• Zobacz:
  • Sztuczna inteligencja
  • Wdrożenie
  • Rozwiązania programowania
  • Branża IT
Brandsit
  • English
Powiadomienia Więcej
toggle-offCreated with Sketch Beta. toggle-onCreated with Sketch Beta.
  • Aktualności
  • Artykuły
  • Dane
  • Opinie
BrandsitBrandsit
Font ResizerAa
toggle-offCreated with Sketch Beta. toggle-onCreated with Sketch Beta.
Szukaj
  • Kategorie
    • Aktualności
    • Artykuły
    • Dane
    • Opinie
  • Personalizacja
    • Polecane
    • Zakładki
    • Historia
    • Preferencje
  • English
  • Redakcja
  • Reklama
Obserwuj
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2017-2025 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Aktualności

Jak ThinkPad zmieniał świat przez 25 lat?

Bartosz Martyka
Aktualizacja: 4 maja, 2025 20:38
Bartosz Martyka
Avatar photo
ByBartosz Martyka
Posiada wieloletnie doświadczenie w PR, przedsiębiorca, były reseller i programista. Specjalizuje się w zarządzaniu strategicznym.
Opublikowano: 13 października, 2017
10 Min
THINKPAD 25 001
THINKPAD 25 003
THINKPAD 25 004
Andrzej Sowiński
THINKPAD 25 008
THINKPAD 25 009
THINKPAD 25 010
THINKPAD 25 011
THINKPAD 25 012
THINKPAD 25 013
THINKPAD 25 014
THINKPAD 25 015
THINKPAD 25 016
THINKPAD 25 017
THINKPAD 25 018
THINKPAD 25 019
THINKPAD 25 020
THINKPAD 25 023
THINKPAD 25 025
THINKPAD 25 026
THINKPAD 25 027
THINKPAD 25 028
THINKPAD 25 029
THINKPAD 25 030
THINKPAD 25 031
THINKPAD 25 032
THINKPAD 25 033
THINKPAD 25 034
THINKPAD 25 035
THINKPAD 25 036
THINKPAD 25 037
THINKPAD 25 038
THINKPAD 25 039
THINKPAD 25 040
THINKPAD 25 041
THINKPAD 25 042
THINKPAD 25 043
THINKPAD 25 044
THINKPAD 25 045
THINKPAD 25 046
THINKPAD 25 047
THINKPAD 25 048
THINKPAD 25 049
THINKPAD 25 050
THINKPAD 25 051
THINKPAD 25 052
THINKPAD 25 053
THINKPAD 25 054
THINKPAD 25 055
THINKPAD 25 056
THINKPAD 25 057
THINKPAD 25 058
THINKPAD 25 059
THINKPAD 25 060
THINKPAD 25 061
THINKPAD 25 062
THINKPAD 25 063
THINKPAD 25 064
THINKPAD 25 065
THINKPAD 25 066
THINKPAD 25 067
THINKPAD 25 068
THINKPAD 25 069
THINKPAD 25 070
THINKPAD 25 071
THINKPAD 25 072
THINKPAD 25 073
THINKPAD 25 074
THINKPAD 25 075
THINKPAD 25 076
THINKPAD 25 080
THINKPAD 25 085
THINKPAD 25 086
THINKPAD 25 087
THINKPAD 25 088
THINKPAD 25 089
THINKPAD 25 090
THINKPAD 25 091
THINKPAD 25 092
THINKPAD 25 093
THINKPAD 25 097
THINKPAD 25 098
THINKPAD 25 099
THINKPAD 25 100
THINKPAD 25 101
THINKPAD 25 102
THINKPAD 25 103
THINKPAD 25 104
THINKPAD 25 105
THINKPAD 25 106
THINKPAD 25 107
THINKPAD 25 108
THINKPAD 25 109

11 października 2017 roku miał miejsce jubileuszowy event firmy Lenovo z okazji 25 urodzin marki ThinkPad, na którym oczywiście nie mogło nas zabraknąć. Wydarzenie było niezwykłą okazją do zobaczenia dokonań kultowego brandu komputerów biznesowych i przekonania się o wytrzymałości laptopów tej marki.

