Jak rozwija? swoje przedsi?biorstwo transportowe w 2020 roku?

Klaudia Ciesielska
8 Min

Pierwsze dwa kwarta?y 2020 roku pokaza?y, ?e cyfryzacja oraz dywersyfikacja ma?ych i ?rednich firm jest kluczowa, by utrzyma? swoj? pozycj? na rynku. Mo?liwo?? zautomatyzowania wielu procesów potrzebnych do zarz?dzania przedsi?biorstwem transportowym w dobie pandemii okaza?a si? szczególnie cenna. Wiele firm przekona?o si? te?, ?e ukierunkowanie swojego biznesu wy??cznie na jedn? bran?? te? mo?e by? zagro?eniem. Przyk?adem mo?e by? sytuacja zwi?zania z przemys?em samochodowym. Jak wskaza? Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) motoryzacja jest szczególnie podatna na zmiany koniunktury gospodarczej – wielu przewo?ników obs?uguj?cych sektor automotive musia?o zupe?nie zawiesi? swoj? dzia?alno?? na czas lockdownu. Zmiana profilu swojego przedsi?biorstwa, rozszerzenie portfolio czy optymalizacja firmy poprzez cyfryzacj?, to inwestycje, które w niedalekiej przysz?o?ci czekaj? wielu przewo?ników, w szczególno?ci w dobie niedawno przyj?tego pakietu mobilno?ci, czy Green Deal, czyli przepisów, które mog? zupe?nie zmieni? rynek transportu drogowego. Eksperci Grupy INELO podpowiadaj?, od czego zacz?? rozwój i inwestycj? w przedsi?biorstwo transportowe, a specjali?ci ze ZFPF (Zwi?zku Firm Po?rednictwa Finansowego) postaraj? si? znale?? odpowiednie finansowanie dla firm w 2020 roku.

Pierwszy krok rozwoju mojej firmy: analiza – odpowiedzi? jest telematyka

Je?eli chcemy zadba? o rozwój naszej firmy transportowej, w pierwszej kolejno?ci, musimy zbada?, jak? mamy rentowno??, oraz na jakie zaanga?owanie kapita?owe mo?emy sobie pocz?tkowo pozwoli?.

– System telematyczny to stosunkowo niewielka inwestycja, przynosz?ca bardzo wymierne korzy?ci. Dzi?ki telematyce zyskujemy dost?p do bardzo wielu danych, przede wszystkim jeste?my w stanie obliczy? op?acalno?? danego zlecenia przed jego wykonaniem. Wiele danych dotycz?cych zako?czonego frachtu widzimy dopiero „po fakcie”, czyli w momencie, kiedy nasz kierowca zrealizowa? dany kontrakt. Wykorzystuj?c telematyk? mo?emy w ?atwy sposób policzy? koszty zwi?zane z pracownikiem, paliwem, zu?yciem opon itp., jeszcze przed wykonaniem kursu. Co wi?cej, zebrane dane pomog? nam dokona? oceny kondycji naszego przedsi?biorstwa i np., pomóc wybra? bardziej dla nas op?acalne kontrakty. B?dziemy mogli te? zbada?, jak sprawuj? si? nasze poszczególne pojazdy, które s? najbardziej ekonomiczne w naszej firmie, z których zrezygnowa?, a które serwisowa? dalejmówi Dawid Kochalski, ekspert GBOX, Grupa INELO.

Inwestycja w system, który pozwoli nam zbiera? dane to jedno, jednak musimy te? dysponowa? zapleczem, które umo?liwi nam przeanalizowanie tych informacji.

– Musimy w szczególno?ci pami?ta? o roli spedytora w naszej firmie. To jego praca przek?ada si? bezpo?rednio na zyski w naszym przedsi?biorstwie. Zadbajmy wi?c, aby jego miejsce pracy zapewnia?o jak najwi?ksz? wydajno??. Je?eli chcemy zadba? o cyfryzacj? naszej dzia?alno?ci transportowej, to nie mo?emy zapomina? o modernizacji biura – rezygnacja z analogowych rozwi?za? i oblicze? na kartce papieru musi wi?za? si? z zakupem sprz?tu komputerowego umo?liwiaj?cego te operacje, oraz przygotowaniem zaplecza w taki sposób, aby zapewnia?o najlepsz? ergonomi? pracy. Nowoczesny tabor i cyfryzacja w transporcie nie b?d? funkcjonowa? optymalnie, gdy nasze „back office” b?dzie pracowa? na przestarza?ej technologiidodaje Dawid Kochalski.

Wprowadzenie telematyki i np. systemu TMS do naszego biura u?atwi te? podj?cie decyzji o zdywersyfikowaniu profilu naszej firmy transportowej. Inwestuj?c w nowoczesne narz?dzia, otwieramy sobie dost?p do internetowych gie?d zlece? oraz nowych kontraktów. Zmiana profilu naszej firmy, nawet w ma?ym stopniu, mo?e si? okaza? desk? ratunkow? dla naszego przedsi?biorstwa.

