Jak tre?ci u?ytkowników mog? (ponownie) zmieni? oblicze wiadomo?ci?

Newsroom BrandsIT
7 Min

Dziennikarstwo obywatelskie kontra fake news oraz sztuczna inteligencja w organizacji produkcji tre?ci przez profesjonalych producentów-nadawców – to temat  najnowszego badania przeprowadzonego przez firmy Sony i IHS Markit. O jego ciekawych wynikach opowiada Stuart Almond, dyrektor ds. marketingu w Sony Professional Europe.

W ostatnich latach w programach informacyjnych pojawia si? coraz wi?cej materia?ów stworzonych przez u?ytkowników (UGC – User Generated Content). Nie bez przyczyny. Tych przyczyn jest zreszt? wiele, a obecny rozwój tre?ci u?ytkowników to dopiero skromny pocz?tek. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmy Sony i IHS Markit wynika, ?e do roku 2025 liczba osób uprawiaj?cych dziennikarstwo obywatelskie b?dzie ros?a o 145 proc. rocznie. Do tego czasu udzia? tre?ci u?ytkowników w ca?o?ci materia?ów dost?pnych on-line wzro?nie z nieca?ych 10 proc. dzisiaj do blisko 20 proc.

Trzeba wi?c odpowiedzie? sobie na dwa pytania: czy podmioty informacyjne powinny korzysta? z coraz wi?kszego zasobu tre?ci u?ytkowników, a je?li tak, to w jaki sposób.

Po co korzysta? z UGC?

Media spo?eczno?ciowe i blogi sprawi?y, ?e wiadomo?ci sta?y si? bardziej interaktywne: miejsce krótkotrwa?ego, jednostronnego przekazu informacji zaj??a formu?a dialogu. Ka?dy mo?e komentowa? publikacje i reagowa? na nie poprzez ró?ne media — lub tworzy? w?asne. Dzi?ki po??czeniu wielu technologii (smartfonów, serwisów spo?eczno?ciowych, 4G, a wkrótce 5G) nast?pi?a „demokratyzacja” powstawania tre?ci. Zwykli obywatele mog? nie tylko tworzy? materia?y, ale i niemal natychmiast je publikowa?. Mog? nawet zdobywa? widzów i obserwatorów oraz udost?pnia? swoje materia?y stacjom telewizyjnym.

Wysyp tre?ci u?ytkowników na kilka dobrych stron. Przede wszystkim umo?liwia podmiotom informacyjnym, które maj? mo?liwo?? pozyskania i wykorzystania takich tre?ci, jeszcze szybszy przekaz wa?nych wiadomo?ci — bez nak?adów czasowych i finansowych na wys?anie ekipy reporterskiej.

To prawda, ?e jako?? materia?u filmowego mo?e by? gorsza ni? w profesjonalnych produkcjach, ale dzi?ki najnowocze?niejszym smartfonom problem ten traci na znaczeniu. I nawet je?li obraz nie zostanie nakr?cony kamerami telewizyjnymi, reporta? zyska na zamieszczeniu materia?ów wielu naocznych ?wiadków ukazuj?cych wydarzenia z ró?nych perspektyw. Ekipy produkcyjne, nie b?d?c ju? ograniczone do jednego ?ród?a obrazu na ?ywo i zbioru nagra? dokonanych przez reporterów, mog? wybiera? i przebiera? w?ród mnóstwa materia?ów, by dzi?ki nim tworzy? mo?liwie najciekawsz? narracj?.

Co wi?cej, mniejsza presja na sfilmowanie rozwoju wydarze? mo?e u?atwi? dziennikarzom poszukiwanie nowych w?tków, analiz? zdarze? oraz bardziej wnikliwe podej?cie do tematu. A kiedy media zaczn? lepiej wykorzystywa? materia?y UGC dzi?ki wyszkolonym, kompetentnym dziennikarzom, potrafi?cym po??czy? wiele tre?ci u?ytkowników w przekonuj?c?, bogat? w informacje ca?o??, jako?? materia?u mo?e sta? si? nawet lepsza. Dzi?ki materia?om autorstwa zwyk?ych ludzi z niemal wszystkich miejscowo?ci na Ziemi reporterstwo mo?e nabra? wymiaru hiperlokalnego, a tak?e krajowego i mi?dzynarodowego. Czego tu nie lubi??

Tre?ci u?ytkowników kontra fake newsy

Tegoroczne badania przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology wykaza?y, ?e fake newsy docieraj? do wi?kszej liczby odbiorców i rozchodz? si? szybciej ni? prawdziwe wiadomo?ci. Wydaje si? to wzmacnia? tez?, ?e nowo?? przyci?ga konsumenta bardziej od rzetelnego reporta?u. Trudno wi?c dziwi? si? obawom, ?e wobec sk?onno?ci do poszukiwa? nowo?ci i wzrostu ilo?ci materia?ów UGC w serwisach spo?eczno?ciowych u?ytkownicy mog? zacz?? odchodzi? od tradycyjnych mediów — poma?u os?abiaj?c ich pozycj?.