Thinkpad_700C_PS_2_Laptop_1992_wallpaperSama nazwa ThinkPad wywodzi się od kieszonkowych notesów z wytłoczonym z przodu motto „Think”, które otrzymali pracownicy firmy IBM. Wszystko zaczęło się w 1992 roku, kiedy zespół IBM Corporate Industrial Design powierzył zaprojektowanie pierwszego laptopa słynnemu projektantowi Richardowi Sapperowi, zaś zespołem zajmującym się rozwojem produktu tworzonego w ramach Project Nectarine w Yamato Labs, kierował Arimasa Naitoh. Premiera ThinkPad’a 700C, bo taką nazwę otrzymał komputer, odbyła się 5 października 1992 r. na konferencji prasowej na Manhattanie w Nowym Jorku. W miesiąc później na COMDEX (obecnie targi CES) w Las Vegas model 700C został gwiazdą targów i pierwszym ThinkPadem, który otrzymał nagrody, a w sumie zdobył ich ponad 300 w ciągu zaledwie kilku miesięcy i stał się symbolem statusu prezydentów oraz prezesów. Był to także pierwszy laptop z kolorowym wyświetlaczem sterowanym tranzystorami cienkowarstwowymi (TFT). Źródłem inspiracji dla Sappera było japońskie pudełko Bento. ThinkPad 700C miał procesor taktowany z szybkością 25 MHz, zaś współczesne modele mogą pochwalić się osiągami na poziomie 2,8 GHz, a więc są 112 razy szybsze i zawierają 7000 razy więcej tranzystorów.

Model ten posiadał także kultowego już TrackPointa, którego kolorowi towarzyszy anegdota z tamtego okresu, którą opowiedział Maciej Polak.

Zespoły recenzujące komputer ustaliły, że kolorem urządzenia będzie czerń, ale jasnoczerwony TrackPoint budził w nich duże zastrzeżenia. Richard Sapper wymanewrował dział tożsamości wizualnej, tworząc TrackPoint w kolorze o nazwie „magenta” z określonym kodem koloru, który zadowolił recenzentów, co miało na celu obejście standardów bezpieczeństwa IBM związanych z awaryjnym wyłączaniem. Każda kolejna wersja TrackPointa była jednak coraz bardziej czerwona. Zapytany o to Sapper argumentował, że kod koloru jest ten sam, i tak czerwony TrackPoint w dzisiejszych komputerach ma kolor „magenta”. Guma, z której wyprodukowano nasadkę oryginalnego TrackPointa, była z gatunku używanego do produkcji kółek wagoników kolejki górskiej. –  Maciej Polak – 4P Product Engineer & Evangelist w Lenovo Polska

THINKPAD 25 033

Popyt na ThinkPada 700C był tak ogromny, że wyprzedał się on na wszystkich rynkach. Tydzień przed Bożym Narodzeniem w 1992 r. do biura prezesa IBM zadzwonił prezydent Stanów Zjednoczonych – George H. W. Bush, wyrażając chęć zakupu komputera dla swojej żony Barbary, niemniej urządzenie nie było już nigdzie dostępne. Oczywiście ThinkPad 700C trafił do Białego Domu jeszcze przed Świętami, a po kilku dniach do IBM nadeszła kartka z podziękowaniami od prezydenta Busha wraz z czekiem. W ciągu kilku miesięcy ThinkPad 700C zdobył ponad 300 nagród i stał się symbolem statusu prezydentów oraz prezesów.

Rok 1993 przyniósł podróż z misją NASA w kosmos. W udanej wyprawie promu kosmicznego Endeavour, której celem była naprawa Kosmicznego Teleskopu Hubble’a brał udział ThinkPad 750C zawierający setki kolorowych zdjęć różnych części teleskopu, co miało pomóc w identyfikacji i naprawie elementów. Ostatecznie w misjach promów kosmicznych, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz rosyjskiej stacji Mir wykorzystano kilkaset notebooków ThinkPad różnych modeli. Pewien ThinkPad 750C prawdopodobnie pobije rekord długości pobytu w kosmosie, ponieważ pozostał w porzuconym module stacji Mir Spektr i zapewne będzie dryfował w kosmosie w nieskończoność.

