Budowanie zgranego i skutecznego zespo?u projektowego wymaga od lidera odpowiedniego podej?cia i zastosowania sprawdzonych rozwi?za?. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu i umiejscowienie go w czasie. Tylko w ten sposób lider mo?e rozlicza? zespó? z wykonanych zada?. Kolejnym krokiem jest budowanie takiego teamu, który b?dzie szuka? rozwi?za?, a nie problemów. Aby to osi?gn??, konieczne jest integrowanie pracowników i organizacja kreatywnych warsztatów. To jednak nie wszystko.
Profil kompetencyjny lidera zak?ada, ?e ten posiada umiej?tno?ci specjalistyczne, innowacyjne i interpersonalne. Do pierwszej grupy nale?y zaliczy? zdobyte kwalifikacje, do?wiadczenie, a tak?e wiedz?. Umiej?tno?ci innowacyjne to m.in. kreatywno?? na wysokim poziomie, zdolno?? do wykorzystywania nowoczesnych technologii czy analitycznego my?lenia. Do ostatniej grupy zalicza si? umiej?tno?ci interpersonalne. A te s? niezwykle wa?ne. To m.in. zdolno?? do rozwi?zywania konfliktów, budowanie relacji z lud?mi czy empatia. Lider – aby budowa? skuteczny zespó? projektowy – powinien posiada? umiej?tno?ci z tych trzech obszarów. Jak je wykorzysta??
Tip 1: poznaj mocne strony swojego zespo?u
W trakcie budowania zespo?u projektowego niezb?dne jest poznanie mocnych i s?abych stron pracowników. To zdecydowanie u?atwi proces delegowania zada?. Cechy pracowników mo?na najlepiej pozna? podczas warsztatów kreatywnych.
 – Obserwujemy, i? wiele firm organizuje wyjazdy integracyjne nie w celach czysto rozrywkowych, ale przede wszystkim szkoleniowych. W ten sposób liderzy chc? pozna? wspó?pracowników, dowiedzie? si? wi?cej o ich umiej?tno?ciach, a tak?e porozmawia? z nimi w mniej formalnych okoliczno?ciach. Wyjazdy poza firm?, szczególnie w tak urokliwe tereny, jakimi s? Karkonosze, maj? wiele zalet. Mo?emy m.in. organizowa? warsztaty w plenerze i sp?dza? czas w kreatywny sposób – zauwa?a Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.Â
Tip 2: postaw na ró?norodno??
Podczas dobierania zespo?u projektowego wa?ne jest, aby ka?dy z jego cz?onków posiada? inne umiej?tno?ci. Dywersyfikacja zespo?u w tej kwestii jest konieczna, aby ten by? maksymalnie skuteczny. Ju? podczas rozmowy kwalifikacyjnej dobry lider powinien zweryfikowa? osobowo?? kandydata, a tak?e sprawdzi?, jakie umiej?tno?ci posiada i czy s? one przydatne bior?c pod uwag? kompetencje pozosta?ych osób w zespole.
Tip 3: zadbaj o spotkanie inicjuj?ce projekt
Projekt to przede wszystkim ludzie. Warto zatem zadba? o to, aby odby?o si? spotkanie inicjuj?ce rozpocz?cie pracy. Takie dzia?anie pozwoli nawi?za? lepsze relacje i zmotywuje zespó? do kooperacji.
– Organizowanie imprez inauguruj?cych dane wydarzenie b?d? projekt sta?o si? modne jaki? czas temu. Trend ten jest bardziej widoczny po pandemii COVID-19. Firmy chc? nadrobi? stracony czas, gdy spotkania w wi?kszym gronie by?y niemo?liwe. W trendzie s? imprezy outdoorowe w stylu eleganckim, ale tak?e nieformalne grille czy ogniska – mówi Katarzyna Bemsz z Agencji Eventowej Commplace.
Tip 4: Integracja podczas projektu
Dobry lider powinien zadba? o integracj? pracowników podczas trwania projektu. Wspólne wyjazdy czy aktywno?ci zmobilizuj? zespó? do dzia?ania. ?wietnie sprawdz? si? nawet jednodniowe wypady w góry na kajaki czy organizacja ogniska, a tak?e udzia? w warsztatach – np. kulinarnych.
Tip 5: Warto rozmawia?
Kluczem do budowania silnego zespo?u jest rozmowa. Zatem dobry lider powinien komunikowa? si? ze swoimi pracownikami i ws?uchiwa? si? w potrzeby grupy. A te mo?na ?atwo pozna? w?a?nie podczas nieformalnych wyj??, wspólnych warsztatów czy sp?ywów kajakowych.