Okazuje si? jednak, ?e w erze fake newsów przyby?o osób wykupuj?cych dost?p do internetowych serwisów takich brytyjskich gazet, jak The Times czy The Guardian. ?wiadczy to by? mo?e o tym, ?e wobec ma?ej wiarygodno?ci bardzo wielu dost?pnych materia?ów konsumenci zwracaj? si? ku ?ród?om bardziej szanowanym i godnym zaufania. Je?li podmiotom informacyjnym uda si? pozyskiwa?, tworzy? i rozpowszechnia? materia?y na tyle szybko, by spe?ni? oczekiwania ??dnych nowinek konsumentów, mog? one utrzyma? obecnych odbiorców — i stworzy? trwa?e relacje z nowymi.

A je?eli podmioty te b?d? tak?e skutecznie weryfikowa? prawdziwo?? materia?ów UGC, po które si?gaj?, skorzystaj? z atutów obu modeli: mo?liwo?ci rozpowszechniania nowych materia?ów UGC oraz wiarygodno?ci bardziej tradycyjnego dziennikarstwa.

Zanim jednak dojdzie do tej czy jakiejkolwiek innej zmiany, podmioty informacyjne musz? oceni? — i zwi?kszy? — w?asn? zdolno?? do zarz?dzania materia?ami tego rodzaju i ich przechowywania. A ponadto zagwarantowa? skalowalno?? tej zdolno?ci odpowiednio do ilo?ci tre?ci przewidywanej w nadchodz?cych latach. Nie jest to rzecz ma?a — a osi?gni?cie tego celu wydaje si? niemo?liwe bez automatyzacji i sztucznej inteligencji.

Wi?cej materia?ów, lepsza organizacja pracy

Cho? sama sztuczna inteligencja (AI) nie jest niczym nowym, dopiero niedawno zacz?to korzysta? z niej w produkcji studyjnej i telewizyjnej. Z przeprowadzonej przez IABM ankiety u?ytkowników ko?cowych wynika, ?e ze sztucznej inteligencji w jakiej? formie korzysta mniej ni? jeden na dziesi?ciu (8 proc.) nabywców technologii dla mediów. 56 proc. zamierza j? jednak wprowadzi? w ci?gu kilku najbli?szych lat.

O wiele bardziej zaawansowani s? pod tym wzgl?dem twórcy publikacji sieciowych: w ankiecie przeprowadzonej przez Reuters Institute for the Study of Journalism niemal trzy czwarte uczestników zadeklarowa?o, ?e w jaki? sposób korzysta z AI. A ponad jedna trzecia tej grupy wykorzystuje sztuczn? inteligencj? do automatyzacji pracy.

To w?a?nie od inteligencji w organizacji pracy mo?e zale?e?, czy materia?y UGC odnios? sukces w produkcji wiadomo?ci telewizyjnych — tym bardziej ?e mo?liwo?ci ulepsze? wida? w wielu dziedzinach: gromadzeniu materia?ów UGC z ró?nych platform spo?eczno?ciowych, wykorzystaniu technologii rozpoznawania twarzy i charakterystycznych obiektów do weryfikacji autentyczno?ci materia?u, produkcji napisów oraz uzyskiwaniu zezwole? na wykorzystanie materia?u. Ale najwa?niejsze jest by? mo?e automatyczne tworzenie i zapisywanie metadanych, które usprawniaj? korzystanie z bibliotek multimediów. Wobec rosn?cej ilo?ci materia?ów jedynym sposobem, by utrzyma? si? w czo?ówce, mo?e okaza? si? wykorzystanie sztucznej inteligencji zarówno przy archiwizacji, jak i krótkoterminowym przechowywaniu danych.

Wi?cej materia?ów wideo, wi?cej mo?liwo?ci

Ca?odobowy cykl produkcji wiadomo?ci — i oczekiwanie, ?e materia? b?dzie dost?pny na ??danie z ka?dego miejsca — rodz? nienasycony apetyt na materia?y wideo. Z przeprowadzonego przez IHS Markit badania konsumentów wynika, ?e prawie 40 proc. u?ytkowników mobilnych codziennie u?ywa swoich urz?dze? do wy?wietlania materia?ów wideo, a blisko trzy czwarte ogl?da takie filmy raz w tygodniu lub cz??ciej.

Tre?ci tworzone przez u?ytkowników niepr?dko zagro?? profesjonalnemu dziennikarstwu. Dla podmiotów informacyjnych stanowi? one raczej wyj?tkow? okazj?, by spe?nia? oczekiwania widzów zgodnie z ich upodobaniami. Wspó?czesne media mog? pe?ni? rol? najwa?niejszego ??cznika mi?dzy niewyszkolonymi autorami materia?ów a nienasyconymi konsumentami tre?ci; profesjonalnego filtra gwarantuj?cego jako?? i standardy, którymi szczyc? si? dziennikarze. Aby tak si? sta?o, musz? jednak posiada? w?a?ciwe systemy i procesy oraz strategie ich wykorzystania

Udostępnij