Ad imageAd image

nasa lenovo

Kolejny rok przyniósł model 755CD – pierwszy laptop z wbudowanym napędem CD ROM, zaś 1995 – model ThinkPad 701C ze słynną klawiaturą Butterfly. W następnych latach pojawił się pierwszy na świecie laptop z wbudowanym napędem DVD-ROM, pierwszy z odłączaną stacją dokującą, pierwszy z wbudowaną łącznością bezprzewodową, pierwszy z wbudowanym układem zabezpieczającym i wiele kolejnych pierwszych, m.in. z Active Protection System, czy czytnikiem linii papilarnych.

25 lat Lenovo

Marka ThinkPad oprócz bycia pierwszą w implementowaniu nowych rozwiązań technologicznych, równie wysoko ceniła standardy jakościowe i wytrzymałościowe sprzętu. W 1996 r. Ken Yonemochi, ówczesny szef ds. mechanicznych, zauważył, że liczba otwarć i zamknięć laptopów znacznie przekraczała parametry projektowe. Komputery były wówczas testowane ręcznie poprzez otwieranie i zamykanie pokrywy urządzenia. Młody inżynier Hiroyuki Noguchi został „ochotnikiem”, któremu powierzono zadanie otwierania i zamykania ThinkPada dziesięć tysięcy razy, co było początkiem zupełnie nowego zestawu testów.

Do ich opracowania przyczynili się także uczniowie i studenci, którzy uszkadzali ekrany, siadając na plecakach z ThinkPadem w środku, a także zalewali klawiatury napojami i brudzili je jedzeniem, zdejmowali nawet klawisze i nie wiedzieli, jak je z powrotem zamocować. Dzięki tym wszystkim doświadczeniom opracowano tzw. „testy-tortury”.

Większość urządzeń ThinkPad przechodzi 12 testów militarnych w ponad 200 próbach, zgodnych ze standardem wojskowym MIL-SPEC stworzonym przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Dotyczą one odporności na zimno, ciepło, wstrząsy, wilgoć, piasek, uszkodzenia mechaniczne, różnice poziomów, szoki termiczne, promieniowanie słoneczne, zagrożenia wybuchem, czy drgania. Dzięki temu użytkownicy komputerów ThinkPad mają pewność, że ich laptop przetrwa i będzie dalej działał nawet w temperaturze +60⁰, czy -20⁰, nie straszne mu są 3 doby w pełnym słońcu i burza piaskowa na Saharze, zalanie wodą, kawą, colą, czy praca na dworze w porze deszczowej w Amazonii. Trudne warunki logistyczne, najodleglejsze podróże, lawina śnieżna i nagłe szoki termiczne także nie są w stanie wyłączyć urządzenie z aktywności.

ThinkPad

Z pewnością możemy stwierdzić, iż ThinkPad przyczynił się do rewolucji w wielu aspektach naszego życia. Pojawienie się pecetów w 1981 roku zwiastowało koniec nieinteligentnych terminali i edytorów tekstu jako preferowanych narzędzi nowoczesnego biznesu. W przeciągu zaledwie dekady, w 1992 r. świat biznesu zmienił się na zawsze wskutek wprowadzenia na rynek cuda wartego wówczas 4000 USD o nazwie ThinkPad. Podobnie jak Saturn V, ThinkPad umożliwił ludzkości dokonywanie niewyobrażalnych dotąd osiągnięć i odkryć. Przenośny i wytrzymały towarzysz pracy pomagał robić wszystko i wszędzie bez przykuwania użytkownika do biurka. Wkrótce pojawili się naśladowcy, ale charakterystyczny czerwony TrackPoint ułatwiał rozróżnianie ziarna od plew. Rozwój internetu i jego akceptacja w świecie biznesu dodatkowo zwiększyły dynamikę popularności ThinkPad’a. Gigant branży transportowej J.B. Hunt zainstalował ThinkPad’y w kabinach ciężarówek, aby wskazywały kierowcom najkrótszą drogę do celu oraz najtańsze stacje paliwowe dzięki współpracy z Qualcomm oraz łączu satelitarnemu. To wtedy narodził się „drogowy wojownik”, a świat biznesu zmienił się na dobre. Nową ścieżkę ku przyszłości wytyczyła łączność. ThinkPad przyczynił się do nastania nowej ery odkryć i badań na lądzie, w powietrzu i w morzu.

