Jak rozwin?? swój biznes?

Bartosz Martyka
3 Min

Nieprzespane noce, hektolitry wypitej kawy, stres… Zak?adaj?cemu w?asn? firm? pracodawcy nie jest wcale ?atwo. Do tego dochodz? dziesi?tki spraw biurokracyjno-urz?dowych. Wyobra? sobie jednak, ?e wszystkie te etapy masz ju? (dawno) za sob? i my?lisz teraz jedynie o tym, jak rozwin?? biznes z rozs?dkiem.

Specyfika firmy

Ka?da bran?a ma swoj? specyfik?. Inaczej jest w przypadku sklepu spo?ywczego, inaczej w firmie transportowej, handlu nieruchomo?ciami itd. Wyznacz sobie konkretne cele – zysk, pozyskanie klientów, rozpoznawalno?? marki. Nowe technologie znacz?co poprawiaj? wydajno?? pracy i pozwalaj? zwi?kszy? dochody. Sprz?t odgrywa kluczow? rol? (sprawne samochody dostawcze, ?wietnie dzia?aj?ce maszyny, laptopy), ale o jednym musisz pami?ta?: na d?u?sz? met? nie b?dziesz w stanie samodzielnie rozwija? biznesu. Kolejni klienci to nast?pne sprawy i wyzwania, jakich trzeba si? podj??. Jak to mówi? – „cz?owiek – najlepsza inwestycja”. Zainwestuj w takim razie w zespó?, który odci??y Ci? w obowi?zkach.

My?l perspektywicznie

Poszukiwanie dobrych i lojalnych pracowników nie jest ?atwe i cz?sto nie od razu trafia si? na tych idealnie pasuj?cych. Nie przekre?laj jednak osoby, w których – mimo braku umiej?tno?ci – dostrzegasz tkwi?cy potencja?. Dobra firma zapewnia nie tylko stabilne zatrudnienie, godn? p?ac?, ale i mo?liwo?ci dokszta?cania si?, a pó?niej awansu na wy?sze stanowisko. To ?wietna zach?ta do tego, by ?aden z cz?onków zespo?u nie chcia? odej??.

Na jakie kursy postawi??

Wybadaj, jakie narz?dzia usprawni? prac? w Twojej firmie. Warto zrobi? odpowiednie rozeznanie – w?asne, jak i pytaj?c samych zainteresowanych – pracowników. Kurs programistyczny, dodatkowa kategoria dla kierowcy, a mo?e jakie? warsztaty j?zykowe? Angielski to absolutna podstawa dla firm, które chc? si? pi?? w gór? i zdobywa? nowych klientów poza rodzimym polskim rynkiem. Szkolenia j?zykowe, takie jak np. w Speak Up, daj? szereg nowych mo?liwo?ci. Program skupia si? zw?aszcza na ?wiczeniu umiej?tno?ci mi?kkich, dzi?ki czemu Twoi pracownicy b?d? mogli uczy? si? wy??cznie tych rzeczy, które s? im potrzebne. Biznesowe negocjacje, swobodne konwersacje, otwarcie si? na inne kultury. To wszystko prze?o?y si? w przysz?o?ci na solidne zyski.

Podpatruj, ale i wychod? z inicjatyw?

Na koniec, jeszcze jedna cenna rada. Przygl?daj si? ludziom, którzy osi?gn?li sukces i rozkr?cili biznes, niekoniecznie tych, z Twojej bran?y. Warto bra? z nich przyk?ad, cho? do tego do?o?y? nale?y równie? w?asn? kreatywno?? i innowacyjne pomys?y. Zatem, do dzie?a!

Artyku? sponsorowany

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.