Pierwsze dwa kwarta?y 2020 roku pokaza?y, ?e cyfryzacja oraz dywersyfikacja ma?ych i ?rednich firm jest kluczowa, by utrzyma? swoj? pozycj? na rynku. Mo?liwo?? zautomatyzowania wielu procesów potrzebnych do zarz?dzania przedsi?biorstwem transportowym w dobie pandemii okaza?a si? szczególnie cenna. Wiele firm przekona?o si? te?, ?e ukierunkowanie swojego biznesu wy??cznie na jedn? bran?? te? mo?e by? zagro?eniem. Przyk?adem mo?e by? sytuacja zwi?zania z przemys?em samochodowym. Jak wskaza? Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) motoryzacja jest szczególnie podatna na zmiany koniunktury gospodarczej – wielu przewo?ników obs?uguj?cych sektor automotive musia?o zupe?nie zawiesi? swoj? dzia?alno?? na czas lockdownu. Zmiana profilu swojego przedsi?biorstwa, rozszerzenie portfolio czy optymalizacja firmy poprzez cyfryzacj?, to inwestycje, które w niedalekiej przysz?o?ci czekaj? wielu przewo?ników, w szczególno?ci w dobie niedawno przyj?tego pakietu mobilno?ci, czy Green Deal, czyli przepisów, które mog? zupe?nie zmieni? rynek transportu drogowego. Eksperci Grupy INELO podpowiadaj?, od czego zacz?? rozwój i inwestycj? w przedsi?biorstwo transportowe, a specjali?ci ze ZFPF (Zwi?zku Firm Po?rednictwa Finansowego) postaraj? si? znale?? odpowiednie finansowanie dla firm w 2020 roku.
Pierwszy krok rozwoju mojej firmy: analiza – odpowiedzi? jest telematyka
Je?eli chcemy zadba? o rozwój naszej firmy transportowej, w pierwszej kolejno?ci, musimy zbada?, jak? mamy rentowno??, oraz na jakie zaanga?owanie kapita?owe mo?emy sobie pocz?tkowo pozwoli?.
– System telematyczny to stosunkowo niewielka inwestycja, przynosz?ca bardzo wymierne korzy?ci. Dzi?ki telematyce zyskujemy dost?p do bardzo wielu danych, przede wszystkim jeste?my w stanie obliczy? op?acalno?? danego zlecenia przed jego wykonaniem. Wiele danych dotycz?cych zako?czonego frachtu widzimy dopiero „po fakcie”, czyli w momencie, kiedy nasz kierowca zrealizowa? dany kontrakt. Wykorzystuj?c telematyk? mo?emy w ?atwy sposób policzy? koszty zwi?zane z pracownikiem, paliwem, zu?yciem opon itp., jeszcze przed wykonaniem kursu. Co wi?cej, zebrane dane pomog? nam dokona? oceny kondycji naszego przedsi?biorstwa i np., pomóc wybra? bardziej dla nas op?acalne kontrakty. B?dziemy mogli te? zbada?, jak sprawuj? si? nasze poszczególne pojazdy, które s? najbardziej ekonomiczne w naszej firmie, z których zrezygnowa?, a które serwisowa? dalej – mówi Dawid Kochalski, ekspert GBOX, Grupa INELO.
Inwestycja w system, który pozwoli nam zbiera? dane to jedno, jednak musimy te? dysponowa? zapleczem, które umo?liwi nam przeanalizowanie tych informacji.
– Musimy w szczególno?ci pami?ta? o roli spedytora w naszej firmie. To jego praca przek?ada si? bezpo?rednio na zyski w naszym przedsi?biorstwie. Zadbajmy wi?c, aby jego miejsce pracy zapewnia?o jak najwi?ksz? wydajno??. Je?eli chcemy zadba? o cyfryzacj? naszej dzia?alno?ci transportowej, to nie mo?emy zapomina? o modernizacji biura – rezygnacja z analogowych rozwi?za? i oblicze? na kartce papieru musi wi?za? si? z zakupem sprz?tu komputerowego umo?liwiaj?cego te operacje, oraz przygotowaniem zaplecza w taki sposób, aby zapewnia?o najlepsz? ergonomi? pracy. Nowoczesny tabor i cyfryzacja w transporcie nie b?d? funkcjonowa? optymalnie, gdy nasze „back office” b?dzie pracowa? na przestarza?ej technologii – dodaje Dawid Kochalski.
Wprowadzenie telematyki i np. systemu TMS do naszego biura u?atwi te? podj?cie decyzji o zdywersyfikowaniu profilu naszej firmy transportowej. Inwestuj?c w nowoczesne narz?dzia, otwieramy sobie dost?p do internetowych gie?d zlece? oraz nowych kontraktów. Zmiana profilu naszej firmy, nawet w ma?ym stopniu, mo?e si? okaza? desk? ratunkow? dla naszego przedsi?biorstwa.
