b?d?ce skutkiem pandemii Covid. Trzeba pami?ta?, ?e wci?? stanowi ona zagro?enie i, zgodnie z przewidywaniami, b?dzie trwa? do 2023 r. Kluczowa jest te? zmiana zachowa? zakupowych konsumentów, a co si? z ni? wi??e, nieregularno?? i zmienny popyt. Co wi?c oznacza brak dost?pno?ci wolnych kontenerów dla konsumentów? Przede wszystkim zmniejszone dostawy, puste pó?ki i brak niektórych produktów a tak?e wzrost ich cen. Obecnie nic nie wskazuje na to, ?e w najbli?szym czasie sytuacja mo?e si? poprawi?.

Co dalej? – wyzwania i prognozy

Mimo niewielkiego spadku wolumenów, dla portów i operatorów intermodalnych nadal wyzwaniem s? nadchodz?ce przep?ywy towarów i zaleg?o?ci ?adunkowe. Kongestia, która poprawia?a si? w portach na zachodnim wybrze?u USA, pogorszy?a si? w Europie i na wschodnim wybrze?u USA. To wp?ywa na nieefektywne wykorzystanie wolnej powierzchni ?adunkowej. Wci?? trzeba liczy? si? te? z ryzykiem powrotu kolejnych fal Covid i wprowadzania nowych ogranicze?.

W perspektywie d?ugoterminowej oczekuje si?, ?e stawki frachtowe pozostan? na wysokim poziomie, ze wzgl?du na m.in.: utrzymanie stawek czarterowych, wysokich kosztów paliwa i zatory w prze?adunkach kontenerów w portach, co przek?ada si? na dost?pno?? pustych kontenerów. Kluczowe znaczenie b?dzie mia? te? wzrost kosztów zatrudnienia oraz problemy z dost?pno?ci? pracowników w portach.

Logistyka dla beverage – przygotowani na wyzwania

Dla bran?y beverage i alkoholowej kluczowe znaczenie ma zachowanie ci?g?o?ci ?a?cucha dostaw. Dlatego tak wa?ne jest monitorowanie zmian i wprowadzanych ogranicze? oraz odpowiednie planowanie dostaw. Jak mo?na zmniejszy? negatywne skutki braku kontenerów? Eksperci Hillebrand Gori rekomenduj? zwi?kszenie zapasów i uwzgl?dnianie w planach dostaw mo?liwo?ci wyd?u?enia terminu realizacji zamówie?, przy jednoczesnym krótszym czasie dost?pno?ci kontenerów. Priorytetowe znaczenie powinno mie? zabezpieczenie zdolno?ci przewozowych w ramach kontraktów d?ugoterminowych. Trzeba te? uwzgl?dni? wy?sze op?aty zwi?zane z opó?nieniami i tzw. „w?skimi gard?ami” w transporcie l?dowym. W przypadku bardzo pilnych dostaw warto alternatywnie rozwa?y? skorzystanie z transportu lotniczego. Kluczowe znaczenie dla beverage ma te? wybór do?wiadczonej firmy logistycznej, która zapewni terminow? i bezpieczn? dostaw? towarów, z zachowaniem ich jako?ci oraz ?wie?o?ci.  Co warto podkre?li?, Hillebrand, jako cz??? DHL Global Forwarding, Freight i dzi?ki po??czeniu z Gori, zyska? nowe mo?liwo?ci rozwoju oraz wykorzystania potencja?u silnej, globalnej sieci logistycznej. To pozwala operatorowi na przygotowanie dedykowanych rozwi?za? transportowych, które zapewniaj? ci?g?o?? ?a?cucha dostaw w tak niepewnych czasach.

Udostępnij