THINKPAD 25 085

Zdalna praca, e-handel, prawo Moore’a, Microsoft Windows oraz wiele innych doniosłych zjawisk zdefiniowało na nowo relacje między pracą a rozrywką, biznesem a społeczeństwem oraz nauką a wiedzą. Fundamentem tych innowacji było wynalezienie i rozwój ThinkPada, który rozbudził chęć pracy z przenośnym komputerem w korporacyjnym świecie i stał się synonimem wszechstronnego laptopa biznesowego z charakterystyczną czerwoną kropką. Rozwój technologii przyspiesza w miarę ewolucji świata biznesu, a ThinkPad pozostaje katalizatorem zmian, który często prześciga konkurencję pod względem formy i funkcjonalności bez odchodzenia od klasycznego, eleganckiego czarnego wzornictwa.

Obecne trendy rynkowe wymagają od producentów sprzętu dopasowania się do preferencji użytkowników. Nie inaczej jest z marką ThinkPad. Popularność coraz smuklejszych i lżejszych konstrukcji z mniejszymi ekranami od 14 cali w dół, nie zwalnia marki z obowiązku utrzymywania, a nawet podwyższania dotychczasowych standardów. 56% klientów biznesowych wciąż wybiera klasyczne konstrukcje, ale już 34% preferuje rozwiązania „ultraslim”, zaś 10% stawia na laptopy 2w1, które mogą pracować na kilka sposobów. Co zatem w przyszłością ThinkPad’a?

ThinkPad to marka, która jeszcze nieraz będzie pierwsza, bowiem potrafi znakomicie przewidywać i rozwiązywać problemy użytkowników. Inwestujemy w innowacyjne technologie. W tym roku zastosowaliśmy m.in. nowy proces lutowania w niskiej temperaturze, co zaoszczędzi do 35% emisji dwutlenku węgla rocznie i już myślimy o kolejnych usprawnieniach. Dopóki użytkownicy będą mieć problemy, zawsze będzie ThinkPad, który je rozwiąże. – Andrzej Sowiński, Country General Manager Lenovo Polska

 Andrzej Sowiński

Marka ThinkPad jest nieodłącznym elementem cyfrowej transformacji i pionierem zajmującym miejsca nieosiągalne dla mobilnych komputerów w ostatnim 25-leciu. Z pewnością możemy stwierdzić, że ostatnie ćwierć wieku to czas, w którym świat stał się inny. A inne jest lepsze. Są bowiem samochody i jest Land Rover. Są dżinsy i jest Levi’s. Są laptopy i jest ThinkPad.

TEMATY:AmazonAndrzej SowińskiHandelIBMKosmosKPOLaptopyLenovoLGMicrosoftNASANotebookProcesoryQualcommRomiThinkPadTransportTrendyWindowsZagrożeniaZmiany w prawie
Udostępnij
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Threads Email Copy Link

Biuletyn

Dołącz do najlepszego biuletynu w branży ICT!

Subskrybując Biuletyn Brandsit akceptujesz naszą politykę prywatności.

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą albo katalog spam i potwierdź swoją subskrypcję.

Zobacz również

Turcja
Kanał sprzedaży

Polski integrator Transition Technologies PSC wchodzi do Turcji. Celuje w kluczowe sektory

Klaudia Ciesielska
1 sierpnia, 2025
branża It, kanał sprzedaży, biznes
Rozwój biznesu

3 siły, które na zawsze zmieniły rolę CIO

Bartosz Martyka
1 sierpnia, 2025
AI, haker
Cyberbezpieczeństwo

AI jako haker? Naukowcy zbadali jej możliwości i wyniki są niepokojące

Izabela Myszkowska
1 sierpnia, 2025
Big data, dane, cyfryzacja, data fabric
Technologia

Silniki inteligencji danych – jak Data Fabric, Hiperautomatyzacja i MLOps przekształcają teorię w praktykę

Klaudia Ciesielska
1 sierpnia, 2025
Brandsit
  • Redakcja
  • Reklama
  • Preferencje

© 2017-2025 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?