Urz?d Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi?, jak czterej najwi?ksi operatorzy rozliczaj? nadp?aty po zako?czeniu umowy. Zdaniem urz?du, operatorzy powinni informowa? o wysoko?ci nadp?aty i mo?liwo?ci jej zwrotu.
Po zako?czeniu umowy z operatorem telekomunikacyjnym mo?e pojawi? si? nadp?ata z ró?nych przyczyn, na przyk?ad poprzez przypadkowy przelew wy?szej kwoty albo operator ju? po zako?czeniu umowy pozytywnie rozstrzygnie reklamacj? i odda pewne ?rodki. Nadwy?ka mo?e te? si? pojawi? wtedy, gdy na pocz?tku umowy zosta?a wp?acona kaucja np. za sprz?t (m.in. dekoder) i nie zosta?a ona zwrócona.
Urz?d Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tzw. wyst?pieniach mi?kkich sprawdzi?, jak operatorzy rozliczaj? nadp?aty po zako?czeniu umowy. Na kontach abonenckich klientów czterech najwi?kszych operatorów telekomunikacyjnych – Polkomtel (sie? Plus), P4 (sie? Play), T-Mobile oraz Orange – znajduj? si? niezwrócone konsumentom ?rodki.
??cznie mówimy o du?ych kwotach. Wiele z nich mo?e si? pojawi? tu? po rozwi?zaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddaj? ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informowa? abonentów o wysoko?ci nadwy?ki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien by? dla nich ?atwy do zainicjowania i bezp?atny. Nie wykluczamy podj?cia dalszych dzia?a? w przypadku tych operatorów, którzy utrudniaj? konsumentom uzyskanie zwrotu nadp?at – uwa?a Marek Niechcia?, prezes UOKiK.
Przyk?adowo: konsument przez kilka lat op?aca? abonament przelewem, ale ?eby odzyska? nadp?at?, musi wys?a? wniosek poczt?, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora mo?e by? uci??liwa. Jest to szczególnie problematyczne przy ni?szych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy ni? kwota, któr? przedsi?biorca powinien zwróci? konsumentowi.
Nadp?aty mog? wyst?powa? równie? u innych dostawców us?ug telekomunikacyjnych. W wyniku podj?tych przez UOKiK dzia?a?, Netia skontaktowa?a si? z konsumentami, aby poinformowa? ich o wysoko?ci zaleg?ych ?rodków i mo?liwo?ci ich zwrotu. Klienci Netii otrzymali zwrot kaucji, któr? wp?acili, zawieraj?c umow?.
Po zako?czeniu umowy z operatorem warto sprawdzi? stan swojego konta abonenckiego. Je?eli umowa ju? nie obowi?zuje i klient nie wie, czy ma nadp?at?, mo?na zapyta? operatora, czy rozliczy? si? ze wszystkich pieni?dzy. W przypadku ch?ci odzyskania nadp?aty, nale?y z?o?y? wniosek do operatora.
UOKiK podaje, w jaki sposób mo?na ubiega? si? o zwrot:
Polkomtel (Plus):
- Wniosek z?ó? pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks).
- We wniosku wska? sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- Polkomtel wyja?nia szczegó?y procedury zwrotu nadp?at na stronie internetowej.
P4 (Play):
- Wniosek z?ó? pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obs?ugi klienta.
- We wniosku wska? sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- P4 wyja?nia szczegó?y procedury zwrotu nadp?at na stronie internetowej.
T-Mobile:
- Wniosek z?ó? pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomoc? formularza.
- We wniosku wska? sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- T-Mobile wyja?nia szczegó?y procedury zwrotu nadp?at na stronie internetowej.
Orange:
- Wniosek z?ó? telefonicznie, elektronicznie, w biurze obs?ugi klienta.
- We wniosku wska? sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- Orange wyja?nia szczegó?y procedury zwrotu nadp?at na stronie internetowej.
Je?eli chcesz ubiega? si? o zwrot nadp?aty, skontaktuj si? ze swoim by?ym operatorem.