– Pandemia koronawirusa pokaza?a jak ogromne znaczenia ma dywersyfikacja, w szczególno?ci w bran?y transportowej. Znane nam s? przypadki, kiedy firma obs?ugiwa?a wy??cznie zlecenia z sektora automotive, który przez kilka miesi?cy by? praktycznie zamro?ony, co okaza?o si? mie? destrukcyjny wp?yw na p?ynno?? finansow? i ogromne problemy z restartem firmy, gdy sytuacja zacz??a wraca? do normy. Dlatego, gdy dysponujemy flot? 15 samochodów, dobrym pomys?em mo?e okaza? si? niezamykanie si? na jeden sektor czy ga??? gospodarki – radzi Dawid Kochalski
Co si? bardziej op?aca – leasing nowej ci??arówki czy serwis u?ywanej?
Kolejnym etapem rozwoju naszego przedsi?biorstwa, powinno by? zadbanie o odpowiedni tabor, który sprosta wyzwaniom stawianym nie tylko przez oczywiste wymagania techniczne. European Green Deal zak?ada ograniczenie emisji dwutlenku w?gla do atmosfery w transporcie o 90%. Ju? teraz, eksploatowanie ci??arówek maj?cych za sob? kilka lub kilkana?cie lat pracy wi??e si? z dop?atami zwi?zanymi z normami Euro, co wi?cej, niektóre pojazdy mog? nie dosta? pozwolenia na wjazd do danego miasta, je?li nie spe?niaj? okre?lonych norm spalania.
– Dlatego, cz??? przedsi?biorców po okresie leasingowania swoich pojazdów, czyli najcz??ciej po wygenerowaniu przebiegów rz?du 400 tysi?cy kilometrów, decyduje si? na wymian? taboru na nowy. Leasing to te? koszty w naszym przedsi?biorstwie, które mo?emy odliczy?. Serwisowanie ci??arówki po utracie gwarancji mo?e si? okaza? bardzo kosztowne, co wi?cej z ka?dym rokiem eksploatacji naszego ci?gnika zwi?ksza si? ryzyko jego awaryjno?ci – ka?dy przestój w serwisie to dla nas podwójna strata, musimy zap?aci? za napraw?,a pojazd nie generuje zysków – dodaje Dawid Kochalski z INELO.
Jak inwestowa? m?drze i sk?d zdoby? finansowanie?
Dawid Kochalski, ekspert GBOX, Grupa INELO: – Oszcz?dno?ci, które mogliby?my przeznaczy? na inwestowanie w rozwój naszej firmy mo?emy zacz?? szuka? w usystematyzowaniu swoich bie??cych wydatków. Zacznijmy od zwrócenia uwagi, czy wszyscy kierowcy w firmie korzystaj? z jednego systemu GPS, czy np. nie p?acimy podwójnie, za któr?? us?ug? lub na systemy dubluj?ce si? w kilku samochodach (czasami wystarczy po prostu rozszerzy? licencj?). Dalej, nale?y postawi? na efektywne zarz?dzanie, wybór systemu TMS i telematyki, optymalizacj? zlece? oraz okre?lenie swoich rynkowych mo?liwo?ci na dany moment. Nale?y jednak pami?ta?, by zadba? o swoje zabezpieczenie finansowe i nie wykorzysta? wszystkich dost?pnych ?rodków na inwestycje w dzia?alno??.
Je?eli chodzi o finansowanie dla naszego przedsi?biorstwa, to musimy pami?ta?, ?e mamy 3 rodzaje kredytów, które mo?emy pozyska? dla naszej firmy:
- Kredyt w rachunku odnawialnym – to rodzaj finansowania, który dzia?a na zasadzie debetu – mamy do wykorzystania okre?lony limit, a bank b?dzie nalicza? odsetki wy??cznie od wydanej przez kwoty.
- Kredyt obrotowy – to najcz?stszy wybór przy finansowaniu bie??cych wydatków, najcz??ciej zaci?gany jest na 12 lub 36 miesi?cy, a pozyskane ?rodki musimy wykorzysta? na dzia?alno?? przedsi?biorstwa, czyli op?acenie rachunków lub pracowników.
- Kredyt inwestycyjny – to pieni?dze, jakie mo?emy uzyska? od banku na rozwój naszej firmy, czyli zakup nowego sprz?tu do biura, inwestycja w nowe technologie itp.
Konrad Wróbel, ekspert Expandera i ZFPF: – Banki oferuj? ró?ne rodzaje finansowania, w zale?no?ci od potrzeb naszego przedsi?biorstwa. Najlepszym wyborem, je?eli chcemy rozwija? nasz biznes, jest d?ugoterminowy kredyt inwestycyjny. Rozwi?zanie to zapewnia stabilne finansowanie udzielane na kilka do nawet kilkunastu lat. Firmy z d?u?szym sta?em s? w uprzywilejowanej pozycji. Natomiast niewiele banków zdecyduje si? na przyznanie finansowania firmie w pierwszych miesi?cach jej dzia?alno?ci. Proces przyznawania finansowania firmie z regu?y jest bardziej skomplikowany ni? w przypadku osób fizycznych. Potrzebne b?d? wyniki finansowe za minimum ostatni okres obrachunkowy i cz?sto prognozy na ca?y okres finansowania.