– Pandemia koronawirusa pokaza?a jak ogromne znaczenia ma dywersyfikacja, w szczególno?ci w bran?y transportowej. Znane nam s? przypadki, kiedy firma obs?ugiwa?a wy??cznie zlecenia z sektora automotive, który przez kilka miesi?cy by? praktycznie zamro?ony, co okaza?o si? mie? destrukcyjny wp?yw na p?ynno?? finansow? i ogromne problemy z restartem firmy, gdy sytuacja zacz??a wraca? do normy. Dlatego, gdy dysponujemy flot? 15 samochodów, dobrym pomys?em mo?e okaza? si? niezamykanie si? na jeden sektor czy ga??? gospodarkiradzi Dawid Kochalski

Co si? bardziej op?aca – leasing nowej ci??arówki czy serwis u?ywanej?

Kolejnym etapem rozwoju naszego przedsi?biorstwa, powinno by? zadbanie o odpowiedni tabor, który sprosta wyzwaniom stawianym nie tylko przez oczywiste wymagania techniczne. European Green Deal zak?ada ograniczenie emisji dwutlenku w?gla do atmosfery w transporcie o 90%. Ju? teraz, eksploatowanie ci??arówek maj?cych za sob? kilka lub kilkana?cie lat pracy wi??e si? z dop?atami zwi?zanymi z normami Euro, co wi?cej, niektóre pojazdy mog? nie dosta? pozwolenia na wjazd do danego miasta, je?li nie spe?niaj? okre?lonych norm spalania.

– Dlatego, cz??? przedsi?biorców po okresie leasingowania swoich pojazdów, czyli najcz??ciej po wygenerowaniu przebiegów rz?du 400 tysi?cy kilometrów, decyduje si? na wymian? taboru na nowy. Leasing to te? koszty w naszym przedsi?biorstwie, które mo?emy odliczy?. Serwisowanie ci??arówki po utracie gwarancji mo?e si? okaza? bardzo kosztowne, co wi?cej z ka?dym rokiem eksploatacji naszego ci?gnika zwi?ksza si? ryzyko jego awaryjno?ci – ka?dy przestój w serwisie to dla nas podwójna strata, musimy zap?aci? za napraw?,a pojazd nie generuje zysków dodaje Dawid Kochalski z INELO.

Jak inwestowa? m?drze i sk?d zdoby? finansowanie?

Dawid Kochalski, ekspert GBOX, Grupa INELO:Oszcz?dno?ci, które mogliby?my przeznaczy? na inwestowanie w rozwój naszej firmy mo?emy zacz?? szuka? w usystematyzowaniu swoich bie??cych wydatków. Zacznijmy od zwrócenia uwagi, czy wszyscy kierowcy w firmie korzystaj? z jednego systemu GPS, czy np. nie p?acimy podwójnie, za któr?? us?ug? lub na systemy dubluj?ce si? w kilku samochodach (czasami wystarczy po prostu rozszerzy? licencj?). Dalej, nale?y postawi? na efektywne zarz?dzanie, wybór systemu TMS i telematyki, optymalizacj? zlece? oraz okre?lenie swoich rynkowych mo?liwo?ci na dany moment. Nale?y jednak pami?ta?, by zadba? o swoje zabezpieczenie finansowe i nie wykorzysta? wszystkich dost?pnych ?rodków na inwestycje w dzia?alno??.

Je?eli chodzi o finansowanie dla naszego przedsi?biorstwa, to musimy pami?ta?, ?e mamy 3 rodzaje kredytów, które mo?emy pozyska? dla naszej firmy:

  • Kredyt w rachunku odnawialnym – to rodzaj finansowania, który dzia?a na zasadzie debetu – mamy do wykorzystania okre?lony limit, a bank b?dzie nalicza? odsetki wy??cznie od wydanej przez kwoty.
  • Kredyt obrotowy – to najcz?stszy wybór przy finansowaniu bie??cych wydatków, najcz??ciej zaci?gany jest na 12 lub 36 miesi?cy, a pozyskane ?rodki musimy wykorzysta? na dzia?alno?? przedsi?biorstwa, czyli op?acenie rachunków lub pracowników.
  • Kredyt inwestycyjny – to pieni?dze, jakie mo?emy uzyska? od banku na rozwój naszej firmy, czyli zakup nowego sprz?tu do biura, inwestycja w nowe technologie itp.

Konrad Wróbel, ekspert Expandera i ZFPF:Banki oferuj? ró?ne rodzaje finansowania, w zale?no?ci od potrzeb naszego przedsi?biorstwa. Najlepszym wyborem, je?eli chcemy rozwija? nasz biznes, jest d?ugoterminowy kredyt inwestycyjny. Rozwi?zanie to zapewnia stabilne finansowanie udzielane na kilka do nawet kilkunastu lat. Firmy z d?u?szym sta?em s? w uprzywilejowanej pozycji. Natomiast niewiele banków zdecyduje si? na przyznanie finansowania firmie w pierwszych miesi?cach jej dzia?alno?ci. Proces przyznawania finansowania firmie z regu?y jest bardziej skomplikowany ni? w przypadku osób fizycznych. Potrzebne b?d? wyniki finansowe za minimum ostatni okres obrachunkowy i cz?sto prognozy na ca?y okres finansowania.

Udostępnij
Redaktor Brandsit